4.10.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Lancia Thema Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väkevällä 3,0-litraisella V6 dieselmoottorilla varustettu Lancia Thema on oikeasti italialaiseen mittatilauspukuun sullottu jenkki. Noin 40 vuotta sitten Fiat ja Saab yhdistivät voimansa yhden suurikokoisen porrasperän suunnittelemiseksi. Tämän työn tuloksena markkinoille saatiin Alfa Romeo 164, Fiat Chroma, Lancia Thema ja Saab 9000. Kaikkia ei tosin julkistettu kerralla ja jätimme automerkit yksinkertaisesti aakkosjärjestykseen, sillä julkaisujärjestyksellä ei ole merkitystä. Lancian merkillä on upeat perinteet kahdelta hyvin erilaiselta aikakaudelta, joista jälkimmäinen alkoi hiipumaan 90-luvulle tultaessa.Tästä ei nimittäin ole tällä kertaa kyse. Lancia on pitkät perinteet omaavat hieno merkki, jonka kehityksen kulta-aika keskittyi vahvimmin 1900-luvun ensimmäiselle puolikkaalle. Silti se onnistui erityisesti rallimaailmassa myös tultuaan Fiatin ostamaksi vuonna 1969. Valitettavasti varjot lankesivat Lancian ylle tasaisen varmasti Fiatin alaisuudessa, kun merkki jäi vuosi vuodelta yhä pienemmälle huomiolle. Varsinainen häpäisy oli silti vielä edessäpäin. Chryslerin ohjaamosta saattaa löytyä Lancian logo, mikäli Fiat on osoittanut laiskuuttaan.Samaan aikaan toisaalla laman seuraamukset runtelivat koko Yhdysvaltojen autoteollisuutta ja Chrysler tunsi tämän omissa nahoissaan. Yhtiöstä myytiin lopulta osa Fiatille ja tässä kohti tortut törähtivät tuulettimeen.Fiatilla nähtiin hyvänä ajatuksena lyödä Chryslerin mallistoon Lancian logot ja vaihtaa viikonlopun viettoon. Jälkikäteen tiedämme, kuinka huonosti tuo onnistui.Yksityisen hammaslääkärin kuntoon laittama dollarihymy ei istu yhteen Lancian merkin kanssa.Vuonna 2004 Chrysler esitteli suurikokoisen sedanin nimellä 300C jatkamaan takavetoisten V8-moottorilla saatavilla olevien mallien pitkiä perinteitä. Tämä oli pieni valonpilkahdus synkästä Detroitista, sillä se onnistui yhdistämään yksityisen hammaslääkärin huolehtiman dollarihymyn treenattuun kroppaan ja amerikkalaiseen itsevarmuuteen. Vuonna 2011 esiteltiin toisen sukupolven Lancia Thema tuon Chryslerin toisesta sukupolvesta. Edellä kuvattu jenkkihahmo ei hämännyt ketään italialainen nahkalompakko kourassa, vaan teki ehkä enemmänkin pilkkaa Theman ensimmäiselle sukupolvelle. Moottorin Nimi muutettu -juttusarja on käsitellyt aiheen viihdyttävällä tavalla.Suurikokoinen sedan tarjoilee myös mukavat takatilat.Lancian logot eivät toisaalta tehneet autosta yhtään huonompaa, se ei vain sopinut merkin alle. Ehkä tämä toimii nyt jonkun mielestä hauskana vitsinä.Onneksi Stellantis antaa nyt Lancialle uuden mahdollisuuden. Toivottavasti merkki voi nousta vielä vanhaan loistoonsa sähköistymisen mukana. Vuosimallin 2011 Lancia Thema on säilynyt siistissä kunnossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Lancia ThemaMyynti-ilmoitusten joukosta poimittu vuosimallin 2011 Lancia Thema on varustettu V6-dieselmoottorilla. Mittarilukemaksi on ilmoitettu 10 vuotta vanhalle dieseljuhdalle kohtuullinen 159 000 kilometriä. Tämä autoyksilö on myynnissä Tampereella. Takapyörille voimaa puhkuva kuusisylinterinen dieselmoottori kuuluu ehdottomasti tämän Theman myyntivaltteihin.Tuo voimanlähde on VM Motorin 3,0-litrainen V6-dieselmoottori, joka tuottaa 176 kilowattia (239 hv) huipputehoa kierrosluvulla 4000 kierrosta minuutissa. Komea huippuvääntö 550 newtonmetriä on tarjolla jo kierrosluvulla 1800 kierrosta minuutissa ja vääntökäyrä pysyy tasaisena seuraavan tuhatluvun verran. Voima välitetään takapyörille 5-pykäläisen automaattivaihteiston kautta. Kiihtyvyysarvo paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen on 7,8 sekuntia ja huippunopeutta kertyy 230 kilometriä tunnissa. Tässä on hyvä huomioida amerikkalainen yli 2 tonnin omamassa, jota ei italialaiseen tyköistuvaan pukuun sullo millään. Sisätilojen varustelu on kattava aina kaksisävyistä nahkaverhoilua myöden.Auton rekisteritietoihin on merkitty musta väri, mutta kuvissa voisi kuvitella näkevänsä ruskeaa metallihohtoa. Erilaisia erikoiskahveja on sekoitettu myös nahkaverhoilun kahteen sävyyn.Lisävarustelista on poikkeuksellisen pitkä kattaen muun muassa kaksialueisen automaatti-ilmastoinnin, adaptiivisen vakionopeudensäätimen, Alpinen äänentoistojärjestelmän, etuistuimien viilennystoiminnon, jäähdytettävät ja lämmitettävät mukitelineet, sähkötoimisen aurinkoverhon takaikkunalle, pysäköintitutkat auton molemmissa päissä sekä peruutuskameran. Edellinen huolto on suoritettu syyskuussa 2020 ja katsastus on saman vuoden marraskuulta. Nämä on hyvä huomioida hankintaa ja hintaa arvioidessa, sillä seuraavia toimenpiteitä voisi kohta jälleen harkita. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS – niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen T-Roc Cabriolet, jopa Euroopan myydyin avoauto 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?