25.6.2021 Ajoneuvot Kuinka Lancia pelastuu? Stellantis vastaa – Luvassa vihdoin uusia malleja Autoa lukuun ottamatta tämä voisi olla Italiasta! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Stellantis kertoo nyt, kuinka Lancia pelastuu. Yhteenliittymän toimitusjohtaja nimeää aseiksi muotoilun, sähköistämisen ja laajentumisen. Eräs automaailman historian kauniista, myös moottoriurheilun puolella, on kuihtunut jo vuosien ajan. Nyt uuden yhteenliittymän toimitusjohtaja Carlos Tavares on kertonut kuinka Lancia pelastuu. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.Lancia aikoo julkaista kolme täysin uutta mallia seuraavan viiden vuoden aikana. Stellantiksen toimitusjohtaja Tavares tahtoo luoda brändille mahdollisuudet selvitä pitkälläkin aikavälillä keskittymällä muotoiluun, sähköistämiseen sekä laajentamalla markkinaa. Viimeisen ei pitäisi olla liikaa pyydetty automerkiltä, jolla on yksi tuote sen päämarkkinalla Italiassa.Mitään varmuutta suunnitelman toimivuudesta ei toki ole, mutta ainakin sellainen on olemassa. Tämä on jo itsessään erittäin positiivinen uutinen mieli maassa kulkeneelle brändille. Moottori ehti arvioida jo muutama vuosi sitten Stellantiksen mukana myös hieman Lancian potentiaalia Ajatuksia autoista -juttusarjassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmea malliaTavares on nimittänyt muotoilutehtävää johtamaan hänen pitkäaikaisen luottomiehensa. Jean-Pierre Ploue on toinen kahdesta Stellantiksen maailmanlaajuisesta muotoilujohtajasta ja tällä hetkellä hän vierailee jatkuvasti FCA:n muotoiluosastolla Torinossa, jossa hän johtaa myös Abarthin, Alfa Romeon ja Fiatin suuntaviivoja.Työ Lancian tulevien mallien parissa on jo aloitettu. Automotive News Europe on saanut vihiä salaisilta lähteiltään, että tulossa olisi pikkuauto, kompakti crossover sekä kompakti viistoperä.Näistä pienimmän olisi tarkoitus korvata Lancian ainoa tällä hetkellä tarjolla oleva malli, Ypsilon, vuonna 2024 yhtiön 115-vuotiaan historian ensimmäisellä täyssähkövaihtoehdolla. Samasta aihiosta on tosin tarkoitus tarjota myös polttomoottorimalli.Sen sijaan kompaktin kokoluokan crossover on tarkoitus tarjota vain akkuautona. Sitä odotellaan alkuvuodesta 2026.Näistä viimeisin, eli viistoperä, ei ole ilmeisesti saanut vielä lopullista hyväksyntää. Lancia arvioi vielä riittäisikö kysyntää joskus 2027 myyntiin ehtivälle viistoperälle.Yhtiön edustaja ei suostunut kommentoimaan huhuja Automotive News Europelle.Kuinka Lancia pelastuu muotoilulla?Motoilulla on erittäin tärkeä rooli italialaismerkin tulevaisuuden kannalta. Ploue tahtoo palauttaa brändin keskeisen aseman Euroopassa ja hyödyntää sen valtavaa potentiaalia.Tämä ei kuitenkaan yksin riitä. Valtavia investointeja vaaditaan hyvän tuotteen saavuttamiseksi. Lancialla ei ole vuosiin ollut varaa panostaa tuotekehitykseen ja tämä näkyi Chryslerin tuotteiden myymisessä Lancian brändin alla – tällä tehtiin paljon hallaa.Silti vanhaan Fiat Pandaan pohjautuva ikääntynyt Lancia Ypsilon jaksaa myydä Italiassa todistaen, että merkillä riittää vetoa. On eri asia, kuinka Lancia pelastuu. Tavares on lätkäissyt Lancian kimppaan Alfa Romeon ja DS:n kanssa.Kehityskustannusten jakaminen kolmen kesken auttaa menestysmahdollisuuksia ja samaa tekee PSA:n perusrakenteen, joita Lancia pääsee hyödyntämään. Ypsilonin korvaajan uskotaan pohjautuvan eCMP-perusrakenteen toiselle sukupolvelle, jota odotellaan vuodelle 2022. Suurempi crossover tulisi vastaavasti hyödyntämään Stellantiksen sähköistä STLA Medium -perusrakennetta, joka on kantanut myös nimeä e-VMP.Näillä eväin Lancian pitäisi palauttaa italalialainen eleganssi merkkinsä taakse samoin kuin Alfa Romeo on jo Giulian kanssa onnistunut. Hyväkään tuote ei välttämättä muutu suoraan myyntiluvuiksi, joten tehtävä on haastava. Jollain tavoin työhön on kuitenkin ryhdyttävä.Kuvituskuva: Lancia, Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”