25.6.2021

Kuinka Lancia pelastuu? Stellantis vastaa – Luvassa vihdoin uusia malleja

Lancia Thema
Autoa lukuun ottamatta tämä voisi olla Italiasta!

Stellantis kertoo nyt, kuinka Lancia pelastuu. Yhteenliittymän toimitusjohtaja nimeää aseiksi muotoilun, sähköistämisen ja laajentumisen.

Eräs automaailman historian kauniista, myös moottoriurheilun puolella, on kuihtunut jo vuosien ajan. Nyt uuden yhteenliittymän toimitusjohtaja Carlos Tavares on kertonut kuinka Lancia pelastuu. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.

Lancia aikoo julkaista kolme täysin uutta mallia seuraavan viiden vuoden aikana. Stellantiksen toimitusjohtaja Tavares tahtoo luoda brändille mahdollisuudet selvitä pitkälläkin aikavälillä keskittymällä muotoiluun, sähköistämiseen sekä laajentamalla markkinaa. Viimeisen ei pitäisi olla liikaa pyydetty automerkiltä, jolla on yksi tuote sen päämarkkinalla Italiassa.

Mitään varmuutta suunnitelman toimivuudesta ei toki ole, mutta ainakin sellainen on olemassa. Tämä on jo itsessään erittäin positiivinen uutinen mieli maassa kulkeneelle brändille. Moottori ehti arvioida jo muutama vuosi sitten Stellantiksen mukana myös hieman Lancian potentiaalia Ajatuksia autoista -juttusarjassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolmea mallia

Tavares on nimittänyt muotoilutehtävää johtamaan hänen pitkäaikaisen luottomiehensa. Jean-Pierre Ploue on toinen kahdesta Stellantiksen maailmanlaajuisesta muotoilujohtajasta ja tällä hetkellä hän vierailee jatkuvasti FCA:n muotoiluosastolla Torinossa, jossa hän johtaa myös Abarthin, Alfa Romeon ja Fiatin suuntaviivoja.

Työ Lancian tulevien mallien parissa on jo aloitettu. Automotive News Europe on saanut vihiä salaisilta lähteiltään, että tulossa olisi pikkuauto, kompakti crossover sekä kompakti viistoperä.

Näistä pienimmän olisi tarkoitus korvata Lancian ainoa tällä hetkellä tarjolla oleva malli, Ypsilon, vuonna 2024 yhtiön 115-vuotiaan historian ensimmäisellä täyssähkövaihtoehdolla. Samasta aihiosta on tosin tarkoitus tarjota myös polttomoottorimalli.

Sen sijaan kompaktin kokoluokan crossover on tarkoitus tarjota vain akkuautona. Sitä odotellaan alkuvuodesta 2026.

Näistä viimeisin, eli viistoperä, ei ole ilmeisesti saanut vielä lopullista hyväksyntää. Lancia arvioi vielä riittäisikö kysyntää joskus 2027 myyntiin ehtivälle viistoperälle.

Yhtiön edustaja ei suostunut kommentoimaan huhuja Automotive News Europelle.

Kuinka Lancia pelastuu muotoilulla?

Motoilulla on erittäin tärkeä rooli italialaismerkin tulevaisuuden kannalta. Ploue tahtoo palauttaa brändin keskeisen aseman Euroopassa ja hyödyntää sen valtavaa potentiaalia.

Tämä ei kuitenkaan yksin riitä. Valtavia investointeja vaaditaan hyvän tuotteen saavuttamiseksi. Lancialla ei ole vuosiin ollut varaa panostaa tuotekehitykseen ja tämä näkyi Chryslerin tuotteiden myymisessä Lancian brändin alla – tällä tehtiin paljon hallaa.

Silti vanhaan Fiat Pandaan pohjautuva ikääntynyt Lancia Ypsilon jaksaa myydä Italiassa todistaen, että merkillä riittää vetoa. On eri asia, kuinka Lancia pelastuu. Tavares on lätkäissyt Lancian kimppaan Alfa Romeon ja DS:n kanssa.

Kehityskustannusten jakaminen kolmen kesken auttaa menestysmahdollisuuksia ja samaa tekee PSA:n perusrakenteen, joita Lancia pääsee hyödyntämään. Ypsilonin korvaajan uskotaan pohjautuvan eCMP-perusrakenteen toiselle sukupolvelle, jota odotellaan vuodelle 2022. Suurempi crossover tulisi vastaavasti hyödyntämään Stellantiksen sähköistä STLA Medium -perusrakennetta, joka on kantanut myös nimeä e-VMP.

Näillä eväin Lancian pitäisi palauttaa italalialainen eleganssi merkkinsä taakse samoin kuin Alfa Romeo on jo Giulian kanssa onnistunut. Hyväkään tuote ei välttämättä muutu suoraan myyntiluvuiksi, joten tehtävä on haastava. Jollain tavoin työhön on kuitenkin ryhdyttävä.

Kuvituskuva: Lancia, Lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat