10.2.2021

Alfa Romeo, DS ja Lancia – kolmen kimppa lupaavista lähtökohdista

DS Automobiles DS 4

Alfa Romeo, DS ja Lancia ovat jatkossa saman Stellantis-yhtymän kolme premium-brändiä. Ensimmäisiä tuloksia odotetaan nähtävän vuonna 2024.

Alfa Romeo, DS ja Lancia muodostavat kolme premium-brändiä, jotka kuuluvat jatkossa samaan yhtymään. Stellantis, eli Fiat Chrysler Automobilesin ja PSA Groupin yhteenlittymä, on valtava asia autoilun maailmassa. Nyt Automotive News Europe uutisoi kolmikon kehittävän yhdessä uutta mallistoa.

Stellantis tarjoaa mahtavia mahdollisuuksia, joita Moottorin Ajatuksia autoista -juttusarjassa puitiin jo vuoden 2019 puolella. Nyt edellä mainitut kolme merkkiä näyttäisivät vetävän yhtä köyttä. Toivottavasti Lancia tulee saamaan arvoisensa kohtelun – siinähän olisi potentiaalia vaikkapa täysin uuteen syntymään sähköautomerkkinä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alfa Romeo, DS ja Lancia

Näillä näkymin Alfa Romeo, DS ja Lancia saattaisi julkaista ensimmäisiä yhteistyön tuloksia vuonna 2024. DS-brändin tuotepäällikkö Marion David on kertonut kolmikon tulevien mallien eroavan esimerkiksi voimalinjojen osalta tavallisemmista Stellantiksen brändeistä, kuten Peugeotista. Täten kuulostaa siltä, että Alfa Romeo ja Peugeot eivät ehkä tule jakamaan takavetorakenteita, vaikka siinäkin olisi oiva avopaikka laukoa.

DS kehittää Davidin mukaan voimalinjoja ja erilaisia toimintoja yhteistyössä edellä mainittujen italialaisten kanssa, jotta nämä brändit löytävät erottautumistekijöitä ja perusteita korkeammalle hinnalle. DS aikoo pitää siihen saakka kiinni vuonna 2017 julkaistusta strategiasta, jonka mukaan se julkaisee uuden mallin joka vuosi aina vuoteen 2023 asti. Matematiikka kertoo, että juuri julkaistu DS 4 on neljäs tässä jatkumossa.

David myös mainitsi, että kolmen premium-brändin Stellantis on huomattavasti vahvemmassa asemassa kuin PSA oli yhdellä. Nyt uusien ominaisuuksien ja voimalinjojen kehityskustannukset voidaan jakaa useamman suunnittelussa olevan automallin, sekä oletettavasti useamman valmistetun autoyksilön, kesken.

Tähtäimenä saksalainen premium

Alfa Romeo, DS ja Lancia on merkattu Stellantiksen sisäisessä yritysrakenteessa premium-segmenttiin. Siellä ne lähtevät haastamaan pienillä myyntimäärillään suuret saksalaiset. Audi, BMW ja Mercedes-Benz hallitsevat markkinaa.

Varsin yllättäen kolmesta Stellantiksen eniten autoja myi viime vuonna Euroopassa Lancia, jolla on tuotannossa vain yksi malli: Ypsilon – sitä myydään ainoastaan Italiassa. Yli 43 000 kappaletta myyty malli on hyvin pieni, ja siten myydyssä luokassa – Mercedes-Benz myi pienintä A-sarjaansa noin kolminkertaisesti.

Alfa Romeo ja DS ovat myyntimääriltään varsin lähellä. Alfa Romeo myi kahta malliaan viime vuonna Euroopassa yli 36 000 kappaletta ja DS omiaan yli 43 000 kappaletta, joista jälkimmäisen ero Lanciaan mitattiin vain kymmenissä autoissa. Tuo edellä mainittu Mercedes-Benzin A-sarja kuitenkin kuvaa kuinka marginaalisia myyntimäärät ovat kokonaisille automerkeille.

Alfa Romeo tuo tänä vuonna myyntiin kompaktin SUV-luokan edustajan, josta voitaneen odottaa jopa merkin suosituinta vaihtoehtoa. Vieläkin pienempi SUV tulee seuraamaan ehkä vuonna 2023 ja sen odotetaan rakentuvan PSA:n CMP-perusrakenteelle.

Samoin DS varmasti odottaa kasvattavansa myyntiään, kun DS 4 ja DS 9 saadaan markkinoille DS 3 Crossbackin ja DS 7 Crossbackin seuraksi.

Kolmen brändin synergiaetujen koordinoinnista vastaa Alfa Romeon tuore toimitusjohtaja Jean-Philippe Imparato. Hän toimi aiemmin PSA Groupissa Peugeotin toimitusjohtajana. Uusi työ on varmasti mielenkiintoinen haasteineen ja mahdollisuuksineen.

Kuvituskuva: DS, Lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat