8.7.2019

Käytetyt erikoisuudet – Mitsubishi Lancer Evolution IX Wagon

Mitsubishi Lancer Evolution IX Wagon - Tori.fi - artikkeli

Rallisankari farmarivaatteissa on absurdi ajatus. Mitsubishi Lancer Evolution IX Wagon on pieni sivuluisu rallisankarin polulla.

Mitsubishi Lancer Evolution IX Wagon on hauska sivuluisu rallisankarin poluilla. Yhtiö valmisti pienen erän farmarikoria perinteisesti sedanina tunnetusta Evolution mallisarjasta. Vain arviolta 2500 Wagonia valmistui tuotantolinjalta.

Mitsubishi Lancer Evolution IX GT Wagon - Tori.fi - takaviisto
Rallipoluilta periytyvä Evolution sai yhdeksännessä polvessa myös farmariversion, joka jäikin lopulta hyvin harvinaiseksi.

Nyt on muutenkin hyvä hetki muistella Mitsubishin kulta-aikaa rallin parissa. Mitsubishin ralliautolla voitettiin henkilökohtainen maailmanmestaruus viimeksi vuonna 1999 eli kaksikymmentä vuotta takaperin. Maailmanmestari oli tietenkin neljättä kertaa peräkkäin juhlinut Tommi Mäkinen ja saman miehen johdolla tuotiin myös edellinen Mitsubishin merkkimestaruus vuotta aiemmin.

Autointoilijoiden harmiksi Mitsubishin moottoriurheilusta vastannut RalliArt kutisti toimintansa merkittävästi vuonna 2010. Vuonna 2015 lopetettiin myös Lancer Evolution -malliperhe. Nämä jättivät suuren aukon moottoriurheilussa, ja erityisesti rallissa, menestyneen merkin portfolioon.

Mitsubishi Lancer Evolution IX GT Wagon - Tori.fi - sivu
Mahdollista tulevaa Lancer Evolution -perhettä odotellessa on hyvä sukeltaa historian tarjonnan pariin.

Hetki on myös sinällään hyvä, että saimme vasta lukea Mitsubishin mahdollisesti suunnittelevan sittenkin jatkoa Lancer Evolution -mallistolle. Toivottavasti hieno nimi saa kunnioittavamman jatkon kuin urheiluauton mallimerkintänä aiemmin tunnettu Eclipse. Tulevaisuutta on hyvä toivoa, mutta historia ei enää muutu ja viikon Käytetty erikoisuus kumpuaa jälkimmäisestä.

Mitsubishi Lancer Evolution IX GT Wagon - Tori.fi - mittaristo
Viikon Käytetty erikoisuus on 145 500 kilometriä ajettu Japanista tuotu Mitsubishi Lancer Evolution IX Wagon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Mitsubishi Lancer Evolution IX Wagon

Vuoden 2005 Mitsubishi Lancer Evolution IX GT Wagon on takuulla kelpo auto juttusarjaan. Mittarilukemaksi on ilmoitettu 145 500 kilometriä ja Japanista tuotu auto sijaitsee Suomessa. Auto on tuotu jo viime vuoden puolella, tuontivero on maksettu ja keulilta löytyvät kotimaiset kilvet.

Mitsubishi Lancer Evolution IX GT Wagon - Tori.fi - ohjaamo
Manuaalivaihteisto on iso osa tämän harvinaisuuden lumoa.

Mainitaan manuaalivaihteisto heti alkuun, sillä se on suuri myyntivaltti tämän auton tapauksessa. Myynti-ilmoituksessa mainittu GT -varustelu tarkoittaa kuutta vaihdetta kuljettajan hämmennettäväksi. Ilmeisesti vain noin viidennes Wagoneista on varusteltu käsivalintaisella vaihteistolla.

Nelivetojärjestelmä on pääosin vastaava kuin porrasperäisessä, mutta farmari on toteutettu hieman perinteisemmin ilman Active Yaw Control -ominaisuutta. Voimaa sisä- ja ulkopyörälle antureiden asennon mukaan ohjaavan AYC-toiminnon selittäminen vaatisi oman juttunsa, joten jätämme sen toiseen kertaan tästä yksilöstä puuttuvana ominaisuutena. Tästä autosta löytyvän Mitsubishin ACD-nelivetojärjestelmän kyvykkyyttä ei silti tarvitse epäillä.

Moottorina on lähes itsestään selvästi kaksilitrainen turboahdettu nelisylinterinen 4G63 varustettuna muuttuvalla venttiilinajoituksella (MIVEC). Tehoksi on edelleen ilmoitettu Japanin rajoituksia mukaileva 280 hevosvoimaa, vaikka todellisuudessa sitä saattaa olla enemmänkin. Vääntölukema 400 newtonmetriä on joka tapauksessa vähintään kunnioitettava.

Emme vaivaudu tällä kertaa höpisemään turhaan hopeisesta väristä tai upein istuimin varustetusta varsin muovisesta sisustasta, sillä ne ovat sivuseikkoja. Varustelusta on lähinnä mainittava lisämittarit, säädettävä Blitz ZZ-R alusta sekä Advan RG2 -takovanteet. Asiakkaan lukuun myytävän yksilön muutoksista joko pitää tai ei.

Mitsubishi Lancer Evolution IX GT Wagon - Tori.fi - tavartila
Tavaratilaan voi nakata vaikka lastenvaunut, kunhan huolehtii riittävästä kiinnityksestä.

Mitsubishi Lancer Evolutionin on sanottu olevan todellisilla teillä lähes nopein mahdollinen auto. Tämä johtuu puhtaan tehon lisäksi muun muassa jousituksen säädöistä, nelivetoisuudesta, maavarasta ja auton suhteellisesta kapeudesta. Nyt sellaiseen voi lastata lastenvaunut.

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat