17.11.2020

Käyttötesti käytetyllä: uusi juttusarja alkaa — ostimme 200 000 km ajetun Volkswagen Golf dieselin

Kuva Eetu Kokkonen
Käyttötesti käytetyllä

Suomalaiset ajavat käytetyillä autoilla. Nyt mekin – ruinasimme neljä tonnia rahaa budjetista ja haimme toimitukseen punaisen Volkswagen Golfin.

Suomessa on lokakuun loppun mennessä myyty 537 466 käytettyä henkilöautoa. Samassa ajassa uusia autoja on ensirekisteröity 79 056. Kaikkiaan Suomessa on yli 2 700 000 autoa.

Suurin osa suomalaisista ajaa käytetyillä autoilla. Lienee siis perusteltua, että Moottorikin ajaa.

Käyttötesti käytetyllä

Suomalaisen auton keskiarvo on Autoliiton mukaan 3 600 euroa. Keski-iäksi paljastuu Autoalan tiedotuskeskuksen tilastoista 12,2 vuotta. Siirsimme siis katseen reilun kymmenen vuoden taakse: vuonna 2009 Suomen myydyimmät autot olivat järjestyksessään Toyota Avensis, Volkswagen Golf, Škoda Octavia, Ford Focus, Volkswagen Passat, Nissan Qashqai, Kia Ceed, Toyota Corolla, Ford Mondeo ja Toyota Yaris.

Näiden tietojen pohjalta päätimme kestotestiauton budjetiksi 3 000–4 000 euroa ja aloimme etsiä ehdokasta tyypilliseksi käytetyksi autoksi.

Muita edellä listatuista malleista on hyvin tarjolla hintaluokassamme, mutta Toyota Avensiksen ja Nissan Qashqain edullisimmatkin yksilöt ovat pääsääntöisesti 4 000 euron yläpuolella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Avainsanat punainen, diesel, DSG

Seurasimme tarjolla olevia autoja muutaman viikon ajan, kunnes silmään pisti punainen farmarikorinen Volkswagen Golf. Tekniikkana autossa yhdistyi pomminvarmana, ehkä yhtenä valmistajan luotettavimmista dieselmoottorina tunnettu 1.9 TDI -moottori, sekä ei niin mairittelevaan maineeseen noussut DSG-kaksoiskytkinvaihteisto.

Erityisen kiinnostavaksi yksilön teki siihen noin 40 tuhatta kilometriä aiemmin tehty DSG-remontti. Matkamittarilukemakin oli varsin kohtuulliset 191 000 kilometriä.

Käyttötesti käytetyllä

Suurin ongelma oli auton sijainti: yli 400 kilometrin matka autokaupoille laskee ostokynnystä, sillä ainahan autossa voi olla jotain vikaa.

Puhelu omistajalle paljastaa, että autoon on vaihdettu muutamaa päivää aiemmin kaksoismassavauhtipyörä. Omistaja ei lupaa varata autoa seuraavaan viikkoon, mutta sovimme hakevamme auton, jos se ei kerkeä mennä kaupaksi.

Kaivattu paluu mallistoon

Viidennen sukupolven Volkswagen Golfin Variant-farmari on mielenkiintoinen malli. Sen valmistus alkoi vasta vuonna 2007, kun saman sukupolven viistoperän tuotanto aloitettiin nelisen vuotta aiemmin. Edeltävän sukupolven Golfin farmariversio oli tuotannossa vuoteen 2006 saakka, sitten koitti usean kuukauden tauko pitkäkattoisen mallin tuotannossa. Perinteistä viistoperää enemmän tilaa haluaville tarjottiin 10 senttimetriä perus-Golfia pidempää Golf Plussaa tai Touran -tila-autoa.

Perinteinen farmari kuitenkin oli tuotava markkinoille. Moottorin ensikoeajossa vuodelta 2007 kerrotaan, että pelkästään Länsi-Euroopan markkinoilla on myyty vuosittain noin 650 000 Golfin kokoluokan farmariautoa, joten kyse oli varsin isosta markkinaraosta.

Viidennen sukupolven Golf Variant saapui peräti 15,9 senttimetriä edeltäjäänsä pidempänä – sitä markkinointiinkin kaikkien aikojen pisimpänä Golfina. Sen jälkeen pitkäkatto-Golf onkin kasvanut maltillisemmin, sillä nykymallin on vain 7,3 cm viitossukupolvea pidempi.

Auto tuli tarjolle kahdella bensiini- ja kahdella dieselmoottorilla. Ostoehdokkaamme vanhempi 105-hevosvoimainen 1,9-litrainen moottori edusti tehottomampaa ja edullisempaa vaihtoehtoa, lisärahalla autoon sai 2,0 TDI:n, jossa tehoa oli 140 hv. Autoa on myös ehditty myymään kahdella eri DSG-vaihteistolla, 6-nopeuksisella märkäkytkimellä ja 7-nopeuksisella kuivakytkimellä. Ostoehdokkaassa on jälkimmäinen.

Syksyn pimeys vaikeuttaa

Seuraavalla viikolla koittaa auton haku. Aloitamme matkan puoliltapäivin, auton omistaja on kertonut pääsevänsä töistä neljän jälkeen. Optimitilanteessa autoa kannattaisi tutkia valoisan aikaan, ettei mitään jää hämärässä huomaamatta. Synkkään ja lumettomaan syysaikaan tällaisen aikataulun järjestäminen on haastavaa.

Matkalla lämpötila laskee miinuksen puolelle ja musta jää kummittelee. Mieleen nousee yksi unohtunut mutta oleellinen kysymys: onkohan autoon jo vaihdettu talvirenkaat?

Käyttötesti käytetyllä

Kun saavumme iltakuudelta myyjän pihaan, katse kiinnittyy ensimmäisenä renkaisiin – onneksi alla ovat jo nastarenkaat.

Golfin myyjä on valmiiksi pihamaalla, joten pääsemme suoraan auton kimppuun. Myyjälle tilanne voi näyttäytyä varsin kummelimaisena, kun kaksi miestä häärää auton ympärillä etsien mahdollisia ruosteenalkuja ja muita vikoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Missä kolinat?

Varsin nopeasti siirrymme koeajolle, jossa autosta saa yleensä parhaan kuvan. Auton lasit ovat kuurassa, joka kertoo ettei autoa ole pyöritetty valmiiksi lämpimäksi – hyvä merkki. Lyhyen hehkutuksen jälkeen moottori hörähtää herkästi käyntiin, ja korviin kantautuu sympaattinen pumppusuutindieselin nakutus.

Hiekkatiellä etsimme tarkoituksella kuoppia, mutta epätasaisuudet eivät aiheuta minkäänlaisia kolahduksia auton alustasta. Lupaava ensivaikutelma jatkuu: ohjaus on kunnossa ja kaksoiskytkinvaihteisto pykältää saumattomasti.

Ainoa vika löytyy myyjän kertomana: polttoainetankin kannessa ei toimi keskuslukitus, mutta saamme mukaan uuden osan. Päätämme tehdä kaupat.

Alkutankkauksen jälkeen lähdemme kotimatkalle. Ensimmäinen täyskaasukiihdytys omiin nimiin siirtyneellä Golfilla säikäyttää: autosta katoaa tehot ja hehkun merkkivalo välkkyy. Hetken kerkeää kirota jo huonoja kauppoja, kunnes merkkivalo sammuu ja auto alkaa toimia normaalisti. 500 kilometriä myöhemminkään vika ei ole uusiutunut. Nähtäväksi jää, toistuuko ongelma seuraavien kuukausien aikana, ja mitä muuta Moottorin ensimmäinen käyttötesti käytetyllä tuo tullessaan.

Käyttötesti käytetyllä

Suomalaiset ajavat käytetyillä autoilla, joten niin tekee nyt Moottorikin. Miten autot ovat kehittyneet reilun kymmenen vuoden aikana? Onko keski-ikäinen suomalainen dieselauto automaattisesti suurikulutuksinen ja -päästöinen? Millaisia vikoja käytetyissä autoissa voi ilmetä ja ovatko ne vaikeita korjata itse? Mitkä ovat käytetyn valtit ja heikkoudet uuteen autoon verrattuna? Muun muassa näihin kysymyksiin toivomme saavamme vastauksia käyttötestin edetessä.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat