13.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: 700-hevosvoimainen avolava Ford Shelby F-150 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Amerikan kansanauton muskeliversio Ford Shelby F-150 lyö pöytään jäätävät teholukemat. 700 hevosvoimaa muuttaa pick-upin urheiluautoksi. Hyvää: suorituskyky, vakuuttava ulkonäkö, vetovoima, tilat, järjettömyys. Huonoa: tavaratilan arka verhoilu, nopeudenrajoitin, näkyvyys eteen, hinta, järjettömyys. Ford F-150 on ollut USA:n eniten myyty automalli jo 40 vuoden ajan. Shelby American, Fordin hovivirittäjä 1960-luvulta lähtien, otti kestosuosikin käsittelyynsä. Muuttumisleikin lopputuloksena on 700 hevosvoiman autojärkäle, joka saa eurooppalaiset lava-autot näyttämään ja tuntumaan pikkuautoilta.Shelby F-150 on raikas tuulahdus vanhoja hyviä arvoja, jossa amerikkalaiset valmistajat ovat aina olleet vahvimmillaan. Kokoa ja näyttävyyttä, ja nokalla tehokas V8-täysimoottori. Tästä ei voi olla innostumatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAito ShelbyViisilitrainen Ti-VCT V8 -bensiinimoottori tuottaa vakiona 385 hevosvoimaa, ja Shelbyn muutostöiden jälkeen teho lähes tuplaantuu. Moottoripuolen merkittävin muutos on Whipplen valmistama mekaaninen kompressoriahdin. Ahtimen luoman ruokahalun tyydyttämiseksi polttoainesuuttimet ovat isommat, ja imupuolta on tuntuvasti avarrettu.Kaiken kaikkiaan muutoksia on 45 eri kohdassa konehuonetta. Pakokaasut poistuvat Borlan valmistaman tuplaputkiston kautta: äänimaailma on vähintäänkin vaikuttava.Jousitus on vakiomallia 4 tuumaa korkeampi. Lisänostetta antavat 35 tuuman BF Goodrichin K02 -renkaat. Vanteet ovat 18-tuumaiset. Jousituksen on valmistanut BDS, ja säädettävät kaasutoimiset iskunvaimentimet FOX Racing. Alustan kestävyys sekä toimivuus on testattu perusteellisesti kuuluisassa Baja-aavikkorallissa, kuten Fordin nelivetotekniikkakin.Yllättäen akselistot, 6-portainen automaattivaihteisto sekä jakovaihteisto ovat peräisin suoraan vakiomallisesta F-150:stä. Se, että moottorin teho voidaan kaksinkertaistaa ilman kestävyysongelmia, kertoo paljon Fordin voimalinjan järeydestä. Vetotapa voidaan valita taka- ja nelivedon välillä, minkä lisäksi keskitasauspyörästö on lukittava.Ilmo Saarela IS Automotive Oy:stä järjesti Ford Shelby F-150 -mallin suomeen.Toisen kerroksen väkeäPihalla odottava lava-auto on näyttävä ilmestys. Tutut tuplaraidat kulkevat pitkittäin auton yli. Etupuskuri, lokasuojan levikkeet sekä konepelti poikkeavat vakiomallista. Shelbyn käärmelogot koristavat autoa joka puolella.Auton koko ja korkeus paljastuvat, kun nousee kuljettajan paikalle. Sinne joutuu tosissaan kiipeämään. Apuna ovat kunnon tartuntakahva sekä järeä helmaputki, josta jalalla voi ponnistaa.Kun ohjaamoon lopulta pääsee, sieltä ei enää halua pois. Näkyvyys toisesta kerroksesta luo ylemmyyden tunnetta.Korkean konepeiton takia näkyvyys aivan auton eteen on tosin rajallinen. Pienet henkilöautot jäävät helposti huomaamatta. Peruutuskameroita sentään on takana sekä molemmilla sivuilla. Niiden avulla on hyvä tarkkailla ympäristöä, kun autoa lähtee liikuttelemaan.Ajossa koko ei haittaa. Työkalumaisuutta ei ole nimeksikään, vaan Shelbyn ratissa viihtyy välittömästi. Ohjaamo on todella tilava ja avara. Meno on ylvästä, äänieristys erinomainen ja varustelu edustusautoluokkaa. Järeästä jousituksesta huolimatta taajaman hidastetöyssyt tuntuvat kaukaisilta, lähes huomaamattomilta.Isojen avolavojen suosio Yhdysvalloissa on kaiken kaikkiaan helpompi ymmärtää, kun kokee tällaisen auton itse. F-150:n ratissa tuntee olonsa lähes kuolemattomaksi.Mahtava suorituskykyTehdas lupaa Shelby F-150:n kiihtyvän 0–100 km/h alle 5 sekunnissa. Se on kova lukema 2 500 kiloa painavalle hyötyajoneuvolle. Suomessa kuorma-autoksi rekisteröity lava-auto on tosin varustettu nopeudenrajoittimella, mikä tyssää menon 80 km/h yläpuolella.Ja koska kyseessä on kuorma-auto, kuljettamiseen tarvitaan C1-luokan ajokortti. Jos perään kytketään perävaunu, vaaditaan C1E-ajokortti.Automaattivaihteisto tarjoaa hanakasti pienempää pykälää pienestäkin kaasunpainalluksesta. Kaasun kanssa saakin olla tarkkana. Luminen maantie ei tarjoa edes kohtalaista pitoa nelivedosta huolimatta.Ahdin vinkaisee kuuluvasti, kun kierroksia nostaa ylemmäksi. Voimaa tuntuu olevan loputtomasti. Nopeuden rajoitin on jatkuvasti läsnä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHarvinaisuus jo eläessäänLava-auton muskeliversion hankintaa on vaikea perustella järkisyillä. Ne onkin syytä unohtaa heti alkuunsa.Mutta kyllä tästä autosta järkeäkin löytyy. Yrityskäytössä arvonlisäveron voi vähentää hankintahinnasta. Kuorma-autossa ei ole käyttövoimaveroa, eikä sen kuljettamisesta tarvitse maksaa autoetua. Perään voi laittaa ison perävaunun, eikä sitä huomaa kuin peilistä tarkistamalla. Vetokykyä ja ennen kaikkea vetovoimaa riittää vaikka vuoren siirtämiseen.Kaikki Shelbyn mallit ovat lopulta keräilyharvinaisuuksia. Valmistusmäärä on rajattu 500 kappaleeseen, joista jokainen on numeroitu. Euroopan kiintiö vuoden 2016 tuotannosta oli vaivaiset 6 autoa. Koeajettu yksilö on näistä ainoa Suomeen rekisteröity, ja siis vuosimallia 2016. Vuoden 2017 kiintiö on noin 20 yksilöä.Teksti ja kuvat: Jari SaarentausAutosta on nähtävillä myös Black Bull Powerin video: Ford F-150 koeajo: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ford-f-150-platinum-supercrew-4×4-3-5l-ecoboost-viesti-nyky-amerikasta/ Ford Shelby F-150 Hinta alkaen 170 000 € Moottori Moottori 4 948cm³, 8 sylinteriä, mekaaninen ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, taka/neliveto. Teho (700 hv) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,0 s Huippunopeus 217 km/h Mitat pituus 5890 mm, leveys 2029 mm, korkeus 2161 mm, akseliväli 3683 mm Omamassa: 2500 kg Muu tieto Kokonaismassa: 3 538 kg. Suurin sallittu perävaunumassa: 3 500 kg. Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja