17.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: B niin kuin kevythybridi – dieselillä – Volvo XC90 B5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo XC90 päivitettiin aiempaa sähköisemmäksi. Hyvää: melutaso, sisätilat, käsittelyn keveys. Huonoa: alustan tärinä, eräät kosketusnäytön toiminnot. Volvon uuden sukupolven mallien ympyrä on nyt tavallaan sulkeutunut. Siinä missä kolmannen generaation S60-porrasperä oli uutta perusrakennetta käyttävistä ruotsalaisautoista esittelyvuorossa viimeinen, koko sarjan aloittanut, vuonna 2015 esitelty Volvo XC90 -katumaasturi saapui heti perään kasvojenkohennusikään. Ulkoisesti XC90:n muutokset ovat lieviä, eikä arvokkaan moderni ilme suoraan sanottuna mullistuksia kaivannutkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKepeää osallistumistaHinnastoa katselemalla voisi luulla, että dieselit olisivat siirtyneet myös XC90-mallissa historiaan. Mutta vaikka S60:ssa tämä tapahtui ihan oikeasti, XC90:n hinnat alkaen -version hämäävän B5-merkinnän takaa löytyy ennestään tuttu kaksilitrainen diesel yhdistettynä uuteen 48 voltin kevythybridijärjestelmään. Järjestelmä on kirjaimellisesti kevyt, eli se ottaa energiaa talteen hidastuksissa ja auttaa polttomoottoria kiihdytyksissä, mutta moottori sammuu vasta pysähdyksissä, eikä mahdollisuutta ajaa pelkällä sähköllä löydy. Sellaisen tarjoaa T8-lataushybridi, jonka aiempaa suurempi akku takaa pidemmän sähköisen toimintamatkan.Valmistaja lupaa B5-kevythybridin tuovan jopa 15 prosentin kulutussäästön aiempaan, pelkällä dieselillä käyvään D5-malliin verrattuna – mikä luonnollisesti tuntuu eniten nykivässä ajossa. Hihnavetoisen, 13-heppaisen ja 40 newtonmetrin omaavan sähkömoottorin osallistuminen näkyy myös 0,2 sekuntia parantuneessa 0–100 km/h -kiihtyvyydessä.Hiljaista kuljetuskykyäXC90 on Volvon suurin ja kallein malli, ja numeroarvoja löytyykin joka lähtöön: seitsemän istuinpaikkaa (tilavasti toteutettuna), liki 700 litran tavaratila (jota haittaa vain hontelo näkösuoja), 2,7 tonnin vetomassa (riittää vaunulle kuin vaunulle) sekä 71-litrainen polttonestesäiliö (jopa tuhat kilometriä tankillisella). Isossa autossa ilahduttaa erityisesti mukautumiskyky ajotilanteiden välillä. Maantiellä XC90 on junamaisen vakaa, tosin lievä vetely urissa sekä alustan pieni tärinä – jolle ei uudistuksessa kyetty tekemään mitään – erottuvat kauneusvirheinä. Erittäin alhainen melutaso mahdollistaa keskustelun ensimmäisen ja kolmannen rivin matkustajien välillä.Kevythybriditekniikan myötä käyttöön otettua sähköistä jarrujärjestelmää ei erota tuntumaltaan perinteisestä, sen sijaan yli kaksitonnisen auton herkkään rullaamiseen pitää totutella. Käsiteltävyys on kaupunkiajossa muutenkin höyhenenkevyttä ja näkyvyys kaikin puolin hyvä – mikä yli kaksi metriä leveässä autossa onkin elinehto.Sisälläkin samanlainenVolvolla ollaan selvästi hyvin tyytyväisiä nyt neljä vuotta täyttäneeseen käyttöliittymään, sillä se on pidetty tismalleen entisenlaisena. Pikkuhiljaa kosketusnäytön tietyt raahailutoiminnot ja etenkin ajotietokoneen hankala käyttö kaipaisivat jo päivittämistä. Muu tyyli sisustuksessa on ulkokuoren tavoin kestänyt oikein hyvin aikaa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Volvo XC90 B5 AWD MHEV Inscription aut Hinta alkaen 91 748 € Koeajetun auton hinta varusteineen 112 966 € Moottori Kevythybridi, dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori: 10 kW (13 hv), 40 Nm. Teho 173 kW (235 hv), 4000 r/min Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,7 (yhd.) CO2-päästöt 175 g/km Mitat pituus 4953 mm, leveys 2008 mm, korkeus 1776 mm, akseliväli 2984 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 6.4.2025 Koeajo Maistiainen: Renault Trucks Master E-Tech L3H2 – iso ja sähköinen 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Koeajo Koeajo: BYD Atto 2 – mukaan kilpailuun, mutta millä hinnalla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä