17.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: B niin kuin kevythybridi – dieselillä – Volvo XC90 B5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo XC90 päivitettiin aiempaa sähköisemmäksi. Hyvää: melutaso, sisätilat, käsittelyn keveys. Huonoa: alustan tärinä, eräät kosketusnäytön toiminnot. Volvon uuden sukupolven mallien ympyrä on nyt tavallaan sulkeutunut. Siinä missä kolmannen generaation S60-porrasperä oli uutta perusrakennetta käyttävistä ruotsalaisautoista esittelyvuorossa viimeinen, koko sarjan aloittanut, vuonna 2015 esitelty Volvo XC90 -katumaasturi saapui heti perään kasvojenkohennusikään. Ulkoisesti XC90:n muutokset ovat lieviä, eikä arvokkaan moderni ilme suoraan sanottuna mullistuksia kaivannutkaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kepeää osallistumista Hinnastoa katselemalla voisi luulla, että dieselit olisivat siirtyneet myös XC90-mallissa historiaan. Mutta vaikka S60:ssa tämä tapahtui ihan oikeasti, XC90:n hinnat alkaen -version hämäävän B5-merkinnän takaa löytyy ennestään tuttu kaksilitrainen diesel yhdistettynä uuteen 48 voltin kevythybridijärjestelmään. Järjestelmä on kirjaimellisesti kevyt, eli se ottaa energiaa talteen hidastuksissa ja auttaa polttomoottoria kiihdytyksissä, mutta moottori sammuu vasta pysähdyksissä, eikä mahdollisuutta ajaa pelkällä sähköllä löydy. Sellaisen tarjoaa T8-lataushybridi, jonka aiempaa suurempi akku takaa pidemmän sähköisen toimintamatkan. Valmistaja lupaa B5-kevythybridin tuovan jopa 15 prosentin kulutussäästön aiempaan, pelkällä dieselillä käyvään D5-malliin verrattuna – mikä luonnollisesti tuntuu eniten nykivässä ajossa. Hihnavetoisen, 13-heppaisen ja 40 newtonmetrin omaavan sähkömoottorin osallistuminen näkyy myös 0,2 sekuntia parantuneessa 0–100 km/h -kiihtyvyydessä. Hiljaista kuljetuskykyä XC90 on Volvon suurin ja kallein malli, ja numeroarvoja löytyykin joka lähtöön: seitsemän istuinpaikkaa (tilavasti toteutettuna), liki 700 litran tavaratila (jota haittaa vain hontelo näkösuoja), 2,7 tonnin vetomassa (riittää vaunulle kuin vaunulle) sekä 71-litrainen polttonestesäiliö (jopa tuhat kilometriä tankillisella). Isossa autossa ilahduttaa erityisesti mukautumiskyky ajotilanteiden välillä. Maantiellä XC90 on junamaisen vakaa, tosin lievä vetely urissa sekä alustan pieni tärinä – jolle ei uudistuksessa kyetty tekemään mitään – erottuvat kauneusvirheinä. Erittäin alhainen melutaso mahdollistaa keskustelun ensimmäisen ja kolmannen rivin matkustajien välillä. Kevythybriditekniikan myötä käyttöön otettua sähköistä jarrujärjestelmää ei erota tuntumaltaan perinteisestä, sen sijaan yli kaksitonnisen auton herkkään rullaamiseen pitää totutella. Käsiteltävyys on kaupunkiajossa muutenkin höyhenenkevyttä ja näkyvyys kaikin puolin hyvä – mikä yli kaksi metriä leveässä autossa onkin elinehto. Sisälläkin samanlainen Volvolla ollaan selvästi hyvin tyytyväisiä nyt neljä vuotta täyttäneeseen käyttöliittymään, sillä se on pidetty tismalleen entisenlaisena. Pikkuhiljaa kosketusnäytön tietyt raahailutoiminnot ja etenkin ajotietokoneen hankala käyttö kaipaisivat jo päivittämistä. Muu tyyli sisustuksessa on ulkokuoren tavoin kestänyt oikein hyvin aikaa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Volvo XC90 B5 AWD MHEV Inscription aut Hinta alkaen 91 748 € Koeajetun auton hinta varusteineen 112 966 € Moottori Kevythybridi, dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori: 10 kW (13 hv), 40 Nm. Teho 173 kW (235 hv), 4000 r/min Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,7 (yhd.) CO2-päästöt 175 g/km Mitat pituus 4953 mm, leveys 2008 mm, korkeus 1776 mm, akseliväli 2984 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 - Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 9.5.2024 Yleinen Koeajo: Fiat 600e – kuin Pixarin piirtopöydältä lainattu 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe