29.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: BMW M440i xDrive Coupé on sisäisesti kaunis, mutta… Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ohjauspyörän takaa BMW 4-sarja on makea laite, mutta mitä mieltä sen muodoista pitäisi olla? Hyvää: Upea moottori, ajettavuus. Huonoa: Katso kuvat. Bemarin ohjaamossa viihtyy. Urheiluistuimet ovat paitsi tukevat, ne säätyvät erinomaiseen ajoasentoon ja ovat vieläpä mukavat istua. Sisustan perusilme on tuttu tavallisesta 3-sarjasta, johon BMW 4-sarjan coupé vahvasti pohjautuu. Ylellisyyttä tuovat valmistajalle perinteiset turvavöiden ojentimet ja koeajoyksilöön lisävarustelistalta valittu nahkapintainen kojelauta.Tunnelmaa autoon tuo sedania peräti 57 millimetriä matalampi korkeus sekä tietysti karmittomat ovet. Nelosarjan ohjaamossa on coupétyyliin sopivan urheilullinen tunnelma, mutta ei ero 3-sarjaan valtava ole.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMahtava moottoriEroja enemmän autoissa on yhtäläisyyksiä. Yksi niistä on valmistajan nykytyylin digimittaristo, josta jatkamme urputtamista edelleen, etenkin kun väärään suuntaan liikkuva kierroslukumittari vielä halusi koeajoyksilössä itsekseen vaihtua moottoritehon prosenttinäytöksi.Kyllä kuljettaja kaasupolkimen ja selän tuntoaistin perusteella huomaa, kun moottorilta pyydetään voimaa: BMW:n 3-litrainen turbokuutonen on edelleen markkinoiden parhaita voimanlähteitä. M440i-mallissa koneesta löytyy 48-voltin kevythybriditekniikka, joka lataa akkua jarrutuksissa ja antaa kiihdytyksissä 11 lisähevosvoimaa. Huipputehoa on 374 hevosvoimaa ja vääntöä 500 newtonmetriä huimalla 1900–5000 kierroksella minuutissa. Yhdessä erinomaisesti koneeseen sovitetun 8-portaisen automaatin kera M440i liikkuu arvokkaan pehmeästi tai repivän raa’asti, miten kuljettaja vain haluaa.Tuntuuko coupélta?BMW korostaa nelossarjaan tehtyjä ajettavuusmuutoksia kolmos-sedaniin verrattuna. Väitteitä tukee esimerkiksi taka-akselin 23 millimetriä leveämpi raideväli ja 21 milliä madaltunut massakeskipiste.Koeajoauton kitkarengastus pilasi tarkimmat havainnot, mutta näinkin saatu ajokokemus lupaa hyvää. BMW:n suuri panostus tuoreimman 3-sarjan ajettavuuteen kantaa hedelmää nelossarjasakin: ohjaus on huomattavasti aiempaa kirkkaampi ja luonnollisempi – nyt kitkarenkaiden muljunta tuntuu ohjauksen läpi, eikä häviä tunnottomuuden syövereihin.Turvavyön ojentajat helpottavat elämää pitkien ovien kanssa.Balanssi on kunnossa: tehovaroihin nähden liukkaat kitkarenkaat antavat auton elää, mutta kuljettajan toivomalla tavalla. Nelivedon takapainotteisuus ja taka-akselin sähkömekaanisen tasauspyörästön toiminta tekevät etenemisestä loogista, tehokasta ja hauskaa.Toki ilman suoraa vertailua on mahdoton sanoa, miten M440i eroaa vastaavasta M340i-sedanista.Yksi juttu vieläOn toki seikka, missä 4-sarja eroaa vahvasti 3-sarjasta: ulkonäkö. 95 prosenttia autosta on konservatiivista, ellei jopa amatöörimäisesti muotoiltua coupéa. Autosta löytää helposti huonoja kulmia, eikä harjaantunut silmä löydä motiivia pehmeitä pintoja rikkoville päättömille pokkauksille. Ja mihin hävisi valmistajan ikoninen ikkunalinja?Kokonaisuus hukkuu keulan shokkiin: valtavat munuaiset ovat kuin viime tingassa lisätty huomiomagneetti. Strategian ongelma on shokin huono toistettavuus: ihmismieli turtuu, joten heti 4-sarjan perään julkaistussa iX-sähkömaasturissa BMW joutuu huutamaan huomiota vieläkin epätoivoisemmin keinoin. Se lienee ikävän symbolista ajalle, jossa elämme?Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW M440i A xDrive Coupé Hinta alkaen 84 848 € Koeajetun auton hinta varusteineen 117 596 € Moottori Bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 275 kW (374 hv), 5500–6500 r/min Vääntö 500 Nm (1900–5000 r/min) Vääntö 500 Nm (1900–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,5 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,7 (yhd.) CO2-päästöt 176 g/km Mitat pituus 4770 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1393 mm, akseliväli 2851 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”