17.9.2020 Ajoneuvot Koeajo: DS 3 Crossback E-Tense on autona hyvä ja sähköautona kelvollinen, mutta hinnalle on vaikea löytää perusteluita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ranskalaisen premium-valmistajaksi ilmoitetun DS:n kaksi mallia sisältävästä katraasta koeajossa on tällä kertaa valmistajan ainoa täyssähköinen auto, DS 3 Crossback E-Tense. Hyvää: mukavuus, akun sijainti. Huonoa: kulutus, toimintamatkan ennakoitavuus. Odotukset täyssähköiselle premium-autolle ovat kovat, sillä valmistajan mukaan DS 3 Crossback E-Tense on suunniteltu alun perin myös täyssähköiselle voimalinjalle sopivaksi. Tämän myötä 50 kilowattitunnin ajoakku on integroitu auton pohjaan, joten sisätilat ovat täysin vastaavat polttomoottorimallin kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähes ykkösluokan ajomukavuusTilojen analysoimisen sijaan voimme siis keskittyä ajettavuuteen. Auto liikkuu etenkin taajamassa ja maantiellä merkkinsä velvoittamin elein: kuin iso kissa. Kyyti tuntuu epätasaisellakin tiellä ylelliseltä, kuten 47 623 euron hintalapulla pitää ollakin. Pienet tien saumat tuntuvat, mutta eivät häiritse. Pehmeydestä paljastuu myös ikävä puoli. Moottoritien kaistanvaihdossa kohdalle sattuva monttu yllättää aiheuttamalla peräpään edestakaisen heilahduksen sivuttaissuunnassa. Muljahdus ei ole lajissaan mikään pieni, sillä apukuljettajakin noteeraa sen selvästi.Alcantara-sisustus ei tuo samanlaista laadun tunnetta kuin valmistajan timanttitikkauksin koristeltu nahkapäällyste, eikä varsin keskinkertainen tietoviihdejärjestelmä tai samantasoinen digitaalimittaristokaan aivan vastaa auton hintaluokkaa. Muista konsernin tuotteista tutut käännösvirheet ovat oma lukunsa, mutta maahantuoja kertoo kielipaketin saavan päivityksen lähiaikoina. Voimalinja toimii hienostuneesti, ja tuntuma polkimiin on pienen totuttelun jälkeen hyvä. 136 hevosvoimaa riittää mainiosti auton kyydittämiseen, mutta jälleen kerran tulee vastaan brändi ja sen hinta. Tällaisessa autossa tehoa saisi olla eräissä tilanteissa enemmänkin.Lataus toimii luvatustiCrossover-sähköauton WLTP-toimintamatkaksi on ilmoitettu 320 kilometriä, jonka toteutuminen tuntuu käytännössä vaikealta. Seka-ajossa akun ilmoitettu varaus alkaa näyttää nollaa usein jo ennen 250 km -matkaa.50 kilowatin pikalatauksella akun varauksen luvataan täyttyvän 0–80 prosenttiin 50 minuutissa. Tämä pitää lähelle paikkansa, latausteho pysyy 47,5 kilowatin tuntumassa 70 prosentin varaukseen saakka. Sen jälkeen latausteho laskee 30 kW -tasolle.Type 2 -latauksella DS:n kerrotaan latautuvan tyhjästä täyteen viidessä tunnissa, ja suko-pistokkeesta akun saa täyteen vajaassa vuorokaudessa. Maahantuojan mukaan auto tosin näyttää toistaiseksi pessimististä toimintamatkaennustetta, ja siihen on tulossa korjaus päivityksen mukana. Sitä, kuinka pitkälle auto kulkisi mittariston näyttäessä akun olevan tyhjä ei tee mieli kuitenkaan testata, sillä virtaa ei voi pyytää tien päälle kuten bensiiniä jerrykannussa. Käytännön toimintamatka jää siis toistaiseksi arvoitukseksi.DS 3:n sähkömalli on hyvä ja eheä kokonaisuus, mutta se pohjautuu samalle perusrakenteelle esimerkiksi huomattavasti halvempien Opel Corsa-e:n ja Peugeot 208:n kanssa. Tätä on vaikea piilottaa ainoastaan prameammilla materiaaleilla, kun mallin hinnat alkavat 41 391 eurosta.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen DS 3 E-Tense 136 Grand Chic Full Electric 50 kWh Hinta alkaen 45 496 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 623 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston energiasisältö, teoreettinen/käytössä oleva: 50 kWh / ei ilmoitettu. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A) & 7,4 kW (1 x 32 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 320 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4118 mm, leveys 1791 mm, korkeus 1534 mm, akseliväli 2558 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti