12.10.2020

Koeajo: Hiljaista hiipimistä kartanon mailla – Land Rover Range Rover P400e

Land Roverin Range Rover P400e on odotettu lataushybridilisäys tutun luksusmaasturin mallistoon vielä ennen mallipolvivaihdosta. Hyvää: vaivattomuus, mukavuus, luksus. Huonoa: kulutus, tietoviihdejärjestelmä.

Land Roverin mallisto on 2000-luvulla laajentunut uusiin markkinasegmentteihin Range Rover Sportin, Evoquen, Velarin ja Discovery Sportin myötä, mutta 50-vuotista taivaltaan juhlistava Range Rover on silti säilyttänyt paikkansa kookkaana luksusmaasturina ja mukavuuden lippulaivana. Range Rover P400e vie 2012 esitellyn nykyisen mallipolven vielä lataushybridien suuntaan ennen seuraavaa Range Rover -polvea.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hiipien ja huokaillen

Komeasti virnuilevan keulan takaa löytyy Jaguar Land Roverin 2,0-litrainen nelisylinterinen Ingenium bensiiniturbo, joka on samalla pienin isoon Rangeen saatava polttomoottori. 300 hevosvoiman teho riittää sinänsä mainiosti, mutta moottori kuulostaa vaativimmissa kiihdytyksissä hiukan karkealta ja hengästyneeltä.

Onneksi polttomoottorin apuna on automaattivaihteiston yhteydessä 85 kilowatin sähkömoottori. Yhteisvoimin muhkea maasturi liikkuu 404 hevosvoiman turvin vaivattomasti. Sähkömoottorin puhti riittää hyvin taajama-ajossa ja hiljainen liikkuminen sopii jälleen edustusluokan ajoneuvoihin erinomaisesti.

Mikäli P400e:n ajoakku on tyhjä aamulla lähdettäessä, huomaa vaihteiston ja polttomoottorin yhteispelissä pientä kulmikkuutta kylmänä ennen voimalinjan lämpenemistä. Mikäli tie vie merkittävään kahlaamiseen, tulee polttomoottori pitää tehtaan mukaan käynnissä varmuuden vuoksi.

13,1 kilowattitunnin akku riittää noin 40 kilometrin sähköajoon. Polttoaineen kulutukseen voi toki vaikuttaa lataamalla ahkerasti (latausteho enimmillään 7,4 kW), mutta autoon nähden pienehkö bensiinimoottori joutuu urakoimaan varsinkin maantie- ja moottoritieajossa.

Vaikka jo perusmallin Range Rover on muhkea ilmestys, on P400e saatavissa myös pitkän akselivälin versioon. Samalla mallisto on saanut lataushybridistä uuden hinnat alkaen -version.

Mökkiteiden mammutti

Muuten Range Rover on tutulla tolalla. Rentouttavan leppoisasti etenevä kiinteistö kykenee selvittämään kaikki ne maastohaasteet mitä tällaiselle luksuslinnakkeelle uskaltaa tarjota. Hiukankaan haastavammissa tilanteissa apuna ovat nelivetojärjestelmä ja eri maastotilanteisiin suunnitellut sähköiset ajo-ohjelmat. Arkisista ahtaista paikoista selviää puolestaan kohtuullisen kivuttomasti pysäköintitutkien ja erilaisten kameranäkymien avulla.

InControl-perheen tietoviihdejärjestelmä on tuttu monista muista JLR-tuotteista, mutta sen ikä ja kömpelyys ovat ilmeisiä esimerkiksi uuden Defenderin Pivi-järjestelmään verrattuna. Tekniikan puutteita on kuitenkin helppo antaa anteeksi, sillä Land Rover on onnistunut loihtimaan Range Roverin matkustamosta yksinkertaisesti mukavan ja laatuvaikutelmaltaan hienon tilan.

Tavaratilalta tosin odottaa auton koko huomioiden enemmän, mutta ainakin tehdas on säilyttänyt edelleen makean kaksiosaisen takaluukkuratkaisun.

Pienempiin Land Rover -tuotteisiin verrattuna viisikymppinen Range Rover P400e on edelleen täysin omalla tasollaan mukavuuden ja luksuksen suhteen. Aikakauden vaatimat uudet temput sopivat kuitenkin sen pirtaan erinomaisesti, vaikka sähköinen toimintamatka voisi olla suurempikin.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen

Range Rover P400e Plug-in Hybrid Autobiography

Hinta alkaen

149 050 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

170 222 €

Moottori

Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori: 105 kW (141 hv).

Teho

224 kW (300 hv), 5500 r/min

Vääntö

400 Nm (1500–4000 r/min)

Vääntö

400 Nm (1500–4000 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 13,1 / 12,4 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A).

Toimintamatka

39 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

297 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,8 s

Huippunopeus

220 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 3,8 (yhd.)

CO2-päästöt

84 g/km

Mitat

pituus 5000 mm, leveys 2073 mm, korkeus 1869 mm, akseliväli 2922 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2500 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat