12.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Hiljaista hiipimistä kartanon mailla – Land Rover Range Rover P400e Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Land Roverin Range Rover P400e on odotettu lataushybridilisäys tutun luksusmaasturin mallistoon vielä ennen mallipolvivaihdosta. Hyvää: vaivattomuus, mukavuus, luksus. Huonoa: kulutus, tietoviihdejärjestelmä. Land Roverin mallisto on 2000-luvulla laajentunut uusiin markkinasegmentteihin Range Rover Sportin, Evoquen, Velarin ja Discovery Sportin myötä, mutta 50-vuotista taivaltaan juhlistava Range Rover on silti säilyttänyt paikkansa kookkaana luksusmaasturina ja mukavuuden lippulaivana. Range Rover P400e vie 2012 esitellyn nykyisen mallipolven vielä lataushybridien suuntaan ennen seuraavaa Range Rover -polvea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiipien ja huokaillenKomeasti virnuilevan keulan takaa löytyy Jaguar Land Roverin 2,0-litrainen nelisylinterinen Ingenium bensiiniturbo, joka on samalla pienin isoon Rangeen saatava polttomoottori. 300 hevosvoiman teho riittää sinänsä mainiosti, mutta moottori kuulostaa vaativimmissa kiihdytyksissä hiukan karkealta ja hengästyneeltä.Onneksi polttomoottorin apuna on automaattivaihteiston yhteydessä 85 kilowatin sähkömoottori. Yhteisvoimin muhkea maasturi liikkuu 404 hevosvoiman turvin vaivattomasti. Sähkömoottorin puhti riittää hyvin taajama-ajossa ja hiljainen liikkuminen sopii jälleen edustusluokan ajoneuvoihin erinomaisesti.Mikäli P400e:n ajoakku on tyhjä aamulla lähdettäessä, huomaa vaihteiston ja polttomoottorin yhteispelissä pientä kulmikkuutta kylmänä ennen voimalinjan lämpenemistä. Mikäli tie vie merkittävään kahlaamiseen, tulee polttomoottori pitää tehtaan mukaan käynnissä varmuuden vuoksi.13,1 kilowattitunnin akku riittää noin 40 kilometrin sähköajoon. Polttoaineen kulutukseen voi toki vaikuttaa lataamalla ahkerasti (latausteho enimmillään 7,4 kW), mutta autoon nähden pienehkö bensiinimoottori joutuu urakoimaan varsinkin maantie- ja moottoritieajossa.Vaikka jo perusmallin Range Rover on muhkea ilmestys, on P400e saatavissa myös pitkän akselivälin versioon. Samalla mallisto on saanut lataushybridistä uuden hinnat alkaen -version.Mökkiteiden mammuttiMuuten Range Rover on tutulla tolalla. Rentouttavan leppoisasti etenevä kiinteistö kykenee selvittämään kaikki ne maastohaasteet mitä tällaiselle luksuslinnakkeelle uskaltaa tarjota. Hiukankaan haastavammissa tilanteissa apuna ovat nelivetojärjestelmä ja eri maastotilanteisiin suunnitellut sähköiset ajo-ohjelmat. Arkisista ahtaista paikoista selviää puolestaan kohtuullisen kivuttomasti pysäköintitutkien ja erilaisten kameranäkymien avulla. InControl-perheen tietoviihdejärjestelmä on tuttu monista muista JLR-tuotteista, mutta sen ikä ja kömpelyys ovat ilmeisiä esimerkiksi uuden Defenderin Pivi-järjestelmään verrattuna. Tekniikan puutteita on kuitenkin helppo antaa anteeksi, sillä Land Rover on onnistunut loihtimaan Range Roverin matkustamosta yksinkertaisesti mukavan ja laatuvaikutelmaltaan hienon tilan.Tavaratilalta tosin odottaa auton koko huomioiden enemmän, mutta ainakin tehdas on säilyttänyt edelleen makean kaksiosaisen takaluukkuratkaisun.Pienempiin Land Rover -tuotteisiin verrattuna viisikymppinen Range Rover P400e on edelleen täysin omalla tasollaan mukavuuden ja luksuksen suhteen. Aikakauden vaatimat uudet temput sopivat kuitenkin sen pirtaan erinomaisesti, vaikka sähköinen toimintamatka voisi olla suurempikin.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen Range Rover P400e Plug-in Hybrid Autobiography Hinta alkaen 149 050 € Koeajetun auton hinta varusteineen 170 222 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori: 105 kW (141 hv). Teho 224 kW (300 hv), 5500 r/min Vääntö 400 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 400 Nm (1500–4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 13,1 / 12,4 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 39 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 297 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,8 (yhd.) CO2-päästöt 84 g/km Mitat pituus 5000 mm, leveys 2073 mm, korkeus 1869 mm, akseliväli 2922 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti