17.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Lexus NX 450h+ AWD – uuden aikakauden alku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uusi Lexus NX tuo merkin ladattavien hybridien aikaan. Nyt myös Lexuksen vanha multimediajärjestelmä saa viimein siirtyä sivuun. Hyvää: voimalinja, yleinen vaivattomuus. Huonoa: polttomoottorin äänimaailma, mittariston valikoiden käytettävyys. Keskikokoisten katumaasturien segmentti on tärkeä monelle valmistajalle. Näin on myös japanilaisvalmistaja Lexuksen kohdalla, jonka myydyin malli Euroopassa on vuosien ajan ollut vuonna 2014 esitelty NX. Nyt on vuorossa täysin uusi toisen sukupolven Lexus NX.Uusi Lexus NX noudattaa muotoilunsa osalta merkin nykytyyliä ja etenkin keulassa on tuttuja elementtejä isommasta RX:stä. Ilmettä hallitsee iso maski, jota reunustavat terävät ja määrätietoisen ilmeen autolle antavat ajovalot. Korkea kylkilinja puolestaan antaa autolle vankan olemuksen. Takaosassa on uutta tyyliä, uusi tekstilogo ja trendikäs takaluukun laidasta toiseen ulottuva valolista. NX on kasvanut hillitysti. Sekä pituutta että leveyttä on tullut lisää kaksi senttiä, ja akseliväli on kasvanut kolmella sentillä. Takapenkillä on sopivasti tilaa noin 180 senttiselle matkustajalle saman mittaisen kuljettajan takana. Valitettavasti istuin on sen verran matala, että reisituki jää varsin vähäiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUutta tekniikkaaKuljettajan paikalla asiat ovat kohdallaan ja ajoasennon saa hyväksi. Ohjaamon ilme on päivittynyt merkittävästi, sillä toisen sukupolven NX esittelee Lexuksen täysin uuden multimediajärjestelmän. Vakiona 9,8-tuumainen ja paremmin varustelluissa malleissa 14-tuumainen kosketusnäyttö hallitsee keskikonsolin ilmettä. Samalla fyysisten painikkeiden määrää on karsittu merkittävästi.Valitettavasti järjestelmän käytettävyys ei ole tyylikkään ulkonäön luomien odotusten tasolla. Järjestelmä ei esimerkiksi tarjoa mahdollisuutta jakaa näyttöä edes kahdelle sisällölle kuten navigoinnille ja radiolle. Myös mittariston käyttölogiikka on laitettu uusiksi, ja se vaatii opettelua. Ohjauspyörän painikkeet avaavat valikot HUD-näytölle, josta täytyy ensin onnistua valikoimaan oikea välilehti ja sen jälkeen haluttu sisältö. Mittariston näkymän ohjaaminen HUD:n kautta ei tunnu erityisen intuitiiviselta, mutta onneksi olennaiset asiat ovat selkeästi esillä.Ihana vaivattomuusIsosti uudistuneen ohjaamon lisäksi toisen sukupolven NX on Lexuksen ensimmäinen ladattava hybridi. Pellin alta löytyy 2,5-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori, jonka parina toimii kahden sähkömoottorin voimanjakoyksikkö. Lisäksi lataushybridi on aina nelivetoinen. Auton perusrakenne ja tekniikka ovat tuttuja Toyota RAV4:stä, mutta toki Lexus on hionut auton toiminnan omalle brändilleen sopivaksi.Ja ajossa voimalinja vakuuttaa. Eteneminen on katkotonta, suorituskyky riittää vaivattomaan etenemiseen myös pelkällä sähköllä ja yli 60 kilometrin toimintamatka on moneen käyttöön riittävä. Ladatun sähkön loputtua auto toimii kuten mikä tahansa Lexuksen täyshybridi. Sähköajon hiljaisuuteen tottumisen jälkeen polttomoottorin ääni korostuu ohjaamossa, mutta tämä ainakin motivoi lataamaan autoa ahkerasti. Myös ajettavuus on linjassa voimalinjan kanssa. Kaikki toimii vaivattomasti, eikä mikään osa-alue ärsytä, tai vaadi erityistä huomiota. Alusta tarjoaa riittävää mukavuutta, mutta auto myös tottelee tarkasti kuljettajan käskyjä vauhdikkaammassakin ajossa.Lataushybridin lisäksi NX tulee tarjolle perinteisenä täyshybridinä ja koko malliston hinnat alkavat etuvetoisen version 55 707 eurosta. Aina nelivetoisen lataushybridin hinnat alkavat 64 072 eurosta, ja ladattavan version odotetaan olevan selkeästi suositumpi.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Lexus NX 450h+ AWD Executive Hinta alkaen 68 101 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 191 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 487 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori edessä 134 kW (182 hv), takana 40 kW (54 hv). Teho 136 kW (185 hv), 6000 r/min Vääntö 227 Nm (3200–3700 r/min) Vääntö 227 Nm (3200–3700 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 18,1 kWh. Lataus: Type 2 6,6 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 74 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 227 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,0 (yhd.) CO2-päästöt 22 g/km Mitat pituus 4660 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1670 mm, akseliväli 2690 mm Tavaratila: 545–1436 l Omamassa: 1990 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa