17.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Lexus NX 450h+ AWD – uuden aikakauden alku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uusi Lexus NX tuo merkin ladattavien hybridien aikaan. Nyt myös Lexuksen vanha multimediajärjestelmä saa viimein siirtyä sivuun. Hyvää: voimalinja, yleinen vaivattomuus. Huonoa: polttomoottorin äänimaailma, mittariston valikoiden käytettävyys. Keskikokoisten katumaasturien segmentti on tärkeä monelle valmistajalle. Näin on myös japanilaisvalmistaja Lexuksen kohdalla, jonka myydyin malli Euroopassa on vuosien ajan ollut vuonna 2014 esitelty NX. Nyt on vuorossa täysin uusi toisen sukupolven Lexus NX.Uusi Lexus NX noudattaa muotoilunsa osalta merkin nykytyyliä ja etenkin keulassa on tuttuja elementtejä isommasta RX:stä. Ilmettä hallitsee iso maski, jota reunustavat terävät ja määrätietoisen ilmeen autolle antavat ajovalot. Korkea kylkilinja puolestaan antaa autolle vankan olemuksen. Takaosassa on uutta tyyliä, uusi tekstilogo ja trendikäs takaluukun laidasta toiseen ulottuva valolista. NX on kasvanut hillitysti. Sekä pituutta että leveyttä on tullut lisää kaksi senttiä, ja akseliväli on kasvanut kolmella sentillä. Takapenkillä on sopivasti tilaa noin 180 senttiselle matkustajalle saman mittaisen kuljettajan takana. Valitettavasti istuin on sen verran matala, että reisituki jää varsin vähäiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUutta tekniikkaaKuljettajan paikalla asiat ovat kohdallaan ja ajoasennon saa hyväksi. Ohjaamon ilme on päivittynyt merkittävästi, sillä toisen sukupolven NX esittelee Lexuksen täysin uuden multimediajärjestelmän. Vakiona 9,8-tuumainen ja paremmin varustelluissa malleissa 14-tuumainen kosketusnäyttö hallitsee keskikonsolin ilmettä. Samalla fyysisten painikkeiden määrää on karsittu merkittävästi.Valitettavasti järjestelmän käytettävyys ei ole tyylikkään ulkonäön luomien odotusten tasolla. Järjestelmä ei esimerkiksi tarjoa mahdollisuutta jakaa näyttöä edes kahdelle sisällölle kuten navigoinnille ja radiolle. Myös mittariston käyttölogiikka on laitettu uusiksi, ja se vaatii opettelua. Ohjauspyörän painikkeet avaavat valikot HUD-näytölle, josta täytyy ensin onnistua valikoimaan oikea välilehti ja sen jälkeen haluttu sisältö. Mittariston näkymän ohjaaminen HUD:n kautta ei tunnu erityisen intuitiiviselta, mutta onneksi olennaiset asiat ovat selkeästi esillä.Ihana vaivattomuusIsosti uudistuneen ohjaamon lisäksi toisen sukupolven NX on Lexuksen ensimmäinen ladattava hybridi. Pellin alta löytyy 2,5-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori, jonka parina toimii kahden sähkömoottorin voimanjakoyksikkö. Lisäksi lataushybridi on aina nelivetoinen. Auton perusrakenne ja tekniikka ovat tuttuja Toyota RAV4:stä, mutta toki Lexus on hionut auton toiminnan omalle brändilleen sopivaksi.Ja ajossa voimalinja vakuuttaa. Eteneminen on katkotonta, suorituskyky riittää vaivattomaan etenemiseen myös pelkällä sähköllä ja yli 60 kilometrin toimintamatka on moneen käyttöön riittävä. Ladatun sähkön loputtua auto toimii kuten mikä tahansa Lexuksen täyshybridi. Sähköajon hiljaisuuteen tottumisen jälkeen polttomoottorin ääni korostuu ohjaamossa, mutta tämä ainakin motivoi lataamaan autoa ahkerasti. Myös ajettavuus on linjassa voimalinjan kanssa. Kaikki toimii vaivattomasti, eikä mikään osa-alue ärsytä, tai vaadi erityistä huomiota. Alusta tarjoaa riittävää mukavuutta, mutta auto myös tottelee tarkasti kuljettajan käskyjä vauhdikkaammassakin ajossa.Lataushybridin lisäksi NX tulee tarjolle perinteisenä täyshybridinä ja koko malliston hinnat alkavat etuvetoisen version 55 707 eurosta. Aina nelivetoisen lataushybridin hinnat alkavat 64 072 eurosta, ja ladattavan version odotetaan olevan selkeästi suositumpi.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Lexus NX 450h+ AWD Executive Hinta alkaen 68 101 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 191 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 487 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori edessä 134 kW (182 hv), takana 40 kW (54 hv). Teho 136 kW (185 hv), 6000 r/min Vääntö 227 Nm (3200–3700 r/min) Vääntö 227 Nm (3200–3700 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 18,1 kWh. Lataus: Type 2 6,6 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 74 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 227 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,0 (yhd.) CO2-päästöt 22 g/km Mitat pituus 4660 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1670 mm, akseliväli 2690 mm Tavaratila: 545–1436 l Omamassa: 1990 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?