10.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Expert -sähköpaku on äänetön yhtiökumppani Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköinen hyötyauto Peugeot e-Expert on oiva työkaveri, joka ei turhia ääntele. Hyvää: ajettavuus, äänettömyys, tavaratila. Huonoa: etuistuimen tuki, vaihteiston viiveet. Pakettiautot ovat viime aikoina sähköistyneet laajalla rintamalla, joten vaihtoehtoja on aiempaa runsaammin. Tarjolla on Peugeot e-Expert -mallin lisäksi jo muun muassa MAN eTGE, Nissan e-NV200 sekä Citroën Ë-Jumpy, Opel Vivaro-e ja Toyota Proace EV.Näistä kolme jälkimmäistä ovat koeajo-Peugeotin kanssa varsin toistensa kaltaisia konsernisisaria, jotka perustuvat PSA-yhteistyöhön. Sähköinen sisarusperhe palkittiin hiljattain International Van Of the Year 2021- eli Vuoden kansainvälinen pakettiauto -tittelillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVauhti kasvaa, kilometrit hupenevatPeugeot e-Expertin ehdoton valtti on sen äänettömyys ajossa: melunlähteinä ovat käytännössä vain renkaiden rallatus ja tuulen suhinat.Toimintamatkaa luvataan akut täynnä 330 kilometriä. Koeajossa käy ilmi, että kilometrit hupenevat selkeästi ajettuja kilometrejä nopeammin, jos pakettiautolla ajaa pidempää taivalta tasaisella moottoritienopeudella. Tällöin voi hyvänä nyrkkisääntönä pitää, että jakaa luvatun toimintamatkan kahdella.Kannattaa ottaa varteen myös maahantuojan muistutus, että toteutuva toimintamatka voi vaihdella kesä- ja talviolosuhteiden vaikutuksesta 35 prosentin verran. Talvikäyttöä ajatellen tehokkaimpia tapoja varjella toimintamatkaa on pakettiauton esilämmitys, kun auto on liitettynä sähköpistokkeeseen.Peugeot e-Expert mahdollistaa 100 kW -pikalatausasemien käytön ja 80 prosenttisen latausasteen saavuttamisen noin 45 minuutissa. Käytännön kokemuksia latauksesta raportoimme jo Opel Vivaro-e -sisarmallin koeajossa.Vaihtamisen haasteitaVaihdevipunen on arkikäyttöä ajatellen turhan pienikokoinen: ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun sormet lipeävät vipusesta. Tätäkin ärsyttävämpi piirre on kummallinen viive, joka hankaloittaa etenkin niissä tilanteissa, missä on tarve viikkailla autoa ahtaissa pysäköintihalleissa tai sovittaa pakettiautoa kadunvarren pysäköintilokoseen.Muutamankin kerran luulin auton jo hyväksyneen peruutusvaihteen käytön, mutta viiveen vuoksi D-asetus oli yhä kytkettynä. Katse oli jo sivupeileissä ja taakse suunnattuna, mutta auto halusikin mennä eteenpäin. Ominaisuuteen toki tottuu ajan olon, mutta silti käytös riepoo: viiveet hankaloittavat jakelukäyttöön soveltuvan hyötyauton käyttöä.Näppärää käsiteltävyyttäTaajamassa e-Expertillä ajaa silti mielikseen, sillä ajotuntuma on monelta osin hyvin henkilöautomainen. Alusta ja jousitus kuolettavat varsin hyvin kallistelut käännöksissä.Valttina on myös vakaus. Suuresta tuulipinnasta huolimatta auto etenee kiitettävästi valitulla ajolinjalla maantieajossa, se tuli todistetuksi myös loppusyksyn myrskypuhureilla. Pakettiauto pysyy myös tyhjänä ajettaessa varsin tanakasti tiessä. Raskas akusto on sijoitettu rakenteissa mahdollisimman alas, joka tuo matalan painopisteen ja edesauttaa osaltaan vakaata etenemistä. Kuoppaisilla sorateillä auton paino sen sijaan tuntuu: jousitus ei pohjaa, muttei paljon puutukaan.Työtuoliksi kuskin pukki on kehnonlainen. Ohjauspyörä säätyy kahdessa suunnassa, joten ajoasennon saa säädettyä kohtuutarkasti sopivaksi, mutta etuistuimen sivuttaistuki on puutteellinen. Istuinosa on reunoiltaan tahdottoman löysä. Voi vain kuvitella miten istuin ajan mittaan ja kovassa käytössä kuoleentuu. Mittaristo on erittäin selkeälukuinen ja kosketusnäyttö mukavan kookas. Valittavana on kolme ajotilaa.Oven avausvipu on rimpula. Ovi on varsin kookas ja painava, joten avausvipu saisi olla kookkaampi ja jämäkämpi. Sivupeilitkin saisivat olla kookkaammat etenkin korkeutensa puolesta. Nyt niistä kyllä näkee takaviistoon muun liikenteen, mutta pysäköitäessä haluaisi tähytä alemmaskin mahdollisten betoniesteiden tai muiden pysäköintihaasteiden vuoksi.Peruutuskamera on umpinaisen pakettiauton ehdoton varuste, joka osaltaan ehkäisee turhia peltien oikaisutarpeita. XL-kokoisena takaylitystä riittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyötytilaa riittääRanskalaisen pakettiautokatraan kookkain eli pitkä XL-versio on tavaratilan käytettävyyden puolesta erinomaisesti ratkaistu. Koeajoyksilön liukuovia kummallakin kyljellä voi kehua: ne helpottavat lastaamista ja purkamista. Vaivattomuutta tuovat myös kookkaat ja avaralle aukeavat takaovet. Tilavuutta on yli kuusi kuutiota.Tavaratilassa väliseinän alaosassa on kätevä liukuoviluukku, joka avaa apukuskin penkin alle lisätilaa hieman pidempien tavaroiden kuten vaikka puurimojen kuljettamiseen.Ympäriinsä alumiinilevyin paneloitu tavaratila kestää kovempaakin käyttöä. Tämä Modul-Floor-ratkaisu maksaa lisävarusteena noin 1 500 euroa.Sähkötoimisen pakettiauton omamassa on 2 128 kiloa, kokonaismassa 3 055 kiloa ja kantavuus 927 kiloa. Akut painavat ja syövät hieman kantavuutta. Jos verrokiksi otetaan samankokoinen dieselmalli (Expert Blue HDi 120 EAT8 XL), ovat sen vastaavat arvot 1 845, 3 100 ja 1 255 kiloa. Sähköisessä pakettiautossa kantavuutta on näiden arvojen vuoksi 328 kiloa vähemmän kuin dieselversiossa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Petri Munukka Peugeot e-Expert 75 kWh XL Hinta alkaen 49 375 € Koeajetun auton hinta varusteineen 55 717 € Moottori Sähköauto etuveto. Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 75 / 67,5 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 330 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 100 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,1 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 5309 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1940 mm, akseliväli 3275 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km (70 %:lle latauskapasiteetista) Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja