10.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Expert -sähköpaku on äänetön yhtiökumppani Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköinen hyötyauto Peugeot e-Expert on oiva työkaveri, joka ei turhia ääntele. Hyvää: ajettavuus, äänettömyys, tavaratila. Huonoa: etuistuimen tuki, vaihteiston viiveet. Pakettiautot ovat viime aikoina sähköistyneet laajalla rintamalla, joten vaihtoehtoja on aiempaa runsaammin. Tarjolla on Peugeot e-Expert -mallin lisäksi jo muun muassa MAN eTGE, Nissan e-NV200 sekä Citroën Ë-Jumpy, Opel Vivaro-e ja Toyota Proace EV.Näistä kolme jälkimmäistä ovat koeajo-Peugeotin kanssa varsin toistensa kaltaisia konsernisisaria, jotka perustuvat PSA-yhteistyöhön. Sähköinen sisarusperhe palkittiin hiljattain International Van Of the Year 2021- eli Vuoden kansainvälinen pakettiauto -tittelillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVauhti kasvaa, kilometrit hupenevatPeugeot e-Expertin ehdoton valtti on sen äänettömyys ajossa: melunlähteinä ovat käytännössä vain renkaiden rallatus ja tuulen suhinat.Toimintamatkaa luvataan akut täynnä 330 kilometriä. Koeajossa käy ilmi, että kilometrit hupenevat selkeästi ajettuja kilometrejä nopeammin, jos pakettiautolla ajaa pidempää taivalta tasaisella moottoritienopeudella. Tällöin voi hyvänä nyrkkisääntönä pitää, että jakaa luvatun toimintamatkan kahdella.Kannattaa ottaa varteen myös maahantuojan muistutus, että toteutuva toimintamatka voi vaihdella kesä- ja talviolosuhteiden vaikutuksesta 35 prosentin verran. Talvikäyttöä ajatellen tehokkaimpia tapoja varjella toimintamatkaa on pakettiauton esilämmitys, kun auto on liitettynä sähköpistokkeeseen.Peugeot e-Expert mahdollistaa 100 kW -pikalatausasemien käytön ja 80 prosenttisen latausasteen saavuttamisen noin 45 minuutissa. Käytännön kokemuksia latauksesta raportoimme jo Opel Vivaro-e -sisarmallin koeajossa.Vaihtamisen haasteitaVaihdevipunen on arkikäyttöä ajatellen turhan pienikokoinen: ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun sormet lipeävät vipusesta. Tätäkin ärsyttävämpi piirre on kummallinen viive, joka hankaloittaa etenkin niissä tilanteissa, missä on tarve viikkailla autoa ahtaissa pysäköintihalleissa tai sovittaa pakettiautoa kadunvarren pysäköintilokoseen.Muutamankin kerran luulin auton jo hyväksyneen peruutusvaihteen käytön, mutta viiveen vuoksi D-asetus oli yhä kytkettynä. Katse oli jo sivupeileissä ja taakse suunnattuna, mutta auto halusikin mennä eteenpäin. Ominaisuuteen toki tottuu ajan olon, mutta silti käytös riepoo: viiveet hankaloittavat jakelukäyttöön soveltuvan hyötyauton käyttöä.Näppärää käsiteltävyyttäTaajamassa e-Expertillä ajaa silti mielikseen, sillä ajotuntuma on monelta osin hyvin henkilöautomainen. Alusta ja jousitus kuolettavat varsin hyvin kallistelut käännöksissä.Valttina on myös vakaus. Suuresta tuulipinnasta huolimatta auto etenee kiitettävästi valitulla ajolinjalla maantieajossa, se tuli todistetuksi myös loppusyksyn myrskypuhureilla. Pakettiauto pysyy myös tyhjänä ajettaessa varsin tanakasti tiessä. Raskas akusto on sijoitettu rakenteissa mahdollisimman alas, joka tuo matalan painopisteen ja edesauttaa osaltaan vakaata etenemistä. Kuoppaisilla sorateillä auton paino sen sijaan tuntuu: jousitus ei pohjaa, muttei paljon puutukaan.Työtuoliksi kuskin pukki on kehnonlainen. Ohjauspyörä säätyy kahdessa suunnassa, joten ajoasennon saa säädettyä kohtuutarkasti sopivaksi, mutta etuistuimen sivuttaistuki on puutteellinen. Istuinosa on reunoiltaan tahdottoman löysä. Voi vain kuvitella miten istuin ajan mittaan ja kovassa käytössä kuoleentuu. Mittaristo on erittäin selkeälukuinen ja kosketusnäyttö mukavan kookas. Valittavana on kolme ajotilaa.Oven avausvipu on rimpula. Ovi on varsin kookas ja painava, joten avausvipu saisi olla kookkaampi ja jämäkämpi. Sivupeilitkin saisivat olla kookkaammat etenkin korkeutensa puolesta. Nyt niistä kyllä näkee takaviistoon muun liikenteen, mutta pysäköitäessä haluaisi tähytä alemmaskin mahdollisten betoniesteiden tai muiden pysäköintihaasteiden vuoksi.Peruutuskamera on umpinaisen pakettiauton ehdoton varuste, joka osaltaan ehkäisee turhia peltien oikaisutarpeita. XL-kokoisena takaylitystä riittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyötytilaa riittääRanskalaisen pakettiautokatraan kookkain eli pitkä XL-versio on tavaratilan käytettävyyden puolesta erinomaisesti ratkaistu. Koeajoyksilön liukuovia kummallakin kyljellä voi kehua: ne helpottavat lastaamista ja purkamista. Vaivattomuutta tuovat myös kookkaat ja avaralle aukeavat takaovet. Tilavuutta on yli kuusi kuutiota.Tavaratilassa väliseinän alaosassa on kätevä liukuoviluukku, joka avaa apukuskin penkin alle lisätilaa hieman pidempien tavaroiden kuten vaikka puurimojen kuljettamiseen.Ympäriinsä alumiinilevyin paneloitu tavaratila kestää kovempaakin käyttöä. Tämä Modul-Floor-ratkaisu maksaa lisävarusteena noin 1 500 euroa.Sähkötoimisen pakettiauton omamassa on 2 128 kiloa, kokonaismassa 3 055 kiloa ja kantavuus 927 kiloa. Akut painavat ja syövät hieman kantavuutta. Jos verrokiksi otetaan samankokoinen dieselmalli (Expert Blue HDi 120 EAT8 XL), ovat sen vastaavat arvot 1 845, 3 100 ja 1 255 kiloa. Sähköisessä pakettiautossa kantavuutta on näiden arvojen vuoksi 328 kiloa vähemmän kuin dieselversiossa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Petri Munukka Peugeot e-Expert 75 kWh XL Hinta alkaen 49 375 € Koeajetun auton hinta varusteineen 55 717 € Moottori Sähköauto etuveto. Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 75 / 67,5 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 330 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 100 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,1 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 5309 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1940 mm, akseliväli 3275 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km (70 %:lle latauskapasiteetista) Lue lisää Kaikki artikkelit 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 24.6.2025 Sähköautot Pidempi ei aina parempi – kustannukset pysäyttivät PHEV-kehityksen jättivalmistajilta 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella