20.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Taycan Turbo S on 625-hevosvoimainen täysosuma, mutta onko maali oikea? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen Porsche Taycan Turbo S tekee erinomaisesti kaiken yrittämänsä, mutta onko huomattavasti halvempi Taycan 4S kuitenkin parempi? Hyvää: mukavuus, vaivattomuus, absurdi suorituskyky, ratakyvykkyys. Huonoa: hintaeron huomaa vain täyskaasulla, vakiovarustelu. Takana on kymmeniä kilometrejä moottoritietä, kaupunkiajoa ja maaseudun mutkia. Porsche Taycan Turbo S:n vaivattomuus ja verrattain korkeatasoinen mukavuus ovat saaneet ajatukset lähes unohtamaan alle olevan auton potentiaalin.Siten täyskiihdytys hätkähdyttää jopa kuljettajan: 2,6 sekuntia nollasta sataan, eli mittalaite raportoi kaksi kymmenystä tehdasta paremman arvon. Se on huima luku autolle, joka koostuu 2 295 kilogrammasta saksalaista huipputekniikkaa. Kenties vielä huimempi luku on väli 0–50 km/h: tasan yksi sekunti!Moinen sprintti onnistuu Taycan Turbo S:llä vaivatta: valitaan vain rajuin ajotila ohjauspyörän rullasta, pysäytetään auto ja painetaan molemmat polkimet pohjaan. Kun jarrun nostaa, tietää miltä tykinkuulasta tuntuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuima saavutusTeknisesti kaikki Taycan Turbo S:n kyvyt ovat kiihtyvyyden tasolla. Koeajon yhteydessä pääsimme tutustumaan autoon maantien lisäksi Kymiringin moottoriradalla. Kuuma kesäpäivä, tehokas sähköauto ja kilparata saattaa kuulostaa vaikealta yhdistelmältä, mutta minkäänlaisia ongelmia ei esiintynyt.Erityinen kunniamaininta kuuluu jarruille: ne toimivat väsymättä kierros toisensa perään. Sähköautoille usein haastava jarrutuntuma on Porschessa huippuluokkaa, ja hidastumista voi säätää tarkasti vielä ABS:n aktivoitumisen jälkeenkin.Vaivaton, muttei erottuvaInsinöörimielessä saavutus on huima, mutta puhtaasti autona arvioituna suhtautuminen on kylmempi. Taistelu fysiikan lakeja vastaan on kunniakasta, mutta hieman ilotonta. Kilot eivät kilparadalla unohdu, painonhallinta hävittää rata-ajosta hauskuuden.Ratakyvyistä huolimatta Taycan Turbo S toimii hienosti arkiautona, kuten avauskappaleessa totesimme. Toisaalta valtavat pitoreservit ja painon tuoma herkkyyden puute vie siitä saman ajamisen ilon kadulla kuin radallakin.Se saa pohtimaan Turbo S -vauhtiversion mielekkyyttä. Vaikka Taycan Turbo S:n (625 hv) ja arkisemman Taycan 4S:n (490 hv) suorituskykyero mukailee polttomoottorimalleja, tuntuu se täyssähköautossa jotenkin merkityksettömämmältä. Ehkä syynä on äänettömyys, jonka myötä Taycan Turbo S ei muistuta voimavaroistaan jatkuvalla taustamusiikilla?Kun ero syntyy vain täyskaasun g-voimista, ja Taycan 4S -perusmallikin vie vauhdin nopeasti laittoman puolelle, jää Taycan Turbo S:n leikkikenttä hyvin ahtaaksi. Normaaliajossa mallien välistä eroa on hyvin vaikea huomata, kun Turbo S erottautuu lähinnä logoista kynnyslistoissa ja selkänojien verhoilussa.Vääriä päämääriä?Kyse ei nyt ole kritiikistä tuotetta kohtaan: Taycan Turbo S tekee juuri sen mitä siltä olettaakin. Kyseessä on suorituskykyisen arkipäivään soveltuvan sähköauton äärimmäinen versio.Ehkä oikeampi kysymys olisi: tarvitseeko edes stuttgartilaismerkki Taycan Turbo S:ää? Porsche on nähnyt valtavasti vaivaa rakentaakseen erittäin nopean sähköauton, joka selviää yhtä kunniakkaasti kaupungin ruuhkasta kuin kilparadastakin. Näillä argumenteilla valmistaja perustelee Taycanin ylivertaisuutta erityisesti Teslaa kohtaan. Mutta onko paritonnisten viisiovisten sähköautojen kilparatakestävyydellä väliä, jos sen kustannuksella ajovastukset kasvavat ja sähkövoimalinjan energiatehokkuus heikkenee – ja siten arkipäiväinen käytettävyys kärsii?Se on jokaisen Taycan-asiakkaan oma päätös. Jokainen Turbo- tai Turbo S -version ostaja on taatusti valintaansa tyytyväinen, mutta yhtä tyytyväisiä lienevät he, jotka säästävät melkoisesti rahaa ja valitsevat Taycan 4S -version.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche Taycan Turbo S Hinta alkaen 199 676 € Koeajetun auton hinta varusteineen 222 881 € Moottori Sähköauto neliveto, taka-akselilla 2-v. automaattivaihteisto. Etuakseli 190 kW (258 hv), taka-akseli 335 kW (456 hv). Lähtöjärjestelmällä yhteisteho hetkellisesti 560 kW (761 hv). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 93,4 / 83,7 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A) (optio: 22 kW), CCS 400 V 50 kW (optio: 150 kW), CCS 800 V 270 kW. Toimintamatka 390 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 460 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 2,8 s Huippunopeus 260 km/h Mitat pituus 4963 mm, leveys 1966 mm, korkeus 1378 mm, akseliväli 2900 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja