20.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Taycan Turbo S on 625-hevosvoimainen täysosuma, mutta onko maali oikea? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen Porsche Taycan Turbo S tekee erinomaisesti kaiken yrittämänsä, mutta onko huomattavasti halvempi Taycan 4S kuitenkin parempi? Hyvää: mukavuus, vaivattomuus, absurdi suorituskyky, ratakyvykkyys. Huonoa: hintaeron huomaa vain täyskaasulla, vakiovarustelu. Takana on kymmeniä kilometrejä moottoritietä, kaupunkiajoa ja maaseudun mutkia. Porsche Taycan Turbo S:n vaivattomuus ja verrattain korkeatasoinen mukavuus ovat saaneet ajatukset lähes unohtamaan alle olevan auton potentiaalin.Siten täyskiihdytys hätkähdyttää jopa kuljettajan: 2,6 sekuntia nollasta sataan, eli mittalaite raportoi kaksi kymmenystä tehdasta paremman arvon. Se on huima luku autolle, joka koostuu 2 295 kilogrammasta saksalaista huipputekniikkaa. Kenties vielä huimempi luku on väli 0–50 km/h: tasan yksi sekunti!Moinen sprintti onnistuu Taycan Turbo S:llä vaivatta: valitaan vain rajuin ajotila ohjauspyörän rullasta, pysäytetään auto ja painetaan molemmat polkimet pohjaan. Kun jarrun nostaa, tietää miltä tykinkuulasta tuntuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuima saavutusTeknisesti kaikki Taycan Turbo S:n kyvyt ovat kiihtyvyyden tasolla. Koeajon yhteydessä pääsimme tutustumaan autoon maantien lisäksi Kymiringin moottoriradalla. Kuuma kesäpäivä, tehokas sähköauto ja kilparata saattaa kuulostaa vaikealta yhdistelmältä, mutta minkäänlaisia ongelmia ei esiintynyt.Erityinen kunniamaininta kuuluu jarruille: ne toimivat väsymättä kierros toisensa perään. Sähköautoille usein haastava jarrutuntuma on Porschessa huippuluokkaa, ja hidastumista voi säätää tarkasti vielä ABS:n aktivoitumisen jälkeenkin.Vaivaton, muttei erottuvaInsinöörimielessä saavutus on huima, mutta puhtaasti autona arvioituna suhtautuminen on kylmempi. Taistelu fysiikan lakeja vastaan on kunniakasta, mutta hieman ilotonta. Kilot eivät kilparadalla unohdu, painonhallinta hävittää rata-ajosta hauskuuden.Ratakyvyistä huolimatta Taycan Turbo S toimii hienosti arkiautona, kuten avauskappaleessa totesimme. Toisaalta valtavat pitoreservit ja painon tuoma herkkyyden puute vie siitä saman ajamisen ilon kadulla kuin radallakin.Se saa pohtimaan Turbo S -vauhtiversion mielekkyyttä. Vaikka Taycan Turbo S:n (625 hv) ja arkisemman Taycan 4S:n (490 hv) suorituskykyero mukailee polttomoottorimalleja, tuntuu se täyssähköautossa jotenkin merkityksettömämmältä. Ehkä syynä on äänettömyys, jonka myötä Taycan Turbo S ei muistuta voimavaroistaan jatkuvalla taustamusiikilla?Kun ero syntyy vain täyskaasun g-voimista, ja Taycan 4S -perusmallikin vie vauhdin nopeasti laittoman puolelle, jää Taycan Turbo S:n leikkikenttä hyvin ahtaaksi. Normaaliajossa mallien välistä eroa on hyvin vaikea huomata, kun Turbo S erottautuu lähinnä logoista kynnyslistoissa ja selkänojien verhoilussa.Vääriä päämääriä?Kyse ei nyt ole kritiikistä tuotetta kohtaan: Taycan Turbo S tekee juuri sen mitä siltä olettaakin. Kyseessä on suorituskykyisen arkipäivään soveltuvan sähköauton äärimmäinen versio.Ehkä oikeampi kysymys olisi: tarvitseeko edes stuttgartilaismerkki Taycan Turbo S:ää? Porsche on nähnyt valtavasti vaivaa rakentaakseen erittäin nopean sähköauton, joka selviää yhtä kunniakkaasti kaupungin ruuhkasta kuin kilparadastakin. Näillä argumenteilla valmistaja perustelee Taycanin ylivertaisuutta erityisesti Teslaa kohtaan. Mutta onko paritonnisten viisiovisten sähköautojen kilparatakestävyydellä väliä, jos sen kustannuksella ajovastukset kasvavat ja sähkövoimalinjan energiatehokkuus heikkenee – ja siten arkipäiväinen käytettävyys kärsii?Se on jokaisen Taycan-asiakkaan oma päätös. Jokainen Turbo- tai Turbo S -version ostaja on taatusti valintaansa tyytyväinen, mutta yhtä tyytyväisiä lienevät he, jotka säästävät melkoisesti rahaa ja valitsevat Taycan 4S -version.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche Taycan Turbo S Hinta alkaen 199 676 € Koeajetun auton hinta varusteineen 222 881 € Moottori Sähköauto neliveto, taka-akselilla 2-v. automaattivaihteisto. Etuakseli 190 kW (258 hv), taka-akseli 335 kW (456 hv). Lähtöjärjestelmällä yhteisteho hetkellisesti 560 kW (761 hv). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 93,4 / 83,7 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A) (optio: 22 kW), CCS 400 V 50 kW (optio: 150 kW), CCS 800 V 270 kW. Toimintamatka 390 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 460 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 2,8 s Huippunopeus 260 km/h Mitat pituus 4963 mm, leveys 1966 mm, korkeus 1378 mm, akseliväli 2900 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja