20.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Taycan Turbo S on 625-hevosvoimainen täysosuma, mutta onko maali oikea? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen Porsche Taycan Turbo S tekee erinomaisesti kaiken yrittämänsä, mutta onko huomattavasti halvempi Taycan 4S kuitenkin parempi? Hyvää: mukavuus, vaivattomuus, absurdi suorituskyky, ratakyvykkyys. Huonoa: hintaeron huomaa vain täyskaasulla, vakiovarustelu. Takana on kymmeniä kilometrejä moottoritietä, kaupunkiajoa ja maaseudun mutkia. Porsche Taycan Turbo S:n vaivattomuus ja verrattain korkeatasoinen mukavuus ovat saaneet ajatukset lähes unohtamaan alle olevan auton potentiaalin.Siten täyskiihdytys hätkähdyttää jopa kuljettajan: 2,6 sekuntia nollasta sataan, eli mittalaite raportoi kaksi kymmenystä tehdasta paremman arvon. Se on huima luku autolle, joka koostuu 2 295 kilogrammasta saksalaista huipputekniikkaa. Kenties vielä huimempi luku on väli 0–50 km/h: tasan yksi sekunti!Moinen sprintti onnistuu Taycan Turbo S:llä vaivatta: valitaan vain rajuin ajotila ohjauspyörän rullasta, pysäytetään auto ja painetaan molemmat polkimet pohjaan. Kun jarrun nostaa, tietää miltä tykinkuulasta tuntuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuima saavutusTeknisesti kaikki Taycan Turbo S:n kyvyt ovat kiihtyvyyden tasolla. Koeajon yhteydessä pääsimme tutustumaan autoon maantien lisäksi Kymiringin moottoriradalla. Kuuma kesäpäivä, tehokas sähköauto ja kilparata saattaa kuulostaa vaikealta yhdistelmältä, mutta minkäänlaisia ongelmia ei esiintynyt.Erityinen kunniamaininta kuuluu jarruille: ne toimivat väsymättä kierros toisensa perään. Sähköautoille usein haastava jarrutuntuma on Porschessa huippuluokkaa, ja hidastumista voi säätää tarkasti vielä ABS:n aktivoitumisen jälkeenkin.Vaivaton, muttei erottuvaInsinöörimielessä saavutus on huima, mutta puhtaasti autona arvioituna suhtautuminen on kylmempi. Taistelu fysiikan lakeja vastaan on kunniakasta, mutta hieman ilotonta. Kilot eivät kilparadalla unohdu, painonhallinta hävittää rata-ajosta hauskuuden.Ratakyvyistä huolimatta Taycan Turbo S toimii hienosti arkiautona, kuten avauskappaleessa totesimme. Toisaalta valtavat pitoreservit ja painon tuoma herkkyyden puute vie siitä saman ajamisen ilon kadulla kuin radallakin.Se saa pohtimaan Turbo S -vauhtiversion mielekkyyttä. Vaikka Taycan Turbo S:n (625 hv) ja arkisemman Taycan 4S:n (490 hv) suorituskykyero mukailee polttomoottorimalleja, tuntuu se täyssähköautossa jotenkin merkityksettömämmältä. Ehkä syynä on äänettömyys, jonka myötä Taycan Turbo S ei muistuta voimavaroistaan jatkuvalla taustamusiikilla?Kun ero syntyy vain täyskaasun g-voimista, ja Taycan 4S -perusmallikin vie vauhdin nopeasti laittoman puolelle, jää Taycan Turbo S:n leikkikenttä hyvin ahtaaksi. Normaaliajossa mallien välistä eroa on hyvin vaikea huomata, kun Turbo S erottautuu lähinnä logoista kynnyslistoissa ja selkänojien verhoilussa.Vääriä päämääriä?Kyse ei nyt ole kritiikistä tuotetta kohtaan: Taycan Turbo S tekee juuri sen mitä siltä olettaakin. Kyseessä on suorituskykyisen arkipäivään soveltuvan sähköauton äärimmäinen versio.Ehkä oikeampi kysymys olisi: tarvitseeko edes stuttgartilaismerkki Taycan Turbo S:ää? Porsche on nähnyt valtavasti vaivaa rakentaakseen erittäin nopean sähköauton, joka selviää yhtä kunniakkaasti kaupungin ruuhkasta kuin kilparadastakin. Näillä argumenteilla valmistaja perustelee Taycanin ylivertaisuutta erityisesti Teslaa kohtaan. Mutta onko paritonnisten viisiovisten sähköautojen kilparatakestävyydellä väliä, jos sen kustannuksella ajovastukset kasvavat ja sähkövoimalinjan energiatehokkuus heikkenee – ja siten arkipäiväinen käytettävyys kärsii?Se on jokaisen Taycan-asiakkaan oma päätös. Jokainen Turbo- tai Turbo S -version ostaja on taatusti valintaansa tyytyväinen, mutta yhtä tyytyväisiä lienevät he, jotka säästävät melkoisesti rahaa ja valitsevat Taycan 4S -version.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche Taycan Turbo S Hinta alkaen 199 676 € Koeajetun auton hinta varusteineen 222 881 € Moottori Sähköauto neliveto, taka-akselilla 2-v. automaattivaihteisto. Etuakseli 190 kW (258 hv), taka-akseli 335 kW (456 hv). Lähtöjärjestelmällä yhteisteho hetkellisesti 560 kW (761 hv). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 93,4 / 83,7 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A) (optio: 22 kW), CCS 400 V 50 kW (optio: 150 kW), CCS 800 V 270 kW. Toimintamatka 390 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 460 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 2,8 s Huippunopeus 260 km/h Mitat pituus 4963 mm, leveys 1966 mm, korkeus 1378 mm, akseliväli 2900 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa