24.3.2021

Koeajo: tuore Volkswagen Tiguan osoittaa, että diesel ei ole mikään ongelma

Volkswagen Tiguan R-line

Dieseleistä on tullut viime vuosina epämuodikkaita, mutta Volkswagen Tiguan saa epäilemään trendin mielekkyyttä. Hyvää: vaivattomuus, tilat, kulutus. Huonoa: hipaisukytkimet ohjauspyörässä.

Volkswagen Tiguan R-line

Volkswagen Tiguan sai kasvojenkohotuksen jo viime kesänä, mutta otsikoissa on keskitytty Tiguan R:n ja ladattavan Tiguan eHybridin mahdollisuuksiin. Mallistoon kuuluu kuitenkin edelleen myös tavallisempia polttomoottorimalleja.

Volkswagen Tiguan R-line

2.0 TDI, seitsenvaihteinen DSG ja 4Motion-nelivetojärjestelmä kuulostavat perinteiseltä yhdistelmältä, mutta ne tarkoittavat myös vaivatonta etenemistä tien polanteiden ja huonon kelin keskellä. Kuljettajalle auto näyttäytyy erinomaisen rauhallisena. Vaikka toimintamatka ei aivan legendaarisimpien dieseleiden tavoin kata koko Suomea, pääsee tankillisella pitkälle ja hyvän matkaa myös takaisin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hipaisukytkimiä, mutta vain huipulla

Sisällä matkustamossa asiat ovat melko tutusti, joskin Volkswagenin harmillinen hipaisukytkimin varustettu ohjauspyörä on hiipinyt myös Tiguaniin. Alemmilla varustetasoilla hipaisupinnat on kuitenkin korvattu vielä painikkeilla. MIB 3 -tietoviihdejärjestelmä muistuttaa aiempia järjestelmiä, eikä kärsi esimerkiksi uuden Golfin ärsyttävyyksistä.

Ulkoisesti Tiguanin päivitykset ovat sangen vähäiset jopa sinänsä näyttävänä R-Linenä, mutta keulalle saatavat IQ.Light -led-matriisivalot valaisevat sangen hyvin.

Volkswagen Tiguan R-line

Tiguan on Volkswagen-malliston uusimpia menestystarinoita, mutta nähtäväksi jää, miten tiikerin ja leguaanin risteymä pärjää jatkossa sähköisten ID-mallien vyörytyksessä. Juuri nyt Tiguan on kuitenkin huippuvedossa.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Volkswagen Tiguan R-Line 2.0 TDI SCR 4Motion DSG

Hinta alkaen

50 062 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

57 274 €

Moottori

Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto.

Teho

147 kW (200 hv), 3600–4100 r/min

Vääntö

400 Nm (1750–3500 r/min)

Vääntö

400 Nm (1750–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,5 s

Huippunopeus

216 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,6 (yhd.)

CO2-päästöt

173 g/km

Mitat

pituus 4509 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2681 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2500 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat