14.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Multivan maksaa yhtä paljon kuin kolme Transporter-pakettiautoa, mutta onko hinnalle katetta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköiset uudistukset vain paransivat Volkswagen Multivan -pikkubussin asemaa ykkösluokan yleisautona. Hyvää: olohuonemaiset tilat, monipuolisuus, ajettavuus. Huonoa: huima hankintahinta. Kuten viime vuonna ensikoeajossa kerroimme, Volkswagen Multivan yhdessä Transporter/Caravelle/California -sisarustensa kanssa koki ties monenko uudistuksen vuodesta 2003 jatkuneella mallikaarellaan.Tärkein uudistus on hydraulisen korvannut sähköinen ohjaustehostin, johon saatiin liitettyä liuta nimenomaan ohjausta käyttäviä varusteita, kuten kaistavahti sekä pysäköinti- ja perävaunuavustimet. Lisäksi auto tunnistaa nyt myös liikennemerkit.Uutta on myös VW-konsernin varsinaisista henkilöautomalleista tutut digimittaristo ja keskinäyttö moderneine käyttöliittymineen ja liitettävyyksineen sekä langattomine puhelimen latauksineen. Etenkin Multivanin olemukseen korkearesoluutioiset ruudut istuvat saumattomasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParemman kansan kaappiKoeajoauto oli jo muutenkin malliston kallein ja lisäksi varsin täyteen ladattu, joten saimme hyvän kuvan mihin VW-konsernin pitkät pikkubussiperinteet yhä yltävät. Ja yltäväthän ne: jos pitäisi valita yksi auto kattamaan kaikki kuljetustarpeet, se olisi tämä henkilöauton, pakettiauton ja katumaasturinkin parhaita puolia yhdistävä nelivetokaappi.Ajettavuutta uusittu ohjaus ei ole ainakaan huonontanut. Tuntuma on luonnollinen ja kulku kaikenlaisilla teillä vakaata sekä viihtyisää. Koeajon aikana kyydissä ollut, useita ikäpolvia edustanut kuusihenkinen seuruekin melkein unohti että matkalla ollaan. Aistiherkkä autotoimittaja koki toki pakupohjaisen huojumisen, pintakovuuden ja rengasmelun hieman samanhintaisia henkilöautoja voimakkaampana, mutta nämä unohtuvat nopeasti.Parkkihalleissa on tällaisilla ulkomitoilla luonnollisesti ahtaampaa, mutta höyhenenkevyeksi muuttuva ohjaus (se sähkötehostin!), laatikkomainen kori, suuret peilit ja aiempaa monipuolisemmat pysäköintiavustimet tekevät Multivanista vaikkapa suurta farmariautoa näppärämmän. Takaluukku tosin vaatii avautuessaan runsaasti tilaa auton takana.Tavaroille tai matkustajilleSisätilat ovat tutun toimivat. Keski-rivin erillisistuimet siirtyvät ja pyörähtävät ympäri vain pienellä opiskelulla, keskelle syntyy tarvittaessa pöytä ja pitkittäissuunnassa liikkuvan kolmannen rivin penkin avulla tilat saa optimoitua matkatavaroiden ja matkustamon välillä.Jos jotain pitää toivoa, kaipaisi maantieohituksiin vieläkin enemmän voimaa. Toive toteutunee seuraavassa, kokonaan uudessa mallisukupolvessa, jossa sähkömoottori epäilemättä astuu mukaan kuvioihin.Ja tällaisenaankin Multivan hipoo täydellisyyttä, paitsi varusteltuna liki 150 000 euroon kipuavan hintansa osalta. Esimerkiksi 110-heppaisia Transporter-pakettiautoja saisi tällä rahalla kolme kappaletta, ja tilille jäisi vielä ylimääräistäkin. Tämä, jos mikä, kertoo ikonisen malliperheen monipuolisuudesta kaiken olennaisen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen Volkswagen Multivan 6.1 Highline 2.0 TDI 146 kW 4Motion DSG Hinta alkaen 114 525 € Koeajetun auton hinta varusteineen 147 578 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 146 kW (199 hv), 3800–4000 r/min Vääntö 450 Nm (1400–2400 r/min) Vääntö 450 Nm (1400–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,8 (yhd.) CO2-päästöt 231 g/km Mitat pituus 4904 mm, leveys 1904 mm, korkeus 1990 mm, akseliväli 3000 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla