14.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Multivan maksaa yhtä paljon kuin kolme Transporter-pakettiautoa, mutta onko hinnalle katetta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköiset uudistukset vain paransivat Volkswagen Multivan -pikkubussin asemaa ykkösluokan yleisautona. Hyvää: olohuonemaiset tilat, monipuolisuus, ajettavuus. Huonoa: huima hankintahinta. Kuten viime vuonna ensikoeajossa kerroimme, Volkswagen Multivan yhdessä Transporter/Caravelle/California -sisarustensa kanssa koki ties monenko uudistuksen vuodesta 2003 jatkuneella mallikaarellaan.Tärkein uudistus on hydraulisen korvannut sähköinen ohjaustehostin, johon saatiin liitettyä liuta nimenomaan ohjausta käyttäviä varusteita, kuten kaistavahti sekä pysäköinti- ja perävaunuavustimet. Lisäksi auto tunnistaa nyt myös liikennemerkit.Uutta on myös VW-konsernin varsinaisista henkilöautomalleista tutut digimittaristo ja keskinäyttö moderneine käyttöliittymineen ja liitettävyyksineen sekä langattomine puhelimen latauksineen. Etenkin Multivanin olemukseen korkearesoluutioiset ruudut istuvat saumattomasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParemman kansan kaappiKoeajoauto oli jo muutenkin malliston kallein ja lisäksi varsin täyteen ladattu, joten saimme hyvän kuvan mihin VW-konsernin pitkät pikkubussiperinteet yhä yltävät. Ja yltäväthän ne: jos pitäisi valita yksi auto kattamaan kaikki kuljetustarpeet, se olisi tämä henkilöauton, pakettiauton ja katumaasturinkin parhaita puolia yhdistävä nelivetokaappi.Ajettavuutta uusittu ohjaus ei ole ainakaan huonontanut. Tuntuma on luonnollinen ja kulku kaikenlaisilla teillä vakaata sekä viihtyisää. Koeajon aikana kyydissä ollut, useita ikäpolvia edustanut kuusihenkinen seuruekin melkein unohti että matkalla ollaan. Aistiherkkä autotoimittaja koki toki pakupohjaisen huojumisen, pintakovuuden ja rengasmelun hieman samanhintaisia henkilöautoja voimakkaampana, mutta nämä unohtuvat nopeasti.Parkkihalleissa on tällaisilla ulkomitoilla luonnollisesti ahtaampaa, mutta höyhenenkevyeksi muuttuva ohjaus (se sähkötehostin!), laatikkomainen kori, suuret peilit ja aiempaa monipuolisemmat pysäköintiavustimet tekevät Multivanista vaikkapa suurta farmariautoa näppärämmän. Takaluukku tosin vaatii avautuessaan runsaasti tilaa auton takana.Tavaroille tai matkustajilleSisätilat ovat tutun toimivat. Keski-rivin erillisistuimet siirtyvät ja pyörähtävät ympäri vain pienellä opiskelulla, keskelle syntyy tarvittaessa pöytä ja pitkittäissuunnassa liikkuvan kolmannen rivin penkin avulla tilat saa optimoitua matkatavaroiden ja matkustamon välillä.Jos jotain pitää toivoa, kaipaisi maantieohituksiin vieläkin enemmän voimaa. Toive toteutunee seuraavassa, kokonaan uudessa mallisukupolvessa, jossa sähkömoottori epäilemättä astuu mukaan kuvioihin.Ja tällaisenaankin Multivan hipoo täydellisyyttä, paitsi varusteltuna liki 150 000 euroon kipuavan hintansa osalta. Esimerkiksi 110-heppaisia Transporter-pakettiautoja saisi tällä rahalla kolme kappaletta, ja tilille jäisi vielä ylimääräistäkin. Tämä, jos mikä, kertoo ikonisen malliperheen monipuolisuudesta kaiken olennaisen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen Volkswagen Multivan 6.1 Highline 2.0 TDI 146 kW 4Motion DSG Hinta alkaen 114 525 € Koeajetun auton hinta varusteineen 147 578 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 146 kW (199 hv), 3800–4000 r/min Vääntö 450 Nm (1400–2400 r/min) Vääntö 450 Nm (1400–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,8 (yhd.) CO2-päästöt 231 g/km Mitat pituus 4904 mm, leveys 1904 mm, korkeus 1990 mm, akseliväli 3000 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?