24.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: 100 kiloa kevyempi matkapyörä – Yamaha MT-09 Tracer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miksi matkapyörän pitäisi olla iso ja raskas? Hyvää: ajoasento, moottorin luonne, keveys. Huonoa: kuljettajan kypärään osuvat pyörteet. Yamahan suosittu MT-09 on saanut rinnalleen paremmin matkakäyttöön soveltuvan Yamaha MT-09 Tracer:n. Pienillä runkomuutoksilla, isommalla polttoainesäiliöllä ja tuulilasilla on perusnakupyörästä taiottu monipuolinen matkakumppani.Istuinkorkeuden ansiosta ajoasento on väljä ja pysty. Tracerin loiva polvikulma on miellyttävämpi pitkillä matkoilla kuin monessa tuplasti kalliimmassa matkapyörässä. Perinteisiin matkapyöriin verrattuna 100 kiloa alhaisempi paino on eduksi erityisesti kaupunkiajossa. Pienikokoisille kuljettajille on tarjolla 30 millin madallussarja.Kahteen osaan jaettu mittaristo on selkeä ja ajotietokone tarjoaa riittävästi informaatiota. Katkaisimet on lainattu Yamahan FJR-mallista. Ne toimivat moitteetta mutta laatuvaikutelma on muovinen. Tuulilasi on säädettävissä kolmeen eri korkeuteen ja istuin kahteen eri korkeuteen. Ylävartalo on hyvin suojassa ajoviimalta, tosin kypärään osuu pyörteitä jonkin verran.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäkevä moottoriKiihtyvyys on terävää ja moottori vääntää väkevästi lähes tyhjäkäynniltä. Käyttökelpoinen kierrosalue on laaja ja teho kasvaa suoraviivaisesti. Terävimmällä tehokartalla kaasukahva tuntuu liian herkältä, keskimmäisellä kartalla ajo on paljon pehmeämpää. Kolmas kartta sopii sadekelille.Säädettävä luistonesto toimii huomaamattomasti. Yhden hengen kuormalla ajaessa vakuuttuu, että yhtään isompaa ja tehokkaampaa moottoria ei tarvita. Mieluummin kevyt ja ketterä pyörä terävällä moottorilla kuin iso ja kankea pyörä möhkömoottorilla.Jousitus on pintaherkkä mutta samalla kantava. Jarrujen teho ja herkkyys on sovitettu maantieajoon sopivaksi. Sivulaukuille on kiinnityspisteet valmiina, mutta laukut on ostettava lisähintaan. Yamahan valikoimassa on tällä hetkellä vain pehmeät 25-litraiset sivulaukut.Kevytrakenteinen ja pienet voimasiirtohäviöt tuottava ketju on oikea toisiovetoratkaisu tähän kokoluokkaan. Nykyketjut ovat niin hyvälaatuisia, että huoltojen välillä ne kaipaavat korkeintaan kerran kiristystä.Ketjun öljyäminen onnistuu helposti, sillä keskiseisontatuki kuuluu vakiovarusteisiin. Alle 14 000 euron hinta on ominaisuuksiin nähden suorastaan edullinen.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Yamaha MT-09 Tracer Hinta alkaen 13 870 € Moottori Bensiinimoottori 847 cm³, kolme sylinteriä, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 85 kW (115 hv), 10000 r/min Vääntö 88 Nm (8500 r/min) Vääntö 88 Nm (8500 r/min) Muu tieto Istuinkorkeus 845–860 mm, paino tankattuna 210 kg, akseliväli 1 440 mm, tankin tilavuus 18 l. Rengaskoko edessä 120/70ZR17, takana 180/55ZR17. Huoltoväli 10 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous