22.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Can-Am Traxter HD8 – traktori, leikkikalu ja kakkosauto yhdessä paketissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmipaikkainen Can-Am Traxter valloittaa monipuolisuudellaan ja helppokäyttöisyydellään. Traktoriksi rekisteröitynä se hoitaa raskaiden työhommien ja teinien hupiajon jälkeen sujuvasti vaikka kakkosauton virkaa. Hyvää: käytännöllisyys, ajettavuus, ketteryys, tekniset ratkaisut. Huonoa: koppimallin korkeanpuoleinen hinta, ohjaamomelu. Can-Am Traxter edustaa mönkijämaailman premium-suuntausta. Perusmönkijään verrattuna Traxterin käyttömukavuus on aivan eri tasolla, ja LT-ajokortilla sitä saa ajaa jo 15-vuotiaana. Traxter kuuluu uuteen 60 kilometriä tunnissa kulkevaan T1b-luokkaan, joten se ei muodosta perinteisempien 40 kilometriin tunnissa rajoitettujen traktorimönkijöiden kaltaista tientukkoa.Varsinkin liukkaammalla pinnalla ajellessa Can-Amin liikkeellelähtökyky ja kiihtyvyys on autoihin nähden ylivertainen. Muille tiellä liikkujille ei mönkijän ripeä liikkuminen ole selvästikään vielä kovin tuttua, ainakaan kuljettajien hämmästyneistä ilmeistä päätellen. Kuudenkympin kattonopeus riittää normaaliin taajama- ja lähiöliikenteeseen mainiosti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköinen nopeudenrajoitinTraxterissa nopeudenrajoitus on hoidettu sähköisesti. Rajoitin tarttuu toimeen pehmeästi ja sivistyneesti, eikä sytytyksen katkomisella saatua nykivää rajoitinta jää kaipaamaan. Matkaa voi taittaa leppoisasti rajoittajaa vasten ajaen. Ajotuntuma on mönkijäksi hyvä. Korkean kopin nostama painopiste tuntuu kovemmassa mutka-ajossa, mutta pohjimmiltaan Traxter käyttäytyy hyvin.Eniten Traxterissa häiritsee korkea ohjaamomelu, mikä korostuu entisestään umpimallissa. Pidemmille matkoille kannattaa ottaa kuulosuojaimet.Ohjaamoon mahtuu istumaan kolme aikuista melko helposti. Käyttöä helpottaviin ohjaamojärjestelyihin ja ergonomiaan on kiinnitetty erityistä huomiota. Kuskin istuimesta löytyy etäisyyssäätö ja rattia voi säätää pystysuunnassa.Kumpikin matkustajan istuin on nostettavissa ylös, ja vauraammassa Pro-mallissa niiden alta löytää suljettavan tavaratilan. Kojelauta itsessään kätkee 20 litran tavaratilan.Väännön voimalla kevyttä kulkuaTraxterin sydämenä toimii Rotaxin valmistama 800-kuutioinen V2-moottori, joka tuottaa 50 hevosvoimaa. Melko maltillista teholukemaa ei kannata liiaksi tuijottaa. Selvästi tärkeämpää on 68 newtonmetrin vääntö, joka linkoaa noin 700 kiloisen keijukaisen laukkaan hyvin kevyen tuntuisesti.Oman ansionsa liukkaaseen liikkumiseen tuo hienosti toimiva kaksialueinen CVT-variaattorivaihteisto, joka hyödyntää koneen väännön täysimääräisesti. Kehittynyt vaihteisto tunnistaa liian kovan paineen hihnassa ja varoittaa, jos kuski yrittää lähteä liikkeelle liian raskaan kuorman kanssa vaihteiston nopealla alueella.Vaihteiston toiminnassa on kiinnitetty huomiota hitaan ajon ominaisuuksiin. Paketista löytyy myös alamäkihidastin ja napista käytettävä lukko takatasauspyörästölle. Myös neliveto kytketään nappia painamalla. Etuakselin luistoa kaitsee viskolukko.Maastossakin kotonaanKäytännössä Traxter menestyy maastossa tavallisen mönkijä, kunhan suuremmat ulkomitat huomioi. Kulunut sanonta, kuskilta loppuu kantti ennen kuin kulkupeliltä etenemiskyky, pitää Traxterissa hyvin paikkansa.Maavaraa löytyy 28 senttiä, joten isompienkin monttujen ylitys onnistuu hyvin.Koostaan huolimatta Can-Am on erittäin ketterä, mistä iso kiitos lankeaa reilusti kääntyville etupyörille. Kääntösäde jää juuri alle neljän metrin, ja käytännössä laite tuntuu kääntyvän miltei paikoillaan.Reippaasti kääntyvien pyörien ansiosta Traxterin saa liukkaalla oikaistua helposti ylipitkäksi venähtäneestä ”tappisladista”, vaikka kuski luulisi pelin olevan jo menetetty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittävä kuljetuskykyKippilavalle kantaa kuormaa 390 kilon verran, kun kokonaiskantavuus yltää 616 kiloon. Vetokykyä Traxterille luvataan 907 kiloa, joten hyötykuormaa saa mukaan vähintään riittävästi. Lavalle on tarjolla runsas valikoima varusteita ja korkeampia laitavaihtoehtoja, lavan pidennysmahdollisuus mukaan lukien. Saatavilla on paljon muitaknin työtä ja käytettävyyttä helpottavia lisävarusteita. Ohjaamovaihtoehtoja on erilaisia ja tarjolla on myös lämmityslaite, joten Traxterin voi varustaa ympärivuotiseksi kulkupeliksi.Mallivaihtoehtoja löytyy kaksi. Perushintainen Convenience maksaa 15 990 euroa ja Pro 18 190 euroa. Jälkimmäisen korkean hinnan vastineeksi saa kattavamman pohjapanssarin, ohjaustehostimen, kehittyneemmän viskolukon ja kahden tonnin vinssin.Kaiken kaikkiaan Traxter on erittäin pystyvä ja monipuolinen laite, jolla luonnistuu hyötyajojen lisäksi myös railakas lystinpito.Teksti ja kuvat: Sami Puskala Can-Am Traxter HD8 Hinta alkaen 15 990 € Moottori Bensiinimoottori, 800 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys, kaksialueinen portaaton CVT-vaihteisto, neliveto Teho 37 kW (50 hv) Vääntö 68 Nm Vääntö 68 Nm Huippunopeus 60 km/h Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster