23.12.2015 Ajoneuvot Koeajo: älykkäästi taloudellinen Audi Q7 e-tron Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridijärjestelmän ja navigaattorin pihi liitto. Hyvää: navigaattorin ja hybridijärjestelmän yhdistelmä, suorituskyky, mukavuus. Huonoa: nelipyöräohjauksen puute. Valtava katumaasturi hybriditekniikalla kuulostaa naurettavalta omatunnon pönkitykseltä, mutta totuus on toinen. Audi Q7:n kaltaiseen suureen ja painavaan autoon on helppo mahduttaa suurta ja painavaa akkuteknologiaa. Eikä arvokkaan maasturin hinta liiaksi hätkähdä kalliista hybriditeknologiasta.Kilpailijoiden kuten Mercedes-Benz GLE 500e:n tai Porsche Cayenne S e-hybridin kohdalla ladattavasta hybridistä on tullut malliston houkuttavin versio.Kiitos kuuluu verottajalle, joka kohtelee silkkihansikkain autoa, jonka hiilidioksidipäästöt ovat 46 grammaa kilometrillä. Se pitää myös lisävarusteet edullisina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNavigaattori avittaaAudi korostaa, että Q7 e-tronille ilmoitettu 1,7 litran kulutus sataa kilometriä kohden on mitattu NEDC-mittaussyklillä. Tähän Q7 e-tron ei käytännössä yltäne, mutta lyhyillä matkoilla taloudellisuus vakuuttaa.Navigaattori ja hybridijärjestelmä työskentelevät älykkäästi yhdessä. Kun hybridijärjestelmä tietää tulevan ajomatkan nopeudet, nousut ja alamäet, se osaa laskea järkevimmän tavan hyödyntää akun energiaa. Taajamissa Audi Q7 e-tron pyrkii liikkumaan puhtaasti sähköllä.Sähköenergia hyödynnetään täysin, joten matkan päätepisteeseen saavutaan tyhjin akuin. Alle 56 kilometrin matkasta Q7:n luvataan selviävän pelkällä sähköllä. Jos päätepisteessä tarvitaan sähkövirtaa, voi auton käskeä säilyttämään tai lataamaan akkua.Talousajotaitoisimmat selvittivät mutkaista vuoristoa, taajamia ja moottoriteitä yhdistäneen sadan kilometrin koeajoreitin alle kolmella diesellitralla. Se on mainio tulos yli kaksitonniselle linnakkeelle. Pidemmällä matkalla sähköjärjestelmän etu laskee, ja kulutus noussee lähelle tavallista kolmelitraista dieseliä.Kotimaan kartat ongelmaTavallisen Q7:n ja uuden Audi A4:n tavoin karttatietoa käytetään vakionopeudensäätimen ja aktiivisen taloudellisuusavustimen ohjaamiseen. Jälkimmäinen kehottaa kuljettajaa keventämään kaasujalkaa jyrkän mutkan tai alemman nopeusrajoituksen lähestyessä. Aktiivisen vakionopeudensäätimen kanssa auto noudattaa automaattisesti voimassaolevaa rajoitusta ja reagoi ennakoidusti sen muutoksiin. Auto hidastaa jyrkkiin mutkiin automaattisesti.Järjestelmä toimii hyvin, kuhan karttatieto on kunnossa. Valitettavasti Suomen kartat eivät vielä kelpaa Audille.Vikkelää laukkaaRatin takaa auton hybridijärjestelmää ei edes huomaa. Aktiivinen moottorituenta häivyttää V6-moottorin käynnistyksistä ja sammutuksista kantautuvat värinät.Täyskiihdytyksissä ekomammutti laukkaa vikkelästi, kiitos dieselin ja sähkömoottorin 373 hevosvoiman yhteistehon. Sähkömoottori sijaitsee moottorin ja automaattivaihteiston välissä, joten nelivetoratkaisu vastaa tavallista Q7-mallia.Tavaratilan alle sijoitetun akuston takia Q7 e-tron on saatavana vain viisipaikkaisena. Perus-Q7:ssä ihastuttanut nelipyöräohjaus on jouduttu karsimaan.Mikäli keväällä markkinoille saapuva Q7 e-tron hinnoitellaan houkuttavasti, siitä voi tulla malliston tähti.Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Audi Q7 e-tron Moottori 6-sylinterinen dieselmoottori, ahdin, 258 hv, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. 128 hv sähkömoottori. Teho 275 kW (373 hv) Vääntö 700 Nm Vääntö 700 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 46 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster