27.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: ärhäkämpi sisar – Hyundai i20 Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rouheampi ulkomuoto erottaa Hyundai i20 Active -crossoverin sisarmallistaan. Pirteä kolmisylinterinen ryydittää menoa myös äänillään. Hyvää: pirteä moottori, muotoilu, takuu. Huonoa: pintakova jousitus, etuistuimen säätö, takakontti. Uusi Hyundai i20 Active on tekniikaltaan lähes identtinen sisarmallin i20:n kanssa. Erot ovat ulkonäössä, sisäratkaisuissa ja alustassa. Hyundai i20 Active on suunnattu nuorekkaalle ostajakunnalle, joka arvostaa erottuvaa ja särmikästä ulkonäköä.Uusi etusäleikkö tekee keulailmeestä sopivalla tavalla äkäisen ja menohaluja uhkuvan. Crossoverin rouheaa ilmettä luovat uusiksi muotoillut puskurit, puskureiden alleajosuojat ja rengaskoteloiden mustat kehykset.Active on viisiovista i20-sisarmalliaan 20 millimetriä korkeampi. Korotus on toteutettu jousituksen säädöillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHauskat saunditKolmisylinterisen turbomoottorin saundi on hauska ja lupauksia herättävä. Ärhäkkä äänivaikutelma ei tule aivan lunastetuksi. Vääntöä on mukavasti tarjolla alakierroksilla.Kun moottoritien avauduttua hakee vaihdetta alempaa ja ojentaa oikean nilkan suoraksi, osoittautuu auto pirteäksi kulkijaksi, vaikkei sataheppaisena olekaan mikään tykki.Pintakovaa menoaJousitus on pintakova. Auto toki selvittää ja kuolettaa isommat töyssyt ja pysäköintialueiden kynnykset ongelmitta, mutta siltojen poikittaissaumat nypyttävät menoa.Ohjaus reagoi nopeasti, joten ajamisesta tulee totutteluvaiheessa rauhatonta. Ohjaustuntuma ylipäätään on kevyt, ja saa toivomaan lisää tunnokkuutta, joka kertoisi mitä renkaiden alla kulloinkin tapahtuu.Äänieristys on riittävä, ja rengasmelu kantaa sisälle vasta vauhdin kasvaessa.Ketterä kaupunkikulkijaKojelauta on hauskasti muotoiltu ja pirteän oranssi tehosteväri säväyttää. Ilme on muovinen, mutta tyylikäs.Näyttö keskellä kojelautaa on armottoman pieni. Maahantuoja päätti varustella Suomeen tulevat i20 Stylet kookkaan näytön tuovan navi-paketin sijasta lataavalla älypuhelintelineellä. Telineen hinta on noin 100 euroa ja siihen on mahdollista vaihtaa joko micro-usb tai Applen lightning-liitin.Hyundain mainio ja ketterä kaupunkikulkija sopii pienperheille, muttei yllä kuljetuskykyjensä puolesta sen enempään: kontissa on litroja 326.Etuistuimet ovat perushyvät, joskin selkänojan kaltevuuden vipusäätö on turhan harvahampainen. Ajoasennon saa säädettyä monipuolisesti.Takana on väljät ja mukavat istumatilat, keskikotelo on matala ja polville on hyvin tilaa.Koeajoauton Luxury Pack -varustelu (898 euroa) tuo mukanaan peruustuskameran, kromatut ovenkahvat sekä avaimettoman lukituksen ja käynnistyksen. Valttina Hyundailla on myös pitkä takuu.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI ISG Style Hinta alkaen 22 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 455 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 73,6 kW (100 hv), 4500 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 176 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4065 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1529 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija