27.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: ärhäkämpi sisar – Hyundai i20 Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rouheampi ulkomuoto erottaa Hyundai i20 Active -crossoverin sisarmallistaan. Pirteä kolmisylinterinen ryydittää menoa myös äänillään. Hyvää: pirteä moottori, muotoilu, takuu. Huonoa: pintakova jousitus, etuistuimen säätö, takakontti. Uusi Hyundai i20 Active on tekniikaltaan lähes identtinen sisarmallin i20:n kanssa. Erot ovat ulkonäössä, sisäratkaisuissa ja alustassa. Hyundai i20 Active on suunnattu nuorekkaalle ostajakunnalle, joka arvostaa erottuvaa ja särmikästä ulkonäköä. Uusi etusäleikkö tekee keulailmeestä sopivalla tavalla äkäisen ja menohaluja uhkuvan. Crossoverin rouheaa ilmettä luovat uusiksi muotoillut puskurit, puskureiden alleajosuojat ja rengaskoteloiden mustat kehykset. Active on viisiovista i20-sisarmalliaan 20 millimetriä korkeampi. Korotus on toteutettu jousituksen säädöillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hauskat saundit Kolmisylinterisen turbomoottorin saundi on hauska ja lupauksia herättävä. Ärhäkkä äänivaikutelma ei tule aivan lunastetuksi. Vääntöä on mukavasti tarjolla alakierroksilla. Kun moottoritien avauduttua hakee vaihdetta alempaa ja ojentaa oikean nilkan suoraksi, osoittautuu auto pirteäksi kulkijaksi, vaikkei sataheppaisena olekaan mikään tykki. Pintakovaa menoa Jousitus on pintakova. Auto toki selvittää ja kuolettaa isommat töyssyt ja pysäköintialueiden kynnykset ongelmitta, mutta siltojen poikittaissaumat nypyttävät menoa. Ohjaus reagoi nopeasti, joten ajamisesta tulee totutteluvaiheessa rauhatonta. Ohjaustuntuma ylipäätään on kevyt, ja saa toivomaan lisää tunnokkuutta, joka kertoisi mitä renkaiden alla kulloinkin tapahtuu. Äänieristys on riittävä, ja rengasmelu kantaa sisälle vasta vauhdin kasvaessa. Ketterä kaupunkikulkija Kojelauta on hauskasti muotoiltu ja pirteän oranssi tehosteväri säväyttää. Ilme on muovinen, mutta tyylikäs. Näyttö keskellä kojelautaa on armottoman pieni. Maahantuoja päätti varustella Suomeen tulevat i20 Stylet kookkaan näytön tuovan navi-paketin sijasta lataavalla älypuhelintelineellä. Telineen hinta on noin 100 euroa ja siihen on mahdollista vaihtaa joko micro-usb tai Applen lightning-liitin. Hyundain mainio ja ketterä kaupunkikulkija sopii pienperheille, muttei yllä kuljetuskykyjensä puolesta sen enempään: kontissa on litroja 326. Etuistuimet ovat perushyvät, joskin selkänojan kaltevuuden vipusäätö on turhan harvahampainen. Ajoasennon saa säädettyä monipuolisesti. Takana on väljät ja mukavat istumatilat, keskikotelo on matala ja polville on hyvin tilaa. Koeajoauton Luxury Pack -varustelu (898 euroa) tuo mukanaan peruustuskameran, kromatut ovenkahvat sekä avaimettoman lukituksen ja käynnistyksen. Valttina Hyundailla on myös pitkä takuu. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI ISG Style Hinta alkaen 22 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 455 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 73,6 kW (100 hv), 4500 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 176 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4065 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1529 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?