27.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: ärhäkämpi sisar – Hyundai i20 Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rouheampi ulkomuoto erottaa Hyundai i20 Active -crossoverin sisarmallistaan. Pirteä kolmisylinterinen ryydittää menoa myös äänillään. Hyvää: pirteä moottori, muotoilu, takuu. Huonoa: pintakova jousitus, etuistuimen säätö, takakontti. Uusi Hyundai i20 Active on tekniikaltaan lähes identtinen sisarmallin i20:n kanssa. Erot ovat ulkonäössä, sisäratkaisuissa ja alustassa. Hyundai i20 Active on suunnattu nuorekkaalle ostajakunnalle, joka arvostaa erottuvaa ja särmikästä ulkonäköä.Uusi etusäleikkö tekee keulailmeestä sopivalla tavalla äkäisen ja menohaluja uhkuvan. Crossoverin rouheaa ilmettä luovat uusiksi muotoillut puskurit, puskureiden alleajosuojat ja rengaskoteloiden mustat kehykset.Active on viisiovista i20-sisarmalliaan 20 millimetriä korkeampi. Korotus on toteutettu jousituksen säädöillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHauskat saunditKolmisylinterisen turbomoottorin saundi on hauska ja lupauksia herättävä. Ärhäkkä äänivaikutelma ei tule aivan lunastetuksi. Vääntöä on mukavasti tarjolla alakierroksilla.Kun moottoritien avauduttua hakee vaihdetta alempaa ja ojentaa oikean nilkan suoraksi, osoittautuu auto pirteäksi kulkijaksi, vaikkei sataheppaisena olekaan mikään tykki.Pintakovaa menoaJousitus on pintakova. Auto toki selvittää ja kuolettaa isommat töyssyt ja pysäköintialueiden kynnykset ongelmitta, mutta siltojen poikittaissaumat nypyttävät menoa.Ohjaus reagoi nopeasti, joten ajamisesta tulee totutteluvaiheessa rauhatonta. Ohjaustuntuma ylipäätään on kevyt, ja saa toivomaan lisää tunnokkuutta, joka kertoisi mitä renkaiden alla kulloinkin tapahtuu.Äänieristys on riittävä, ja rengasmelu kantaa sisälle vasta vauhdin kasvaessa.Ketterä kaupunkikulkijaKojelauta on hauskasti muotoiltu ja pirteän oranssi tehosteväri säväyttää. Ilme on muovinen, mutta tyylikäs.Näyttö keskellä kojelautaa on armottoman pieni. Maahantuoja päätti varustella Suomeen tulevat i20 Stylet kookkaan näytön tuovan navi-paketin sijasta lataavalla älypuhelintelineellä. Telineen hinta on noin 100 euroa ja siihen on mahdollista vaihtaa joko micro-usb tai Applen lightning-liitin.Hyundain mainio ja ketterä kaupunkikulkija sopii pienperheille, muttei yllä kuljetuskykyjensä puolesta sen enempään: kontissa on litroja 326.Etuistuimet ovat perushyvät, joskin selkänojan kaltevuuden vipusäätö on turhan harvahampainen. Ajoasennon saa säädettyä monipuolisesti.Takana on väljät ja mukavat istumatilat, keskikotelo on matala ja polville on hyvin tilaa.Koeajoauton Luxury Pack -varustelu (898 euroa) tuo mukanaan peruustuskameran, kromatut ovenkahvat sekä avaimettoman lukituksen ja käynnistyksen. Valttina Hyundailla on myös pitkä takuu.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI ISG Style Hinta alkaen 22 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 455 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 73,6 kW (100 hv), 4500 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 176 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4065 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1529 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Lectric Leopard - Renault 5 oli USA:ssa jo vuonna 1978 "E-Tech" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?