3.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi A4 1.4 TFSI – Ostaisitko laatuauton pikkumoottorilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Riittääkö Audi A4 -premiumsedaniin pikkumoottori? Hyvää: ajettavuus, kuskin paikka, taloudellisuus, viimeistely. Huonoa: neliveto vain isoihin moottoreihin. Viime vuonna esiteltyä uutta Audi A4:ää on kehuttu Moottorissakin jo useaan otteeseen. Järkevä tilankäyttö ja taloudellisuus yhdistyvät ihastuttavalla tavalla dynaamiseen ajettavuuteen ja laadukkaaseen viimeistelyyn. Näin talvella tuntuma tiehen säilyy luotettavana niin ohjauksen, jarrujen kuin vetopidon osaltakin. Muuttuuko mieli, jos nokalle vaihtaa pienemmän 1,4-litraisen bensiinimoottorin?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanha tuttuVaikka 1.4 TFSI on A4:ssä uusi tuttavuus, se on kuitenkin entuudestaan tuttu useista Volkswagen-konsernin malleista. Sen kylkeen on ruuvattu erilaisia ahtimia ja tehoversioita on ollut useita. Audiin on valittu 150-hevosvoimainen yhdellä turboahtimella, volkkareissa käytössä ollut sylinterienlepuutusjärjestelmä on jätetty pois.Vaihteistoksi on tarjolla joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, hintaeroa noin kaksi tuhatta.Keveys valttinaVertailussa edeltäjäsukupolven 1,8 TFSI-moottoriin portaattomalla CVT-vaihteistolla uutuus pärjää hyvin, vaikka tehoa on vähemmän ja varsinkin vääntömomentti on laskenut 20 prosenttia. Kaksoiskytkinvaihteisto pelaa hyvin yhteen pikkumoottorin kanssa, mutta suurin ansio kuuluu yli sata kiloa pudonneelle omapainolle. Keveys ilahduttaa myös innokkaana kääntyvyytenä mutkatiellä.Kiihtyvyysarvossa uutuus jää vain pari kymmenystä, ero huippunopeudessa merkitsee vain Saksassa. Moottorin koon pienennyksen idean luulisi näkyvän kulutuksessa, siksi puolen litran pudotus tuntuu pettymykseltä. Joka tapauksessa kuutosella alkavat keskikulutuslukemat ovat tämänkokoiselle bensiiniautolle kiitettäviä.Tiukka kilpailuPahimpiin kilpailijoihin verrattuna Audin moottori on pienempi kuin BMW 318i:n kolmisylinterinen 1,5-litrainen tai Mercedes-Benzin C180:n 1,6-litrainen, mutta sekä suorituskyvyssä, päästöissä että hinnoittelussa kolmikko on hyvin tasapäinen. Niin tehtaalla kuin maahantuojan hinnoittelupalavereissakin kilpailijoita tutkitaan tarkasti.Joten ei olekaan yllätys, että kaikkien hinnoittelussa hintaportaat moottorien suurentuessa ovat ongelmallisen maltillisia. Audin tapauksessa samoin varustettu 190-hevosvoimainen 2.0 TFSI on vain kaksituhatta euroa kalliimpi. Pikkumoottorinen A4 on mainio auto, mutta kaksilitrainen paremmalla suorituskyvyllä ja samalla normikulutuslukemalla jättää sen helposti varjoonsa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi A4 1.4 TFSI S tronic Business Edition Hinta alkaen 38 738 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4730 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2520 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa