3.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi A4 1.4 TFSI – Ostaisitko laatuauton pikkumoottorilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Riittääkö Audi A4 -premiumsedaniin pikkumoottori? Hyvää: ajettavuus, kuskin paikka, taloudellisuus, viimeistely. Huonoa: neliveto vain isoihin moottoreihin. Viime vuonna esiteltyä uutta Audi A4:ää on kehuttu Moottorissakin jo useaan otteeseen. Järkevä tilankäyttö ja taloudellisuus yhdistyvät ihastuttavalla tavalla dynaamiseen ajettavuuteen ja laadukkaaseen viimeistelyyn. Näin talvella tuntuma tiehen säilyy luotettavana niin ohjauksen, jarrujen kuin vetopidon osaltakin. Muuttuuko mieli, jos nokalle vaihtaa pienemmän 1,4-litraisen bensiinimoottorin?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanha tuttuVaikka 1.4 TFSI on A4:ssä uusi tuttavuus, se on kuitenkin entuudestaan tuttu useista Volkswagen-konsernin malleista. Sen kylkeen on ruuvattu erilaisia ahtimia ja tehoversioita on ollut useita. Audiin on valittu 150-hevosvoimainen yhdellä turboahtimella, volkkareissa käytössä ollut sylinterienlepuutusjärjestelmä on jätetty pois.Vaihteistoksi on tarjolla joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, hintaeroa noin kaksi tuhatta.Keveys valttinaVertailussa edeltäjäsukupolven 1,8 TFSI-moottoriin portaattomalla CVT-vaihteistolla uutuus pärjää hyvin, vaikka tehoa on vähemmän ja varsinkin vääntömomentti on laskenut 20 prosenttia. Kaksoiskytkinvaihteisto pelaa hyvin yhteen pikkumoottorin kanssa, mutta suurin ansio kuuluu yli sata kiloa pudonneelle omapainolle. Keveys ilahduttaa myös innokkaana kääntyvyytenä mutkatiellä.Kiihtyvyysarvossa uutuus jää vain pari kymmenystä, ero huippunopeudessa merkitsee vain Saksassa. Moottorin koon pienennyksen idean luulisi näkyvän kulutuksessa, siksi puolen litran pudotus tuntuu pettymykseltä. Joka tapauksessa kuutosella alkavat keskikulutuslukemat ovat tämänkokoiselle bensiiniautolle kiitettäviä.Tiukka kilpailuPahimpiin kilpailijoihin verrattuna Audin moottori on pienempi kuin BMW 318i:n kolmisylinterinen 1,5-litrainen tai Mercedes-Benzin C180:n 1,6-litrainen, mutta sekä suorituskyvyssä, päästöissä että hinnoittelussa kolmikko on hyvin tasapäinen. Niin tehtaalla kuin maahantuojan hinnoittelupalavereissakin kilpailijoita tutkitaan tarkasti.Joten ei olekaan yllätys, että kaikkien hinnoittelussa hintaportaat moottorien suurentuessa ovat ongelmallisen maltillisia. Audin tapauksessa samoin varustettu 190-hevosvoimainen 2.0 TFSI on vain kaksituhatta euroa kalliimpi. Pikkumoottorinen A4 on mainio auto, mutta kaksilitrainen paremmalla suorituskyvyllä ja samalla normikulutuslukemalla jättää sen helposti varjoonsa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi A4 1.4 TFSI S tronic Business Edition Hinta alkaen 38 738 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4730 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2520 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster