3.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi A4 1.4 TFSI – Ostaisitko laatuauton pikkumoottorilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Riittääkö Audi A4 -premiumsedaniin pikkumoottori? Hyvää: ajettavuus, kuskin paikka, taloudellisuus, viimeistely. Huonoa: neliveto vain isoihin moottoreihin. Viime vuonna esiteltyä uutta Audi A4:ää on kehuttu Moottorissakin jo useaan otteeseen. Järkevä tilankäyttö ja taloudellisuus yhdistyvät ihastuttavalla tavalla dynaamiseen ajettavuuteen ja laadukkaaseen viimeistelyyn. Näin talvella tuntuma tiehen säilyy luotettavana niin ohjauksen, jarrujen kuin vetopidon osaltakin. Muuttuuko mieli, jos nokalle vaihtaa pienemmän 1,4-litraisen bensiinimoottorin?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanha tuttuVaikka 1.4 TFSI on A4:ssä uusi tuttavuus, se on kuitenkin entuudestaan tuttu useista Volkswagen-konsernin malleista. Sen kylkeen on ruuvattu erilaisia ahtimia ja tehoversioita on ollut useita. Audiin on valittu 150-hevosvoimainen yhdellä turboahtimella, volkkareissa käytössä ollut sylinterienlepuutusjärjestelmä on jätetty pois.Vaihteistoksi on tarjolla joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, hintaeroa noin kaksi tuhatta.Keveys valttinaVertailussa edeltäjäsukupolven 1,8 TFSI-moottoriin portaattomalla CVT-vaihteistolla uutuus pärjää hyvin, vaikka tehoa on vähemmän ja varsinkin vääntömomentti on laskenut 20 prosenttia. Kaksoiskytkinvaihteisto pelaa hyvin yhteen pikkumoottorin kanssa, mutta suurin ansio kuuluu yli sata kiloa pudonneelle omapainolle. Keveys ilahduttaa myös innokkaana kääntyvyytenä mutkatiellä.Kiihtyvyysarvossa uutuus jää vain pari kymmenystä, ero huippunopeudessa merkitsee vain Saksassa. Moottorin koon pienennyksen idean luulisi näkyvän kulutuksessa, siksi puolen litran pudotus tuntuu pettymykseltä. Joka tapauksessa kuutosella alkavat keskikulutuslukemat ovat tämänkokoiselle bensiiniautolle kiitettäviä.Tiukka kilpailuPahimpiin kilpailijoihin verrattuna Audin moottori on pienempi kuin BMW 318i:n kolmisylinterinen 1,5-litrainen tai Mercedes-Benzin C180:n 1,6-litrainen, mutta sekä suorituskyvyssä, päästöissä että hinnoittelussa kolmikko on hyvin tasapäinen. Niin tehtaalla kuin maahantuojan hinnoittelupalavereissakin kilpailijoita tutkitaan tarkasti.Joten ei olekaan yllätys, että kaikkien hinnoittelussa hintaportaat moottorien suurentuessa ovat ongelmallisen maltillisia. Audin tapauksessa samoin varustettu 190-hevosvoimainen 2.0 TFSI on vain kaksituhatta euroa kalliimpi. Pikkumoottorinen A4 on mainio auto, mutta kaksilitrainen paremmalla suorituskyvyllä ja samalla normikulutuslukemalla jättää sen helposti varjoonsa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi A4 1.4 TFSI S tronic Business Edition Hinta alkaen 38 738 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4730 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2520 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?