3.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi A4 1.4 TFSI – Ostaisitko laatuauton pikkumoottorilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Riittääkö Audi A4 -premiumsedaniin pikkumoottori? Hyvää: ajettavuus, kuskin paikka, taloudellisuus, viimeistely. Huonoa: neliveto vain isoihin moottoreihin. Viime vuonna esiteltyä uutta Audi A4:ää on kehuttu Moottorissakin jo useaan otteeseen. Järkevä tilankäyttö ja taloudellisuus yhdistyvät ihastuttavalla tavalla dynaamiseen ajettavuuteen ja laadukkaaseen viimeistelyyn. Näin talvella tuntuma tiehen säilyy luotettavana niin ohjauksen, jarrujen kuin vetopidon osaltakin. Muuttuuko mieli, jos nokalle vaihtaa pienemmän 1,4-litraisen bensiinimoottorin? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vanha tuttu Vaikka 1.4 TFSI on A4:ssä uusi tuttavuus, se on kuitenkin entuudestaan tuttu useista Volkswagen-konsernin malleista. Sen kylkeen on ruuvattu erilaisia ahtimia ja tehoversioita on ollut useita. Audiin on valittu 150-hevosvoimainen yhdellä turboahtimella, volkkareissa käytössä ollut sylinterienlepuutusjärjestelmä on jätetty pois. Vaihteistoksi on tarjolla joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, hintaeroa noin kaksi tuhatta. Keveys valttina Vertailussa edeltäjäsukupolven 1,8 TFSI-moottoriin portaattomalla CVT-vaihteistolla uutuus pärjää hyvin, vaikka tehoa on vähemmän ja varsinkin vääntömomentti on laskenut 20 prosenttia. Kaksoiskytkinvaihteisto pelaa hyvin yhteen pikkumoottorin kanssa, mutta suurin ansio kuuluu yli sata kiloa pudonneelle omapainolle. Keveys ilahduttaa myös innokkaana kääntyvyytenä mutkatiellä. Kiihtyvyysarvossa uutuus jää vain pari kymmenystä, ero huippunopeudessa merkitsee vain Saksassa. Moottorin koon pienennyksen idean luulisi näkyvän kulutuksessa, siksi puolen litran pudotus tuntuu pettymykseltä. Joka tapauksessa kuutosella alkavat keskikulutuslukemat ovat tämänkokoiselle bensiiniautolle kiitettäviä. Tiukka kilpailu Pahimpiin kilpailijoihin verrattuna Audin moottori on pienempi kuin BMW 318i:n kolmisylinterinen 1,5-litrainen tai Mercedes-Benzin C180:n 1,6-litrainen, mutta sekä suorituskyvyssä, päästöissä että hinnoittelussa kolmikko on hyvin tasapäinen. Niin tehtaalla kuin maahantuojan hinnoittelupalavereissakin kilpailijoita tutkitaan tarkasti. Joten ei olekaan yllätys, että kaikkien hinnoittelussa hintaportaat moottorien suurentuessa ovat ongelmallisen maltillisia. Audin tapauksessa samoin varustettu 190-hevosvoimainen 2.0 TFSI on vain kaksituhatta euroa kalliimpi. Pikkumoottorinen A4 on mainio auto, mutta kaksilitrainen paremmalla suorituskyvyllä ja samalla normikulutuslukemalla jättää sen helposti varjoonsa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi A4 1.4 TFSI S tronic Business Edition Hinta alkaen 38 738 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4730 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2520 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan