13.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi A6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajotarpeet ratkaisevat, millä moottorilla iso farkku liikahtaa. Audi A6 Avant on tilava ja tyylikäs farmari, jonka voimanlähde kannattaa valita tarkasti. Hyvää: ajotuntuma, vaihteisto, viimeistely, varustelu, tilat. Huonoa: moottorin kyvyt ajoittain, arkikulutus, hinta Audi A6:n farmarin keulille on tullut tarjolle aiempaa pienempi moottori. Kaksilitrainen dieselmoottori on sinänsä sitkas ja mukava tuttavuus, mutta jättää koeajossa silti kaksijakoisen vaikutelman. Voimanlähde on kuin unelmien vävykokelas: käytökseltään säyseä ja ennakoitava sekä miellyttävä-ääninen. Voimiltaan kokelas on vain keskinkertainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKookas liikuteltavaNöyrästi vääntävä moottori on istutettu varsin kookkaan ja painavan auton kuoriin. Tehoa on 136 hevosvoiman ja sitkeyttä 350 newtonmetrin verran.Se riittää valtaosaan ajotarpeista, muttei kaikkiin tilanteisiin. Moottorin kyvyt riittävät ongelmitta perusajoon kaupungissa, taajamassa ja moottoritiellä, mutta ripeät ohitukset tai tyystin vaivaton matka-ajo jää haaveeksi – etenkään kuormattuna.Jos matkustamo on miehitetty viimeistä istuinsijaa myöten ja tilava takakontti on täynnään perheloman varustetarpeita, katoaa matkanteosta ilo. Eikä nyt puhuta takapenkin kitisevästä jälkikasvusta tai muutoin ankeasta reissutunnelmasta. Kuormattuna moottori on kookkaaseen autoon hieman alitehoinen.Tarkkaa harkintaaAakuutoseensa moottoria valitsevan kannattaa harkita kaksi kertaa, mikä on autoilun päätarve. Jos vaativin kuviteltavissa oleva reissutarve on käydä kaksin Kirkkonummen Sarfvikin viheriöillä, on kaksilitrainen käypäinen valinta.Turhia kiihdyttelemättä ajava kiittelee myös moottorin taloudellisuutta, sillä luvattu keskikulutus on maltillista luokkaa: 5,1 litraa satasella. Siihen tosin voi olla työlästä yltää. Koeajossa kulutus kipusi yli seitsemän litran.Mainio vaihteistoKäyttömukavuutta lisää mainio vaihteisto. Portaaton multitronic suo käskijänsä käyttöön kolme erilaista ajotapaa. D-asetuksella vaihtohetket ovat jouhevia, eikä voimansiirrossa ole katkoja. Sporttisella S-asetuksella kuljettajalla on käytössä kahdeksan kiinteää välityssuhdetta automaattivalinnalla. Manuaalina ajettaessa kuljettaja valitsee itse kahdeksasta sopivimman.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Santeri Petrell Audi A6 Avant 2.0 TDI 100 kW multitronic Hinta alkaen 53 419 € Ajoneuvovero 116 €/ v Käyttövoimavero 361 €/ v Moottori 1 968 cm dieselrivimoottori³, 4 sylinteriä, turboahdin, automaattivaihteisto, etuveto Teho 100 kW (136 hv), 4200 r/min Vääntö 350 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 350 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km 6,1 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 5,11 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4926 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1426 mm, Tavaratila: 565 l Omamassa: 1725 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin