13.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi A6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajotarpeet ratkaisevat, millä moottorilla iso farkku liikahtaa. Audi A6 Avant on tilava ja tyylikäs farmari, jonka voimanlähde kannattaa valita tarkasti. Hyvää: ajotuntuma, vaihteisto, viimeistely, varustelu, tilat. Huonoa: moottorin kyvyt ajoittain, arkikulutus, hinta Audi A6:n farmarin keulille on tullut tarjolle aiempaa pienempi moottori. Kaksilitrainen dieselmoottori on sinänsä sitkas ja mukava tuttavuus, mutta jättää koeajossa silti kaksijakoisen vaikutelman. Voimanlähde on kuin unelmien vävykokelas: käytökseltään säyseä ja ennakoitava sekä miellyttävä-ääninen. Voimiltaan kokelas on vain keskinkertainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKookas liikuteltavaNöyrästi vääntävä moottori on istutettu varsin kookkaan ja painavan auton kuoriin. Tehoa on 136 hevosvoiman ja sitkeyttä 350 newtonmetrin verran.Se riittää valtaosaan ajotarpeista, muttei kaikkiin tilanteisiin. Moottorin kyvyt riittävät ongelmitta perusajoon kaupungissa, taajamassa ja moottoritiellä, mutta ripeät ohitukset tai tyystin vaivaton matka-ajo jää haaveeksi – etenkään kuormattuna.Jos matkustamo on miehitetty viimeistä istuinsijaa myöten ja tilava takakontti on täynnään perheloman varustetarpeita, katoaa matkanteosta ilo. Eikä nyt puhuta takapenkin kitisevästä jälkikasvusta tai muutoin ankeasta reissutunnelmasta. Kuormattuna moottori on kookkaaseen autoon hieman alitehoinen.Tarkkaa harkintaaAakuutoseensa moottoria valitsevan kannattaa harkita kaksi kertaa, mikä on autoilun päätarve. Jos vaativin kuviteltavissa oleva reissutarve on käydä kaksin Kirkkonummen Sarfvikin viheriöillä, on kaksilitrainen käypäinen valinta.Turhia kiihdyttelemättä ajava kiittelee myös moottorin taloudellisuutta, sillä luvattu keskikulutus on maltillista luokkaa: 5,1 litraa satasella. Siihen tosin voi olla työlästä yltää. Koeajossa kulutus kipusi yli seitsemän litran.Mainio vaihteistoKäyttömukavuutta lisää mainio vaihteisto. Portaaton multitronic suo käskijänsä käyttöön kolme erilaista ajotapaa. D-asetuksella vaihtohetket ovat jouhevia, eikä voimansiirrossa ole katkoja. Sporttisella S-asetuksella kuljettajalla on käytössä kahdeksan kiinteää välityssuhdetta automaattivalinnalla. Manuaalina ajettaessa kuljettaja valitsee itse kahdeksasta sopivimman.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Santeri Petrell Audi A6 Avant 2.0 TDI 100 kW multitronic Hinta alkaen 53 419 € Ajoneuvovero 116 €/ v Käyttövoimavero 361 €/ v Moottori 1 968 cm dieselrivimoottori³, 4 sylinteriä, turboahdin, automaattivaihteisto, etuveto Teho 100 kW (136 hv), 4200 r/min Vääntö 350 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 350 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km 6,1 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 5,11 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4926 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1426 mm, Tavaratila: 565 l Omamassa: 1725 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”