13.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi A6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajotarpeet ratkaisevat, millä moottorilla iso farkku liikahtaa. Audi A6 Avant on tilava ja tyylikäs farmari, jonka voimanlähde kannattaa valita tarkasti. Hyvää: ajotuntuma, vaihteisto, viimeistely, varustelu, tilat. Huonoa: moottorin kyvyt ajoittain, arkikulutus, hinta Audi A6:n farmarin keulille on tullut tarjolle aiempaa pienempi moottori. Kaksilitrainen dieselmoottori on sinänsä sitkas ja mukava tuttavuus, mutta jättää koeajossa silti kaksijakoisen vaikutelman. Voimanlähde on kuin unelmien vävykokelas: käytökseltään säyseä ja ennakoitava sekä miellyttävä-ääninen. Voimiltaan kokelas on vain keskinkertainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kookas liikuteltava Nöyrästi vääntävä moottori on istutettu varsin kookkaan ja painavan auton kuoriin. Tehoa on 136 hevosvoiman ja sitkeyttä 350 newtonmetrin verran. Se riittää valtaosaan ajotarpeista, muttei kaikkiin tilanteisiin. Moottorin kyvyt riittävät ongelmitta perusajoon kaupungissa, taajamassa ja moottoritiellä, mutta ripeät ohitukset tai tyystin vaivaton matka-ajo jää haaveeksi – etenkään kuormattuna. Jos matkustamo on miehitetty viimeistä istuinsijaa myöten ja tilava takakontti on täynnään perheloman varustetarpeita, katoaa matkanteosta ilo. Eikä nyt puhuta takapenkin kitisevästä jälkikasvusta tai muutoin ankeasta reissutunnelmasta. Kuormattuna moottori on kookkaaseen autoon hieman alitehoinen. Tarkkaa harkintaa Aakuutoseensa moottoria valitsevan kannattaa harkita kaksi kertaa, mikä on autoilun päätarve. Jos vaativin kuviteltavissa oleva reissutarve on käydä kaksin Kirkkonummen Sarfvikin viheriöillä, on kaksilitrainen käypäinen valinta. Turhia kiihdyttelemättä ajava kiittelee myös moottorin taloudellisuutta, sillä luvattu keskikulutus on maltillista luokkaa: 5,1 litraa satasella. Siihen tosin voi olla työlästä yltää. Koeajossa kulutus kipusi yli seitsemän litran. Mainio vaihteisto Käyttömukavuutta lisää mainio vaihteisto. Portaaton multitronic suo käskijänsä käyttöön kolme erilaista ajotapaa. D-asetuksella vaihtohetket ovat jouhevia, eikä voimansiirrossa ole katkoja. Sporttisella S-asetuksella kuljettajalla on käytössä kahdeksan kiinteää välityssuhdetta automaattivalinnalla. Manuaalina ajettaessa kuljettaja valitsee itse kahdeksasta sopivimman. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Santeri Petrell Audi A6 Avant 2.0 TDI 100 kW multitronic Hinta alkaen 53 419 € Ajoneuvovero 116 €/ v Käyttövoimavero 361 €/ v Moottori 1 968 cm dieselrivimoottori³, 4 sylinteriä, turboahdin, automaattivaihteisto, etuveto Teho 100 kW (136 hv), 4200 r/min Vääntö 350 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 350 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km 6,1 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 5,11 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4926 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1426 mm, Tavaratila: 565 l Omamassa: 1725 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?