13.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi A6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajotarpeet ratkaisevat, millä moottorilla iso farkku liikahtaa. Audi A6 Avant on tilava ja tyylikäs farmari, jonka voimanlähde kannattaa valita tarkasti. Hyvää: ajotuntuma, vaihteisto, viimeistely, varustelu, tilat. Huonoa: moottorin kyvyt ajoittain, arkikulutus, hinta Audi A6:n farmarin keulille on tullut tarjolle aiempaa pienempi moottori. Kaksilitrainen dieselmoottori on sinänsä sitkas ja mukava tuttavuus, mutta jättää koeajossa silti kaksijakoisen vaikutelman. Voimanlähde on kuin unelmien vävykokelas: käytökseltään säyseä ja ennakoitava sekä miellyttävä-ääninen. Voimiltaan kokelas on vain keskinkertainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKookas liikuteltavaNöyrästi vääntävä moottori on istutettu varsin kookkaan ja painavan auton kuoriin. Tehoa on 136 hevosvoiman ja sitkeyttä 350 newtonmetrin verran.Se riittää valtaosaan ajotarpeista, muttei kaikkiin tilanteisiin. Moottorin kyvyt riittävät ongelmitta perusajoon kaupungissa, taajamassa ja moottoritiellä, mutta ripeät ohitukset tai tyystin vaivaton matka-ajo jää haaveeksi – etenkään kuormattuna.Jos matkustamo on miehitetty viimeistä istuinsijaa myöten ja tilava takakontti on täynnään perheloman varustetarpeita, katoaa matkanteosta ilo. Eikä nyt puhuta takapenkin kitisevästä jälkikasvusta tai muutoin ankeasta reissutunnelmasta. Kuormattuna moottori on kookkaaseen autoon hieman alitehoinen.Tarkkaa harkintaaAakuutoseensa moottoria valitsevan kannattaa harkita kaksi kertaa, mikä on autoilun päätarve. Jos vaativin kuviteltavissa oleva reissutarve on käydä kaksin Kirkkonummen Sarfvikin viheriöillä, on kaksilitrainen käypäinen valinta.Turhia kiihdyttelemättä ajava kiittelee myös moottorin taloudellisuutta, sillä luvattu keskikulutus on maltillista luokkaa: 5,1 litraa satasella. Siihen tosin voi olla työlästä yltää. Koeajossa kulutus kipusi yli seitsemän litran.Mainio vaihteistoKäyttömukavuutta lisää mainio vaihteisto. Portaaton multitronic suo käskijänsä käyttöön kolme erilaista ajotapaa. D-asetuksella vaihtohetket ovat jouhevia, eikä voimansiirrossa ole katkoja. Sporttisella S-asetuksella kuljettajalla on käytössä kahdeksan kiinteää välityssuhdetta automaattivalinnalla. Manuaalina ajettaessa kuljettaja valitsee itse kahdeksasta sopivimman.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Santeri Petrell Audi A6 Avant 2.0 TDI 100 kW multitronic Hinta alkaen 53 419 € Ajoneuvovero 116 €/ v Käyttövoimavero 361 €/ v Moottori 1 968 cm dieselrivimoottori³, 4 sylinteriä, turboahdin, automaattivaihteisto, etuveto Teho 100 kW (136 hv), 4200 r/min Vääntö 350 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 350 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km 6,1 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 5,11 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4926 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1426 mm, Tavaratila: 565 l Omamassa: 1725 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen