19.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi SQ7 TDI – Ahtopaineen ylivoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi SQ7 on ahdinten valtakuntaa. Hyvää: Voima ja teknologia helpottavat elämää. Huonoa: Aika näyttää teknologian luotettavuuden. 900 newtonmetriä tuhannella kierroksella minuutissa. Ei lyöntivirhe, vaan Audi SQ7:n sähköisen ahtimen aikaansaannos.Sähköistä ahdinta tarvitaan, sillä perinteinen turboahdin on kuin oravanpyörä: mitä enemmän moottori tuottaa tehoa, sitä enemmän syntyy turboahdinta pyörittävää pakokaasua. Mitä lujempaa ahdin pyörii, sitä korkeampi ahtopaine moottoriin saadaan. Ja se vuorostaan johtaa suurempaan tehoon.Siksi turbomoottoreissa huomaa alakierroksilla ahtimien heräämisen kiihtyvyyden muutoksena. Korkeammilla kierroksilla esiintyy ahtoviivettä eli hitautta ahtopaineen nousussa.Uusi ahdin toimii ohituskaistana ahtopaineeseen. Kun kuljettaja painaa kaasun pohjaan, sähkömoottori kiihdyttää kompressoriahtimen 0,25 sekunnissa 77 000 kierrokseen minuutissa.Ahtopaine nousee välittömästi. Silloin moottorin kuormitus kasvaa, ja perinteiset turboahtimet heräävät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuplaturbo vuorotöissäSähköisen ahtimen lisäksi Audin uusi nelilitrainen dieselmoottori on varustettu kahdella perinteisellä turboahtimella. Ne on sijoitettu V8-moottorin sylinteriryhmien väliin.Alakierroksilla jokaisesta sylinteristä avataan vain toinen pakoventtiili, ja pakokaasut ohjataan yhteen turboahtimeen. Kierrosten kohotessa pakokaasuvirta kasvaa, jolloin molemmat pakoventtiilit ja turboahtimet otetaan käyttöön.Kolmen ahtimen yhteispeli lataa pöytään hurjat lukemat: 900 newtonmetriä 1 000–3250 kierroksella minuutissa. 435 hevosvoiman huipputeho on tarjolla kierrosalueella 3 750–5 000!Seitsenpaikkaisena 2 330-kiloinen maasturi pyrähtää sataan kilometriin tunnissa 4,9 sekunnissa. Silti yhdistetyksi kulutukseksi luvataan taloudellisimmilla renkailla vain 7,2 litraa satasella.Audi SQ7 tuntuu bensiinimoottoriselle. Keulasta kuuluu vaimeaa V8:n jytinää, jota dynaamisessa ajotilassa vahvistetaan takaäänenvaimentajiin sijoitetuin kaiuttimin.Vaihteesta ja kierrosluvusta riippumatta voimaa on ylenpalttisesti. Valitettavasti massa laimentaa kiihtyvyydentunnetta, joten sähköisen ahtimen välittömyydestä ei pääse täysin nauttimaan.48 voltin sähköjärjestelmäSähköinen ahdin on tuonut yllättäviä lisäominaisuuksia. Järjestelmä vaatii seitsemän kilowatin tehon, joka on liikaa perinteiselle 12 voltin jännitteelle. Siksi autossa on uusi 48 voltin sähköverkko.Korkeampi jännite mahdollistaa sähköisen kallistuksenvaimennuksen. Etu- ja taka-akselin kallistuksenvaimentimien keskellä on sähkömoottorin pyörittämä planeettavaihteisto, jonka avulla kallistuksenvaimentimen päitä voidaan vääntää 1 200 newtonmetrillä.Audi SQ7 mukautuu aiempaa nopeammin muuttuviin ajo-olosuhteisiin. Mutkissa jäykät vaimentimet pitävät korin suorassa. Mukulakivillä vaimennus voidaan poistaa täysin, jolloin ilmajousitettu auto liikkuu erittäin mukavasti.Maastossa järjestelmä kykenee jopa keventämään tai painamaan pyöriä ajotilanteen vaatimusten mukaisesti.Aktiiviset kallistuksenvaimentimet kuuluvat lisävarustepakettiin, joka sisältää nelipyöräohjauksen ja urheilutasauspyörästön. Järjestelmien yhteispeli ei kumoa fysiikan lakeja, mutta tekevät Audi SQ7:n liikehdinnästä eleetöntä ja erittäin mukavaa.SQ7:n huipputeknologia tekee Audi Q7:stä entistäkin paremman auton. Matalahkosta kulutuksesta huolimatta autoa on vaikea perustella järjellä, mutta tunteet 900 newtonmetriä vääntää vahvasti myönteiseksi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi SQ7 TDI Hinta alkaen 144 197 € Moottori Dieselmoottori 3 956 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 320 kW (435 hv), 3750–5000 r/min Vääntö 900 Nm (1000–3250 r/min) Vääntö 900 Nm (1000–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 199 g/km Mitat pituus 5069 mm, leveys 1968 mm, korkeus 1741 mm, akseliväli 2996 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla