7.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: BMW 330e A – Tulikohan Baijerissa vähän kiire? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n ensimmäinen ladattava hybridisedan 330e on hieman raakile. Hyvää: taloudellinen taajamissa, hiljaisuus, kiihtyvyys ala- ja keskikierrosalueilla. Huonoa: kiireen makua tuotekehityksessä/valmistuksessa BMW:llä on kaiketi ollut kiire ladattavien hybridien tuotekehittelyssä. Uusi BMW 330e vaikuttaa ulkoisesti normaalilta kolmossarjalaiselta ja on valmistajan perinteitä noudattaen takavetoinen.Mallin ensiesittelyssä paljastuu kuitenkin uutuus, jolle olisi suonut vielä muutaman kuukauden kypsymisen baijerilaisten tuotekehittämössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJuonena taloudellisuusPistokehybridien juoni on taloudellisuus ennen kaikkea taajama-ajossa. BMW:n mukaan 330e liikkuu pelkällä sähköllä 40 kilometriä.Vakiomallisella latausjohdolla 7,6 kilowattitunnin litium-ioni-akusto latautuu 80 prosenttiin kolmessa tunnissa ja Wallbox-seinälatausasemaa käyttäen noin kahdessa tunnissa.Valmistajan edustajat vakuuttavat, että toimintamatkasta pelkällä sähköllä olisi voitu tehdä hieman pidempi. Silloin tosin olisi pitänyt tehdä myönnytyksiä etenkin latausajan pituudessa.– Emme ole tätä autoa kehittäessämme pohtineet mikä on mahdollista, vaan mikä on kuluttajan kannalta hyödyllistä. Kompromissit kuuluvat tuotekehittelyyn, ja mielestämme teimme onnistuneita valintoja, sanoo sähkömoottoreiden kehitysyksikön varajohtaja Robert Meyer.Kome ajoasetusta330e tottelee kolmea ajoasetusta. Auto eDrive poimii kuljettajan puolesta taloudellisimman voimanlähteen ja myös ennakoivan energianhallinnan, jos määränpää on syötetty navigointijärjestelmään.Max eDrive -asetus käyttää vain sähkömoottoria ja Save Battery säästää akkua myöhempään käyttöön.Yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan 1,9–2,1 litraa sadalla kilometrillä, joka on hiilidioksidipäästöinä 44–49 grammaa kilometrillä.Tuloksena 4,2 litran kulutusTestaamme kulutuksen arkitodellisuuden ajamalla noin 100 kilometrin reitin, jossa nopeudet ovat alhaisia kolmea lyhyehköä moottoritiellä pistäytymistä lukuun ottamatta.Pikaisen testin lopputulokseksi tulee 4,2 litran kulutus. Auto osaa lupausten mukaisesti käyttää sähkölatausta viisaasti ja oikeissa paikoissa, sillä sähkövirta vetää viimeisiään päätepisteen pihaan kaarrettaessa.Auton moottoreiden yhteisteho on 252 hevosvoimaa (185 kW). Yksin toimiessaan bensiiniturbo tarjoaa 184 hevosvoiman ja sähkömoottori 88 hevosvoiman tehon. Moottoreiden maksimivääntö on 420 newtonmetriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKipakkaa vääntöäJos sähkömoottorin akussa on latausta, auto lähtee liikkeelle sähköllä. Ja vilkkaasti lähteekin, sillä sähköinen vääntö on kipakka ja viivytyksetön. Auto kiihtyy nollasta sataan 6,1 sekunnissa.Moottoritienopeuksissa kiihtyvyys on vaisumpi. Hybriditekniikka tuo 165 kiloa lisäpainoa polttomoottoriseen kolmossarjalaiseen verrattuna, minkä huomaa ohitustilanteissa.BMW-insinöörien vakuutteluista huolimatta auton painojakautuma ei ole ihanteellinen. Tavaratilan alle sijoitetun, muhkean akuston vuoksi ajo-ominaisuudet ovat heppoisemmat kuin polttomoottorisessa kolmossarjalaisessa.Kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto saa arvosanan 9+, mutta palautteeltaan levottomat jarrut korkeintaan seiskan.Tavaratila pienempiMatkustajien ja tavaroiden kuljetuskyvyssä 330e eroaa vain nimeksi BMW:n kolmossarjan perusversioista. Akuston takia tavaratilan pohjaa on jouduttu nostamaan, mikä syö noin 100 litraa tavaratilan tilavuudesta. Tavaratila vetää 370 litraa.Kojelaudassa ja hallintalaitteissa hybridin vaatimat muutokset ovat minimaaliset.Ladattavan hybridin sisätilat ovat materiaaleiltaan ja viimeistelyltään autoluokkansa kärkeä.Houkutteleva hintaPienten hiilidioksidipäästöjen ansiosta matalaksi jäävä Suomen autovero tekee BMW 330e:stä hinnaltaan houkuttelevan.Baijerilaisen lähtöhinta on noin 7 000 euroa enemmän kuin bensiinimoottorisen 320i:n ja 3 300 euroa enemmän kuin vertailukelpoisella dieselillä (320d).Jos auton useimmat käyttömatkat ovat lyhyitä (noin 25 kilometriä tai alle) ja maantieajoa vähän, BMW-hankintaa pähkäilevän kannattaa ottaa ladattava hybridi vakavaan harkintaan.Teksti: Timo Nieminen Kuvat: valmistaja BMW 330e A sedan Hinta alkaen 45 883 € Moottori Ladattava bensiinihybridi. Bensiinimoottori 1998 cm³, 4-sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 185 kW (252 hv) Vääntö 420 Nm Vääntö 420 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 47 g/km Mitat pituus 4633 mm, leveys 2031 mm, korkeus 1429 mm, akseliväli 2810 mm Euro NCAP 5 tähteä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla