7.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: BMW 330e A – Tulikohan Baijerissa vähän kiire? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n ensimmäinen ladattava hybridisedan 330e on hieman raakile. Hyvää: taloudellinen taajamissa, hiljaisuus, kiihtyvyys ala- ja keskikierrosalueilla. Huonoa: kiireen makua tuotekehityksessä/valmistuksessa BMW:llä on kaiketi ollut kiire ladattavien hybridien tuotekehittelyssä. Uusi BMW 330e vaikuttaa ulkoisesti normaalilta kolmossarjalaiselta ja on valmistajan perinteitä noudattaen takavetoinen.Mallin ensiesittelyssä paljastuu kuitenkin uutuus, jolle olisi suonut vielä muutaman kuukauden kypsymisen baijerilaisten tuotekehittämössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJuonena taloudellisuusPistokehybridien juoni on taloudellisuus ennen kaikkea taajama-ajossa. BMW:n mukaan 330e liikkuu pelkällä sähköllä 40 kilometriä.Vakiomallisella latausjohdolla 7,6 kilowattitunnin litium-ioni-akusto latautuu 80 prosenttiin kolmessa tunnissa ja Wallbox-seinälatausasemaa käyttäen noin kahdessa tunnissa.Valmistajan edustajat vakuuttavat, että toimintamatkasta pelkällä sähköllä olisi voitu tehdä hieman pidempi. Silloin tosin olisi pitänyt tehdä myönnytyksiä etenkin latausajan pituudessa.– Emme ole tätä autoa kehittäessämme pohtineet mikä on mahdollista, vaan mikä on kuluttajan kannalta hyödyllistä. Kompromissit kuuluvat tuotekehittelyyn, ja mielestämme teimme onnistuneita valintoja, sanoo sähkömoottoreiden kehitysyksikön varajohtaja Robert Meyer.Kome ajoasetusta330e tottelee kolmea ajoasetusta. Auto eDrive poimii kuljettajan puolesta taloudellisimman voimanlähteen ja myös ennakoivan energianhallinnan, jos määränpää on syötetty navigointijärjestelmään.Max eDrive -asetus käyttää vain sähkömoottoria ja Save Battery säästää akkua myöhempään käyttöön.Yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan 1,9–2,1 litraa sadalla kilometrillä, joka on hiilidioksidipäästöinä 44–49 grammaa kilometrillä.Tuloksena 4,2 litran kulutusTestaamme kulutuksen arkitodellisuuden ajamalla noin 100 kilometrin reitin, jossa nopeudet ovat alhaisia kolmea lyhyehköä moottoritiellä pistäytymistä lukuun ottamatta.Pikaisen testin lopputulokseksi tulee 4,2 litran kulutus. Auto osaa lupausten mukaisesti käyttää sähkölatausta viisaasti ja oikeissa paikoissa, sillä sähkövirta vetää viimeisiään päätepisteen pihaan kaarrettaessa.Auton moottoreiden yhteisteho on 252 hevosvoimaa (185 kW). Yksin toimiessaan bensiiniturbo tarjoaa 184 hevosvoiman ja sähkömoottori 88 hevosvoiman tehon. Moottoreiden maksimivääntö on 420 newtonmetriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKipakkaa vääntöäJos sähkömoottorin akussa on latausta, auto lähtee liikkeelle sähköllä. Ja vilkkaasti lähteekin, sillä sähköinen vääntö on kipakka ja viivytyksetön. Auto kiihtyy nollasta sataan 6,1 sekunnissa.Moottoritienopeuksissa kiihtyvyys on vaisumpi. Hybriditekniikka tuo 165 kiloa lisäpainoa polttomoottoriseen kolmossarjalaiseen verrattuna, minkä huomaa ohitustilanteissa.BMW-insinöörien vakuutteluista huolimatta auton painojakautuma ei ole ihanteellinen. Tavaratilan alle sijoitetun, muhkean akuston vuoksi ajo-ominaisuudet ovat heppoisemmat kuin polttomoottorisessa kolmossarjalaisessa.Kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto saa arvosanan 9+, mutta palautteeltaan levottomat jarrut korkeintaan seiskan.Tavaratila pienempiMatkustajien ja tavaroiden kuljetuskyvyssä 330e eroaa vain nimeksi BMW:n kolmossarjan perusversioista. Akuston takia tavaratilan pohjaa on jouduttu nostamaan, mikä syö noin 100 litraa tavaratilan tilavuudesta. Tavaratila vetää 370 litraa.Kojelaudassa ja hallintalaitteissa hybridin vaatimat muutokset ovat minimaaliset.Ladattavan hybridin sisätilat ovat materiaaleiltaan ja viimeistelyltään autoluokkansa kärkeä.Houkutteleva hintaPienten hiilidioksidipäästöjen ansiosta matalaksi jäävä Suomen autovero tekee BMW 330e:stä hinnaltaan houkuttelevan.Baijerilaisen lähtöhinta on noin 7 000 euroa enemmän kuin bensiinimoottorisen 320i:n ja 3 300 euroa enemmän kuin vertailukelpoisella dieselillä (320d).Jos auton useimmat käyttömatkat ovat lyhyitä (noin 25 kilometriä tai alle) ja maantieajoa vähän, BMW-hankintaa pähkäilevän kannattaa ottaa ladattava hybridi vakavaan harkintaan.Teksti: Timo Nieminen Kuvat: valmistaja BMW 330e A sedan Hinta alkaen 45 883 € Moottori Ladattava bensiinihybridi. Bensiinimoottori 1998 cm³, 4-sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 185 kW (252 hv) Vääntö 420 Nm Vääntö 420 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 47 g/km Mitat pituus 4633 mm, leveys 2031 mm, korkeus 1429 mm, akseliväli 2810 mm Euro NCAP 5 tähteä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”