7.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: BMW 330e A – Tulikohan Baijerissa vähän kiire? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n ensimmäinen ladattava hybridisedan 330e on hieman raakile. Hyvää: taloudellinen taajamissa, hiljaisuus, kiihtyvyys ala- ja keskikierrosalueilla. Huonoa: kiireen makua tuotekehityksessä/valmistuksessa BMW:llä on kaiketi ollut kiire ladattavien hybridien tuotekehittelyssä. Uusi BMW 330e vaikuttaa ulkoisesti normaalilta kolmossarjalaiselta ja on valmistajan perinteitä noudattaen takavetoinen.Mallin ensiesittelyssä paljastuu kuitenkin uutuus, jolle olisi suonut vielä muutaman kuukauden kypsymisen baijerilaisten tuotekehittämössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJuonena taloudellisuusPistokehybridien juoni on taloudellisuus ennen kaikkea taajama-ajossa. BMW:n mukaan 330e liikkuu pelkällä sähköllä 40 kilometriä.Vakiomallisella latausjohdolla 7,6 kilowattitunnin litium-ioni-akusto latautuu 80 prosenttiin kolmessa tunnissa ja Wallbox-seinälatausasemaa käyttäen noin kahdessa tunnissa.Valmistajan edustajat vakuuttavat, että toimintamatkasta pelkällä sähköllä olisi voitu tehdä hieman pidempi. Silloin tosin olisi pitänyt tehdä myönnytyksiä etenkin latausajan pituudessa.– Emme ole tätä autoa kehittäessämme pohtineet mikä on mahdollista, vaan mikä on kuluttajan kannalta hyödyllistä. Kompromissit kuuluvat tuotekehittelyyn, ja mielestämme teimme onnistuneita valintoja, sanoo sähkömoottoreiden kehitysyksikön varajohtaja Robert Meyer.Kome ajoasetusta330e tottelee kolmea ajoasetusta. Auto eDrive poimii kuljettajan puolesta taloudellisimman voimanlähteen ja myös ennakoivan energianhallinnan, jos määränpää on syötetty navigointijärjestelmään.Max eDrive -asetus käyttää vain sähkömoottoria ja Save Battery säästää akkua myöhempään käyttöön.Yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan 1,9–2,1 litraa sadalla kilometrillä, joka on hiilidioksidipäästöinä 44–49 grammaa kilometrillä.Tuloksena 4,2 litran kulutusTestaamme kulutuksen arkitodellisuuden ajamalla noin 100 kilometrin reitin, jossa nopeudet ovat alhaisia kolmea lyhyehköä moottoritiellä pistäytymistä lukuun ottamatta.Pikaisen testin lopputulokseksi tulee 4,2 litran kulutus. Auto osaa lupausten mukaisesti käyttää sähkölatausta viisaasti ja oikeissa paikoissa, sillä sähkövirta vetää viimeisiään päätepisteen pihaan kaarrettaessa.Auton moottoreiden yhteisteho on 252 hevosvoimaa (185 kW). Yksin toimiessaan bensiiniturbo tarjoaa 184 hevosvoiman ja sähkömoottori 88 hevosvoiman tehon. Moottoreiden maksimivääntö on 420 newtonmetriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKipakkaa vääntöäJos sähkömoottorin akussa on latausta, auto lähtee liikkeelle sähköllä. Ja vilkkaasti lähteekin, sillä sähköinen vääntö on kipakka ja viivytyksetön. Auto kiihtyy nollasta sataan 6,1 sekunnissa.Moottoritienopeuksissa kiihtyvyys on vaisumpi. Hybriditekniikka tuo 165 kiloa lisäpainoa polttomoottoriseen kolmossarjalaiseen verrattuna, minkä huomaa ohitustilanteissa.BMW-insinöörien vakuutteluista huolimatta auton painojakautuma ei ole ihanteellinen. Tavaratilan alle sijoitetun, muhkean akuston vuoksi ajo-ominaisuudet ovat heppoisemmat kuin polttomoottorisessa kolmossarjalaisessa.Kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto saa arvosanan 9+, mutta palautteeltaan levottomat jarrut korkeintaan seiskan.Tavaratila pienempiMatkustajien ja tavaroiden kuljetuskyvyssä 330e eroaa vain nimeksi BMW:n kolmossarjan perusversioista. Akuston takia tavaratilan pohjaa on jouduttu nostamaan, mikä syö noin 100 litraa tavaratilan tilavuudesta. Tavaratila vetää 370 litraa.Kojelaudassa ja hallintalaitteissa hybridin vaatimat muutokset ovat minimaaliset.Ladattavan hybridin sisätilat ovat materiaaleiltaan ja viimeistelyltään autoluokkansa kärkeä.Houkutteleva hintaPienten hiilidioksidipäästöjen ansiosta matalaksi jäävä Suomen autovero tekee BMW 330e:stä hinnaltaan houkuttelevan.Baijerilaisen lähtöhinta on noin 7 000 euroa enemmän kuin bensiinimoottorisen 320i:n ja 3 300 euroa enemmän kuin vertailukelpoisella dieselillä (320d).Jos auton useimmat käyttömatkat ovat lyhyitä (noin 25 kilometriä tai alle) ja maantieajoa vähän, BMW-hankintaa pähkäilevän kannattaa ottaa ladattava hybridi vakavaan harkintaan.Teksti: Timo Nieminen Kuvat: valmistaja BMW 330e A sedan Hinta alkaen 45 883 € Moottori Ladattava bensiinihybridi. Bensiinimoottori 1998 cm³, 4-sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 185 kW (252 hv) Vääntö 420 Nm Vääntö 420 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 47 g/km Mitat pituus 4633 mm, leveys 2031 mm, korkeus 1429 mm, akseliväli 2810 mm Euro NCAP 5 tähteä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen