14.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: BMW X5 xDrive40e – Ympäristön vai omatunnon tähden? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattava hybridi ei ole oikotie onneen. Hyvää: melutaso, sisätilat, voimalinjan sulavuus. Huonoa: kulutus, toimintamatka sähköllä, ohjaus. Baijerissa taisi tulla kiire. BMW on aiemmin esitellyt osaamistaan ladattavien hybridien parissa fantastisella i8-urheiluautolla. Nyt vihdoin ladattavaa hybriditekniikkaa tarjotaan ensimmäistä kertaa perinteisen henkilöauton korissa. Valitettavasti hybridimaasturia on vaikea suositella.BMW X5 xDrive40e tuntuu autolta, johon ei ole panostettu täysimittaisesti. Raakile se ei sentään ole, kiitos sulavatoimisen voimalinjan. Sähkömoottori on asennettu polttomoottorin ja ZF:n kahdeksanvaihteisen automaatin väliin. Kuljettaja ei huomaa auton vaihtaessa sähkövoimalta polttomoottorille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBensiini maistuuOngelma on taloudellisuudessa. Pidemmällä moottoritieajolla kulutus nousee yhdeksään litraan sadalla kilometrillä – talvirajoituksilla. Silloin auto tuottaa luvatun 77 gramman sijaan yli 200 grammaa hiilidioksidia kilometrillä. Onneksi verottajaa kiinnostaa vain luvattu lukema, joten lähtöhinta jää 86 212 euroon.Pitkän matkan ekoajokiksi suuresta katumaasturista ei siis ole. Kaupungissa tilanne paranee, ja tehokkaalla akunkäytöllä kulutuslukemat pysyvät helposti kuuden litran tuntumassa. Kiitos 313 hevosvoiman yhteistehon auto etenee vaivatta, ja kykenee tarvittaessa kiihtymään sataan kilometriin tunnissa 6,8 sekunnissa.Syy heikkoon taloudellisuuteen piilee bensiinimoottorissa. Kaksilitrainen nelisylinterinen on suuressa ja painavassa autossa kaukana mukavuusalueeltaan. Kaikki toimii hyvin niin kauan kuin akussa riittää virtaa, mutta 9 kilowattituntia loppuu nopeasti kesken.EU-testisykli lupaa X5:lle 31 kilometriä täyssähköajoa. Käytännössä akulla edetään parikymmentä kilometriä. Myös hybridiajossa akku hupenee nopeasti. Onneksi laturi kulkee vaivatta mukana tavaratilaan tehdyn luukun alla.Miksei dieselhybridiä?BMW kertoo X5:n hybridijärjestelmän hyödyntävän navigaattorin karttatietoa samalla tapaa, kuin Moottorissa 12/2015 koeajettu Audi Q7 e-tron. Suuremman 17,3 kilowattitunnin akun ja taloudellisen dieselmoottorin ansiosta Audi saa hybridijärjestelmästä huomattavasti enemmän irti.BMW perustelee bensiinimoottoria kokonaistaloudellisuudella. Arkipäivän lyhyillä ajomatkoilla valitun hybridijärjestelmän väitetään olevan dieselmoottorista taloudellisempi.Päätökseen lienee vaikuttanut myös Yhdysvaltojen markkinoiden perinteisen nihkeä suhtautuminen dieseleihin – loppuvuoden dieselkohun myötä BMW:n ratkaisuun olisi varmasti päätynyt myös Audi, jos tilanteeseen olisi ehditty reagoida.Eurooppalaisesta näkökulmasta bensiinihybridi jää pahasti BMW:n dieseltarjonnan jalkoihin. Pehmeäkäyntisten kuusisylinteristen dieseleiden äänimaailma ja ylellinen voimantunne yhdistyy taloudellisuuteen, josta xDrive40e voi vain haaveilla.Muilta ominaisuuksiltaan auto on tuttu BMW X5. Ohjaamo on viihtyisä, kiitos runsaiden istuinsäätöjen, laadukkaiden materiaalien ja hyvän ergonomian. Matka-ajossa miellyttää erittäin hiljainen melutaso. Valitettavasti kitkarengastus heikentää entisestään BMW:n kuollutta ohjaustuntumaa, joten suoraan ajaminen on rasittavaa.Hybridin ainoa pelastus on Suomen autoverotus. Matalien virallisten päästöjen vuoksi veroprosentti jää alhaiseksi, joten ostohinta on 6 000 euroa edullisinta kuutosdieseliä halvempi. Myös lisävarusteet ovat dieseleitä edullisemmat.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW X5 xDrive40e Hinta alkaen 86 212 € Moottori 4-sylinterinen bensiinimoottori, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 180 kW (245 hv) Teho 83 kW Akku 9,0 kWh akku. Hybridijärjestelmän yhteisteho 230 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 77 g/km Mitat pituus 4886 mm, leveys 1938 mm, korkeus 1762 mm, akseliväli 2933 mm Muu tieto Ladattava hybridi, sähkömoottori Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster