14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C4 Grand Picasso Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi C4 Grand Picasso herättää tunteita. Kuka autosta pitää, saa vastineeksi särmää ja persoonallisuutta. Hyvää: Polttoainetalous, muotoilu. Huonoa: Istuinkorkeus (reisituen puute) takana, etuistuimet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudistunut C4 Grand Picasso tarjoaa tekniikkaa, näyttävää muotoilua ja herättää tunteitaKoeajo Münchenistä Saksan koillisnurkkaukseen Berchtesgadeniin käy läpi jylhien maisemien. Uudet Citroën C4 Picasso ja Grand Picasso ovat särmikkäitä tuttavuuksia.Uutuudet tarjoavat uusine ja uudelleen viritettyine moottoreineen huippuluokan polttoainetaloutta, hyvää suorituskykyä ja muokatun pohjarakenteen ansiosta kasvaneita tiloja. Rohkeaa muotoilua ja yksilöllisiä ratkaisuja joko rakastaa tai vihaa.Haastava kosketusnäyttöAuto haastaa ajajansa heti ratin taakse istuttaessa. Erilaiset kytkimet on korvattu kosketusnäytöllä, jonka kautta ohjataan kaikkea ilmastoinnista navigaattoriin ja soittimiin. CD-soitin on nykyisin lisävaruste. Se on korvattu usb- ja aux-liittimin.Monitoiminäyttö on muotivirtauksia seuraavalle autoilijalle selkeä, mutta tiettyjen perusasioiden kohdalla ratkaisu varmasti jakaa mielipiteet. Esimerkiksi sisälämpötilan säätö vie perinteistä kytkintapaa enemmän aikaa.Makuasioista ei kannata kiistellä, eikä kojelaudan keskelle sijoitettua mittaristoakaan pidä tuomita. Isoon HD-näyttöön on valittavissa useita esitystapoja. Kaikkia yhdistää runsas informaation määrä, mikä ainakin aluksi vie hetkittäin katseen ja huomion pois liikenteestä.Toisaalta upea nelivärinäyttö on visuaalisine tehosteineen huikea. Ratkaisuun sopeutuu, jos haluaa.Kaikissa näytöissä ovat nähtävillä muun muassa nopeus, lämpötila ja polttoainemittari. Lisäksi ajaja voi valita navigoinnin, mediatiedot tai jopa valokuvia näytölle. Näytöllä voidaan esimerkiksi seurata edellä ajavien ajoneuvojen nopeuksia ja etäisyyksiä.Matkustamossa reilusti tilaaPSA-konsernin EMP2-pohjarakennetta venyttämällä on akseliväliä saatu 11 senttiä lisää. Silti auton kokonaispituus on ennallaan. Kun lisäksi etuylitystä on pienennetty, on sisä- ja tavaratiloihin saatu lisää väljyyttä.Auto on nyt seitsenpaikkainen. Toisaalta Grand Picassosta löytyy yhä myös viisipaikkainen versio Picasso. Se erottuu ulkoisesti seitsenpaikkaisesta muun muassa erilaisen kattolinjan ja takasivulasien ansiosta.Kattolinjan kolmen sentin madallus on tehnyt Grand Picassosta yhä farmariautomaisemman. Tämän lisäksi moottoria ja lattiaa on laskettu, joten auton painopiste on huomattavasti aiempaa alempana. Se tuntuu ajettavuudessa.Uusi sähköinen ohjaustehostin vaikuttaa luontevalta. On makuasia, kokeeko melko runsaan tehostuksen joissain ajotilanteissa jopa liialliseksi.Ainakaan mutkateillä ei tule vastaan häiritseviä ongelmia. Erityistä plussaa auto saa pienestä kääntösäteestä. Kohtalaisen tehokas moottori vetää hyvin, joskin aivan alakierroksilla vääntö jää hivenen ohueksi.Pitkähköt välitykset lisäävät vaihtamisen tarvetta. Automaatilla ajettaessa käy ilmi, että kuutosvaihde tulee mukaan vasta, kun nopeus on 70–80 kilometriä tunnissa.Alhaisen painopisteen ja väkevän jousituksen ansiosta auto kallistelee hyvin vähän. Terävissä asvaltin saumoissa tulee tukevuuden kääntöpuoli esiin. Kokonaisuudessa on pieni aavistus pintakovuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelposti kasvatettavaa tavaratilaaTavaratilaa on kolmas istuinrivi kumottuna 645 litraa. Etumatkustajan istuin kaadettuna yhtenäistä tilaa on pisimmillään 2,75 metriä.Istuinten kaataminen on vaivatonta ja lattiapinnasta tulee kohtalaisen tasainen. Tavaratila on muodoltaan melko suorakulmainen, mutta pyöräkotelot kaventavat jonkin verran lastausaukkoa.Kookas ja kaareva tavaratilan kansi avautuu kalleimmissa varusteversioissa sähköisesti. Sähköluukun avautumiskulmaa voi rajoittaa, jos ongelmana on esimerkiksi matala autotalli. Täysin avattunakin kannen kulmat jäävät tosin melko alas ja niihin saattaa iskeä päänsä.Varustevaihtoehtoja Picassossa on neljä, Attraction, Confort, Intensive ja Exclusive. Tasokkaasta varustelusta esiin nousevat aktiivisen turvallisuuden apuvälineet, kuten katveavustin, etuosan antureita hyödyntävät aktiivinen vakionopeudensäädin ja etäisyyden näyttö sekä törmäysvaroitin. Nämä tosin kuuluvat vakiovarusteluun vain Exclusive-tasolla.Moottorivaihtoehtoja ovat VTi 120 ja ahdettu THP 156. Dieselpuolen HDi 92- ja 115-moottoreiden ohella tarjolla on nyt ajettu kaksilitrainen BlueHDi 150.Kuusiportaisen vaihteiston sijaan auton voi dieseleihin valita myös joko automaattivaihteistolla tai kuusiportaisella automatisoidulla ETG6-vaihteistolla.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Citroën C4 Grand Picasso BlueHDi 150 autom. Hinta alkaen 40 800 € Koeajetun auton hinta varusteineen 102 € Ajoneuvovero 462 €/ v Moottori 1 997 cm3, dieselrivimoottori, turboahdin, 4 sylinteriä, 6v.-automaattivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 4000 r/min Vääntö 370 Nm (2000 r/min) Vääntö 370 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 207 km/h Kulutus l/ 100 km 5,4 (kaup.) / 4,2 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4600 mm, leveys 1826 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2840 mm Tavaratila: 645 l Omamassa: 1710 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous