14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C4 Grand Picasso Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi C4 Grand Picasso herättää tunteita. Kuka autosta pitää, saa vastineeksi särmää ja persoonallisuutta. Hyvää: Polttoainetalous, muotoilu. Huonoa: Istuinkorkeus (reisituen puute) takana, etuistuimet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudistunut C4 Grand Picasso tarjoaa tekniikkaa, näyttävää muotoilua ja herättää tunteitaKoeajo Münchenistä Saksan koillisnurkkaukseen Berchtesgadeniin käy läpi jylhien maisemien. Uudet Citroën C4 Picasso ja Grand Picasso ovat särmikkäitä tuttavuuksia.Uutuudet tarjoavat uusine ja uudelleen viritettyine moottoreineen huippuluokan polttoainetaloutta, hyvää suorituskykyä ja muokatun pohjarakenteen ansiosta kasvaneita tiloja. Rohkeaa muotoilua ja yksilöllisiä ratkaisuja joko rakastaa tai vihaa.Haastava kosketusnäyttöAuto haastaa ajajansa heti ratin taakse istuttaessa. Erilaiset kytkimet on korvattu kosketusnäytöllä, jonka kautta ohjataan kaikkea ilmastoinnista navigaattoriin ja soittimiin. CD-soitin on nykyisin lisävaruste. Se on korvattu usb- ja aux-liittimin.Monitoiminäyttö on muotivirtauksia seuraavalle autoilijalle selkeä, mutta tiettyjen perusasioiden kohdalla ratkaisu varmasti jakaa mielipiteet. Esimerkiksi sisälämpötilan säätö vie perinteistä kytkintapaa enemmän aikaa.Makuasioista ei kannata kiistellä, eikä kojelaudan keskelle sijoitettua mittaristoakaan pidä tuomita. Isoon HD-näyttöön on valittavissa useita esitystapoja. Kaikkia yhdistää runsas informaation määrä, mikä ainakin aluksi vie hetkittäin katseen ja huomion pois liikenteestä.Toisaalta upea nelivärinäyttö on visuaalisine tehosteineen huikea. Ratkaisuun sopeutuu, jos haluaa.Kaikissa näytöissä ovat nähtävillä muun muassa nopeus, lämpötila ja polttoainemittari. Lisäksi ajaja voi valita navigoinnin, mediatiedot tai jopa valokuvia näytölle. Näytöllä voidaan esimerkiksi seurata edellä ajavien ajoneuvojen nopeuksia ja etäisyyksiä.Matkustamossa reilusti tilaaPSA-konsernin EMP2-pohjarakennetta venyttämällä on akseliväliä saatu 11 senttiä lisää. Silti auton kokonaispituus on ennallaan. Kun lisäksi etuylitystä on pienennetty, on sisä- ja tavaratiloihin saatu lisää väljyyttä.Auto on nyt seitsenpaikkainen. Toisaalta Grand Picassosta löytyy yhä myös viisipaikkainen versio Picasso. Se erottuu ulkoisesti seitsenpaikkaisesta muun muassa erilaisen kattolinjan ja takasivulasien ansiosta.Kattolinjan kolmen sentin madallus on tehnyt Grand Picassosta yhä farmariautomaisemman. Tämän lisäksi moottoria ja lattiaa on laskettu, joten auton painopiste on huomattavasti aiempaa alempana. Se tuntuu ajettavuudessa.Uusi sähköinen ohjaustehostin vaikuttaa luontevalta. On makuasia, kokeeko melko runsaan tehostuksen joissain ajotilanteissa jopa liialliseksi.Ainakaan mutkateillä ei tule vastaan häiritseviä ongelmia. Erityistä plussaa auto saa pienestä kääntösäteestä. Kohtalaisen tehokas moottori vetää hyvin, joskin aivan alakierroksilla vääntö jää hivenen ohueksi.Pitkähköt välitykset lisäävät vaihtamisen tarvetta. Automaatilla ajettaessa käy ilmi, että kuutosvaihde tulee mukaan vasta, kun nopeus on 70–80 kilometriä tunnissa.Alhaisen painopisteen ja väkevän jousituksen ansiosta auto kallistelee hyvin vähän. Terävissä asvaltin saumoissa tulee tukevuuden kääntöpuoli esiin. Kokonaisuudessa on pieni aavistus pintakovuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelposti kasvatettavaa tavaratilaaTavaratilaa on kolmas istuinrivi kumottuna 645 litraa. Etumatkustajan istuin kaadettuna yhtenäistä tilaa on pisimmillään 2,75 metriä.Istuinten kaataminen on vaivatonta ja lattiapinnasta tulee kohtalaisen tasainen. Tavaratila on muodoltaan melko suorakulmainen, mutta pyöräkotelot kaventavat jonkin verran lastausaukkoa.Kookas ja kaareva tavaratilan kansi avautuu kalleimmissa varusteversioissa sähköisesti. Sähköluukun avautumiskulmaa voi rajoittaa, jos ongelmana on esimerkiksi matala autotalli. Täysin avattunakin kannen kulmat jäävät tosin melko alas ja niihin saattaa iskeä päänsä.Varustevaihtoehtoja Picassossa on neljä, Attraction, Confort, Intensive ja Exclusive. Tasokkaasta varustelusta esiin nousevat aktiivisen turvallisuuden apuvälineet, kuten katveavustin, etuosan antureita hyödyntävät aktiivinen vakionopeudensäädin ja etäisyyden näyttö sekä törmäysvaroitin. Nämä tosin kuuluvat vakiovarusteluun vain Exclusive-tasolla.Moottorivaihtoehtoja ovat VTi 120 ja ahdettu THP 156. Dieselpuolen HDi 92- ja 115-moottoreiden ohella tarjolla on nyt ajettu kaksilitrainen BlueHDi 150.Kuusiportaisen vaihteiston sijaan auton voi dieseleihin valita myös joko automaattivaihteistolla tai kuusiportaisella automatisoidulla ETG6-vaihteistolla.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Citroën C4 Grand Picasso BlueHDi 150 autom. Hinta alkaen 40 800 € Koeajetun auton hinta varusteineen 102 € Ajoneuvovero 462 €/ v Moottori 1 997 cm3, dieselrivimoottori, turboahdin, 4 sylinteriä, 6v.-automaattivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 4000 r/min Vääntö 370 Nm (2000 r/min) Vääntö 370 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 207 km/h Kulutus l/ 100 km 5,4 (kaup.) / 4,2 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4600 mm, leveys 1826 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2840 mm Tavaratila: 645 l Omamassa: 1710 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!