14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C4 Grand Picasso Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi C4 Grand Picasso herättää tunteita. Kuka autosta pitää, saa vastineeksi särmää ja persoonallisuutta. Hyvää: Polttoainetalous, muotoilu. Huonoa: Istuinkorkeus (reisituen puute) takana, etuistuimet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uudistunut C4 Grand Picasso tarjoaa tekniikkaa, näyttävää muotoilua ja herättää tunteita Koeajo Münchenistä Saksan koillisnurkkaukseen Berchtesgadeniin käy läpi jylhien maisemien. Uudet Citroën C4 Picasso ja Grand Picasso ovat särmikkäitä tuttavuuksia. Uutuudet tarjoavat uusine ja uudelleen viritettyine moottoreineen huippuluokan polttoainetaloutta, hyvää suorituskykyä ja muokatun pohjarakenteen ansiosta kasvaneita tiloja. Rohkeaa muotoilua ja yksilöllisiä ratkaisuja joko rakastaa tai vihaa. Haastava kosketusnäyttö Auto haastaa ajajansa heti ratin taakse istuttaessa. Erilaiset kytkimet on korvattu kosketusnäytöllä, jonka kautta ohjataan kaikkea ilmastoinnista navigaattoriin ja soittimiin. CD-soitin on nykyisin lisävaruste. Se on korvattu usb- ja aux-liittimin. Monitoiminäyttö on muotivirtauksia seuraavalle autoilijalle selkeä, mutta tiettyjen perusasioiden kohdalla ratkaisu varmasti jakaa mielipiteet. Esimerkiksi sisälämpötilan säätö vie perinteistä kytkintapaa enemmän aikaa. Makuasioista ei kannata kiistellä, eikä kojelaudan keskelle sijoitettua mittaristoakaan pidä tuomita. Isoon HD-näyttöön on valittavissa useita esitystapoja. Kaikkia yhdistää runsas informaation määrä, mikä ainakin aluksi vie hetkittäin katseen ja huomion pois liikenteestä. Toisaalta upea nelivärinäyttö on visuaalisine tehosteineen huikea. Ratkaisuun sopeutuu, jos haluaa. Kaikissa näytöissä ovat nähtävillä muun muassa nopeus, lämpötila ja polttoainemittari. Lisäksi ajaja voi valita navigoinnin, mediatiedot tai jopa valokuvia näytölle. Näytöllä voidaan esimerkiksi seurata edellä ajavien ajoneuvojen nopeuksia ja etäisyyksiä. Matkustamossa reilusti tilaa PSA-konsernin EMP2-pohjarakennetta venyttämällä on akseliväliä saatu 11 senttiä lisää. Silti auton kokonaispituus on ennallaan. Kun lisäksi etuylitystä on pienennetty, on sisä- ja tavaratiloihin saatu lisää väljyyttä. Auto on nyt seitsenpaikkainen. Toisaalta Grand Picassosta löytyy yhä myös viisipaikkainen versio Picasso. Se erottuu ulkoisesti seitsenpaikkaisesta muun muassa erilaisen kattolinjan ja takasivulasien ansiosta. Kattolinjan kolmen sentin madallus on tehnyt Grand Picassosta yhä farmariautomaisemman. Tämän lisäksi moottoria ja lattiaa on laskettu, joten auton painopiste on huomattavasti aiempaa alempana. Se tuntuu ajettavuudessa. Uusi sähköinen ohjaustehostin vaikuttaa luontevalta. On makuasia, kokeeko melko runsaan tehostuksen joissain ajotilanteissa jopa liialliseksi. Ainakaan mutkateillä ei tule vastaan häiritseviä ongelmia. Erityistä plussaa auto saa pienestä kääntösäteestä. Kohtalaisen tehokas moottori vetää hyvin, joskin aivan alakierroksilla vääntö jää hivenen ohueksi. Pitkähköt välitykset lisäävät vaihtamisen tarvetta. Automaatilla ajettaessa käy ilmi, että kuutosvaihde tulee mukaan vasta, kun nopeus on 70–80 kilometriä tunnissa. Alhaisen painopisteen ja väkevän jousituksen ansiosta auto kallistelee hyvin vähän. Terävissä asvaltin saumoissa tulee tukevuuden kääntöpuoli esiin. Kokonaisuudessa on pieni aavistus pintakovuutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Helposti kasvatettavaa tavaratilaa Tavaratilaa on kolmas istuinrivi kumottuna 645 litraa. Etumatkustajan istuin kaadettuna yhtenäistä tilaa on pisimmillään 2,75 metriä. Istuinten kaataminen on vaivatonta ja lattiapinnasta tulee kohtalaisen tasainen. Tavaratila on muodoltaan melko suorakulmainen, mutta pyöräkotelot kaventavat jonkin verran lastausaukkoa. Kookas ja kaareva tavaratilan kansi avautuu kalleimmissa varusteversioissa sähköisesti. Sähköluukun avautumiskulmaa voi rajoittaa, jos ongelmana on esimerkiksi matala autotalli. Täysin avattunakin kannen kulmat jäävät tosin melko alas ja niihin saattaa iskeä päänsä. Varustevaihtoehtoja Picassossa on neljä, Attraction, Confort, Intensive ja Exclusive. Tasokkaasta varustelusta esiin nousevat aktiivisen turvallisuuden apuvälineet, kuten katveavustin, etuosan antureita hyödyntävät aktiivinen vakionopeudensäädin ja etäisyyden näyttö sekä törmäysvaroitin. Nämä tosin kuuluvat vakiovarusteluun vain Exclusive-tasolla. Moottorivaihtoehtoja ovat VTi 120 ja ahdettu THP 156. Dieselpuolen HDi 92- ja 115-moottoreiden ohella tarjolla on nyt ajettu kaksilitrainen BlueHDi 150. Kuusiportaisen vaihteiston sijaan auton voi dieseleihin valita myös joko automaattivaihteistolla tai kuusiportaisella automatisoidulla ETG6-vaihteistolla. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Citroën C4 Grand Picasso BlueHDi 150 autom. Hinta alkaen 40 800 € Koeajetun auton hinta varusteineen 102 € Ajoneuvovero 462 €/ v Moottori 1 997 cm3, dieselrivimoottori, turboahdin, 4 sylinteriä, 6v.-automaattivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 4000 r/min Vääntö 370 Nm (2000 r/min) Vääntö 370 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 207 km/h Kulutus l/ 100 km 5,4 (kaup.) / 4,2 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4600 mm, leveys 1826 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2840 mm Tavaratila: 645 l Omamassa: 1710 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe