14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C4 Grand Picasso Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi C4 Grand Picasso herättää tunteita. Kuka autosta pitää, saa vastineeksi särmää ja persoonallisuutta. Hyvää: Polttoainetalous, muotoilu. Huonoa: Istuinkorkeus (reisituen puute) takana, etuistuimet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudistunut C4 Grand Picasso tarjoaa tekniikkaa, näyttävää muotoilua ja herättää tunteitaKoeajo Münchenistä Saksan koillisnurkkaukseen Berchtesgadeniin käy läpi jylhien maisemien. Uudet Citroën C4 Picasso ja Grand Picasso ovat särmikkäitä tuttavuuksia.Uutuudet tarjoavat uusine ja uudelleen viritettyine moottoreineen huippuluokan polttoainetaloutta, hyvää suorituskykyä ja muokatun pohjarakenteen ansiosta kasvaneita tiloja. Rohkeaa muotoilua ja yksilöllisiä ratkaisuja joko rakastaa tai vihaa.Haastava kosketusnäyttöAuto haastaa ajajansa heti ratin taakse istuttaessa. Erilaiset kytkimet on korvattu kosketusnäytöllä, jonka kautta ohjataan kaikkea ilmastoinnista navigaattoriin ja soittimiin. CD-soitin on nykyisin lisävaruste. Se on korvattu usb- ja aux-liittimin.Monitoiminäyttö on muotivirtauksia seuraavalle autoilijalle selkeä, mutta tiettyjen perusasioiden kohdalla ratkaisu varmasti jakaa mielipiteet. Esimerkiksi sisälämpötilan säätö vie perinteistä kytkintapaa enemmän aikaa.Makuasioista ei kannata kiistellä, eikä kojelaudan keskelle sijoitettua mittaristoakaan pidä tuomita. Isoon HD-näyttöön on valittavissa useita esitystapoja. Kaikkia yhdistää runsas informaation määrä, mikä ainakin aluksi vie hetkittäin katseen ja huomion pois liikenteestä.Toisaalta upea nelivärinäyttö on visuaalisine tehosteineen huikea. Ratkaisuun sopeutuu, jos haluaa.Kaikissa näytöissä ovat nähtävillä muun muassa nopeus, lämpötila ja polttoainemittari. Lisäksi ajaja voi valita navigoinnin, mediatiedot tai jopa valokuvia näytölle. Näytöllä voidaan esimerkiksi seurata edellä ajavien ajoneuvojen nopeuksia ja etäisyyksiä.Matkustamossa reilusti tilaaPSA-konsernin EMP2-pohjarakennetta venyttämällä on akseliväliä saatu 11 senttiä lisää. Silti auton kokonaispituus on ennallaan. Kun lisäksi etuylitystä on pienennetty, on sisä- ja tavaratiloihin saatu lisää väljyyttä.Auto on nyt seitsenpaikkainen. Toisaalta Grand Picassosta löytyy yhä myös viisipaikkainen versio Picasso. Se erottuu ulkoisesti seitsenpaikkaisesta muun muassa erilaisen kattolinjan ja takasivulasien ansiosta.Kattolinjan kolmen sentin madallus on tehnyt Grand Picassosta yhä farmariautomaisemman. Tämän lisäksi moottoria ja lattiaa on laskettu, joten auton painopiste on huomattavasti aiempaa alempana. Se tuntuu ajettavuudessa.Uusi sähköinen ohjaustehostin vaikuttaa luontevalta. On makuasia, kokeeko melko runsaan tehostuksen joissain ajotilanteissa jopa liialliseksi.Ainakaan mutkateillä ei tule vastaan häiritseviä ongelmia. Erityistä plussaa auto saa pienestä kääntösäteestä. Kohtalaisen tehokas moottori vetää hyvin, joskin aivan alakierroksilla vääntö jää hivenen ohueksi.Pitkähköt välitykset lisäävät vaihtamisen tarvetta. Automaatilla ajettaessa käy ilmi, että kuutosvaihde tulee mukaan vasta, kun nopeus on 70–80 kilometriä tunnissa.Alhaisen painopisteen ja väkevän jousituksen ansiosta auto kallistelee hyvin vähän. Terävissä asvaltin saumoissa tulee tukevuuden kääntöpuoli esiin. Kokonaisuudessa on pieni aavistus pintakovuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelposti kasvatettavaa tavaratilaaTavaratilaa on kolmas istuinrivi kumottuna 645 litraa. Etumatkustajan istuin kaadettuna yhtenäistä tilaa on pisimmillään 2,75 metriä.Istuinten kaataminen on vaivatonta ja lattiapinnasta tulee kohtalaisen tasainen. Tavaratila on muodoltaan melko suorakulmainen, mutta pyöräkotelot kaventavat jonkin verran lastausaukkoa.Kookas ja kaareva tavaratilan kansi avautuu kalleimmissa varusteversioissa sähköisesti. Sähköluukun avautumiskulmaa voi rajoittaa, jos ongelmana on esimerkiksi matala autotalli. Täysin avattunakin kannen kulmat jäävät tosin melko alas ja niihin saattaa iskeä päänsä.Varustevaihtoehtoja Picassossa on neljä, Attraction, Confort, Intensive ja Exclusive. Tasokkaasta varustelusta esiin nousevat aktiivisen turvallisuuden apuvälineet, kuten katveavustin, etuosan antureita hyödyntävät aktiivinen vakionopeudensäädin ja etäisyyden näyttö sekä törmäysvaroitin. Nämä tosin kuuluvat vakiovarusteluun vain Exclusive-tasolla.Moottorivaihtoehtoja ovat VTi 120 ja ahdettu THP 156. Dieselpuolen HDi 92- ja 115-moottoreiden ohella tarjolla on nyt ajettu kaksilitrainen BlueHDi 150.Kuusiportaisen vaihteiston sijaan auton voi dieseleihin valita myös joko automaattivaihteistolla tai kuusiportaisella automatisoidulla ETG6-vaihteistolla.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Citroën C4 Grand Picasso BlueHDi 150 autom. Hinta alkaen 40 800 € Koeajetun auton hinta varusteineen 102 € Ajoneuvovero 462 €/ v Moottori 1 997 cm3, dieselrivimoottori, turboahdin, 4 sylinteriä, 6v.-automaattivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 4000 r/min Vääntö 370 Nm (2000 r/min) Vääntö 370 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 207 km/h Kulutus l/ 100 km 5,4 (kaup.) / 4,2 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4600 mm, leveys 1826 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2840 mm Tavaratila: 645 l Omamassa: 1710 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen