23.7.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaasunestejousitettu C5 on miellyttävä matkakumppani. Hyvää: Jousitusmukavuus, säätyvä maavara, hyvä istuma-asento, automaatti ja naftalämppäri vakiona. Huonoa: Kulutus, ohjaustehostus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIso kissa kosiskelee ostajia maasturilookillaCitroënin mallistossa C5 on joutunut täyttämään myös malliston lippulaivan saappaat C6:n valmistuksen loputtua. Tämän avittamiseksi eri variaatioiden määrää on lisätty. Maasturien suosion innoittamana C5:n farkkumallista on nyt esitelty Crosstourer -versio.Muovisilla lokasuojan reunoilla ja metallinvärisillä listoilla puskureissa on haettu seikkailuhenkisempää ilmettä. Juuri muuta ei noin puolentoista tonnin lisähintaan kuulu.KaasunestejousitusPienemmille poluille siirryttäessä Citroën C5:n valttina on perusmalleja lukuun ottamatta ollut tähänkin asti kaasunestejousitus, jonka maavaraa voi säätää.Crosstourer -mallissa peruskorkeus on säädetty jo valmiiksi 15 millimetriä korkeammalle, suuremmissa nopeuksissa auto laskeutuu automaattisesti matalammalle. Lumihangessa tai muutoin pohjakosketuksen uhatessa maavaraa voi pienellä nopeudella nostaa aina 20 senttimetriin asti.Myös lastausta varten korkeutta voi laskea tai nostaa tarpeen mukaan.Kaasunestejousituksen hyviin puoliin kuuluu tietysti myös verraton mukavuus. Se osaa pehmittää niin mukulakivetyksen, nimismiehen kiharat kuin hidastustöyssytkin. Viimeisimmässä aktiivisessa sukupolvessaan se selviää myös nopeasta ajosta, vaikka suodattaakin liikaa tuntumaa tiehen.Nykyisin niin samalta tuntuvien autojen jälkeen Sitikan leijuva pehmeys erottuu joukosta ja tuo samalla tuulahduksen isojen kissojen DS:n, CX:n ja XM:n kultavuosilta. Äkkivääräksi tehostetun ohjauksenkin voi antaa anteeksi, niin paljon se tuo mieleen CX:n sompailun. Siihen tottuu nopeasti, kuten kiinteään ratin keskiöönkin.Neliveto puuttuuC5 Crosstourer on kuitenkin aina vain etuvetoinen, toisin kuin kilpailijoiden vastaavat mallit. Crosstourerin hinnoittelu vaikuttaakin tyyriiltä, sillä esimerkiksi Opel Insignian saa nelivetoisena samaan hintaan ja samaan hintahaarukkaan osuu jo moni citymaasturikin.Hinnalle saa vastinetta kuitenkin kaksilitraisen dieselin tehokkaammasta 163 hevosvoimaisesta versiosta ja kuusipykäläisestä automaattivaihteistosta, jotka kuuluvat Crosstourer -malliin vakiona.Automaatti oikeastaan nostaa hintaa eniten, sillä sen polttoainetta tuhlaileva käytös nostaa päästöjen kautta autoveron osuutta. Perinteisenä momentinmuuntimella toimivana se unohtuu helposti hyrräämään pienellä vaihteella hyödyntämättä dieselin reipasta vääntöä.Pitää toki muistaa, että C5 on suunniteltu ennen nykyistä downsizing-trendiä ja se kuuluu 1800 kiloisena luokkansa painavimpiin autoihin. Sammutusautomatiikkakin uupuu vielä ja koeajon kulutus nousi seitsemään litraan.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Citroën C5 Crosstourer HDi 163 Premium Hinta alkaen 39 993 € Ajoneuvovero 152 €/ v Käyttövoimavero 462 €/ v Moottori 1 997 cm³, dieselmoottori, neljä sylinteriä, yhteispaineruiskutus, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 120 kW (163 hv), 3750 r/min Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km 8,2 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 163 g/km Mitat pituus 4829 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1458 mm, akseliväli 2815 mm Tavaratila: 533–1490 l Omamassa: 1854 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti