17.6.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën DS3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroënin rättikattoinen DS3 on muotovalio kesäauto, jota ei kannata jättää heitteille talven tullen. Hyvää: muotoilu, nopeasti avautuva kangaskatto. Huonoa: äänieristys (kangaskatto), hinta, ohjaustuntuma. Citroën DS3 Cabrion kangaskatto laskostuu sähköisesti katon takareunaan. Katto laskostuu mukavan nopeasti auringon tieltä – ja kuten koeajon aikana tuli koettua – yhtä ripeästi sadekuuron yllättäessä myös takaisin pään ylle. Katto avautuu ja sulkeutuu 16 sekunnissa.Katto voidaan avata ja sulkea myös auton liikkuessa, aina 120 kilometrin tuntinopeuteen saakka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRengasäänet häiritsevätMoottoritiellä auton omien renkaiden äänet eivät häiritsevästi kanna sisälle matkustamoon, mutta ohitustilanteissa etenkin rekkojen rengasrallatus kuuluu sitäkin selvemmin.Koeajetulla 156 hevosvoiman tehoisella moottorilla DS3 liikkuu kerkeästi kaikkiin arkiajotarpeisiin. Ohjauksen suhteen jää toivomisen varaa, tuntuma on kuminauhamainen.Erottuva DS-mallistoCitroën on autonvalmistajana muokannut DS-malleistaan muotoilultaan erottuvia autoja, joiden on määrä kilpailla premium-merkkien kanssa tasapäin. Aseita tässä taistelussa ovat persoonallisen muotoilun lisäksi viimeistelyn taso. Sen suhteen koeajetulla varsin hintavalla ranskattarella ei ole hävettävää.Valmistajansa mukaan DS3 Cabrio on pienten perheautojen ainoa avattavalla kattorakenteella varustettu vaihtoehto, joka on rekisteröity kuljettajan lisäksi neljälle matkustajalle.Kangaskaton värivaihtoehdot ovat perinteinen musta, tummansininen tai DS Monogramme, jossa DS-sarjan logo on istutettu kahden harmaan värin yhdistelmänä kattokankaan kuvioinniksi.Ranskattaren kilpailijoita ovat Mini Cabrio ja Fiat 500C.Hyvät matkustustilatSisätilat on suunniteltu fiksusti, sillä takana matkustavilla on enemmän jalkatilaa kuin ulkoapäin voisi kuvitella.Tavaroille on sitä vastoin niukat tilat, vaikka litroja on peräti 265. Litrat ovat vaikeasti tavoitettavissa, sillä tavaratila on erittäin matala. Lastaus on konstikasta, sillä saranoilla pystysuunnassa avautuva takaluukku paljastaa kapean lastausaukon.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Citroën DS3 Cabrio Hinta alkaen 29 334 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 479 € Ajoneuvovero 119 €/ v Moottori 1 598 cm³, bensinimoottori, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 115 kW (156 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (1400 r/min) Vääntö 240 Nm (1400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 8,0 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 137 g/km Mitat pituus 3948 mm, leveys 115 mm, korkeus 1458 mm, akseliväli 2452 mm Tavaratila: 245 l Omamassa: 1231 kg Matkanjatkamispalvelu 10 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous