9.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: DS4 Crossback – erikoinen ranskalainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën DS4 on erilainen – niin merkiltään kuin toteutukseltaankin. Hyvää: persoonallisuus, melutaso. Huonoa: ajoasento, takatilat. PSA-yhtymän uusi brändijako, missä Citroënin erikoiset DS-mallit kootaan oman merkin alle, alkaa olla valmis. Käytännössä jo olemassa olevien mallien viiksilogot on vaihdettu tyyliteltyihin DS-kirjaimiin, ja myös uusitut maskit tekevät pesäeroa sitikoihin.Suurin malli eli DS5 sai tämän päivityksen viime vuonna, nyt myyntiin tuli vastaavasti muokattu DS4, ja myös pienimmän eli DS3:n uudistus on jo julkinen.Itse autoihin, jotka ovat siis syntyneet Citroëneina, ei ole tehty isoja muutoksia. DS4 muodostaa kuitenkin poikkeuksen, sillä valikoima laajeni samassa yhteydessä Crossback-versiolla, jossa maavaraa on 30 mm vakio-DS4:ää runsaammin.Sen myötä DS4:ää voi kutsua jo katumaasturiksi. Kyseessä on erikoinen tapaus siksikin, että tällaisia korotettuja viistoperämalleja ei ole kovin paljon kaupan. Crossback on aina etuvetoinen, mutta sellaisinahan valtaosa kompakteista SUV-malleista ostetaankin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPinnan alta tuttuMaavaran ohella Crossbackin ulkoisina eroina ovat musta väritys etupuskurissa, sivupeileissä, lokasuojan kaarissa ja kattokaiteissa. Ne tekevät autosta entistäkin persoonallisemman ilmestyksen. Maastomeikin ja -korotuksen lisähinta tavalliseen DS4:ään on noin 1 400 euroa.Sisällä DS4 on kutakuinkin ennallaan. Täällä auton ikä – kuten myös valmistusmaa – näkyy selvimmin: ajoasento jättää kädet suoriksi ja polvet koukkuun, ja istuimet ovat tavallista pehmeämmät. Lisäksi istuinlämmittimen katkaisin on piilotettu penkin etukulmaan.Väriään vaihtava mittaristo on niin ikään tuttu menneiltä vuosilta. Persoonallista, kyllä, mutta pimeällä tiellä sen sävyt riitelevät keskikonsolin oranssien katkaisimien kanssa, ja lisäksi mittaristo heijastuu tuulilasin yläreunaan.Maantiellä miellyttäväUudistuksessa DS4 sai ensimmäistä kertaa kosketusnäytön. Se ei edusta PSA-yhtymän uusinta suuntausta, eli kaikkia toimintoja ei ole alistettu näyttöön, vaan myös ”vanhanaikaisia” nappuloita on tarjolla. Niinpä esimerkiksi lämmityslaitteen säätäminen käy nopeasti ja selkeästi.Ja kun autolla ajaa enemmän, pinnan alta alkaa kuoriutua muutakin hyvää. Ohjaus tarjoaa kohtuullisen tunnon, vaihdekeppi liikkuu täsmällisesti ja kolmipyttyisessä moottorissa on yllin kyllin voimaa. Maantiellä osaa arvostaa myös vaimeaa melutasoa.Takatilat kärsivät luiskasta katon muodosta. Autoon mentäessä pitää ensin väistellä poikkeuksellisen taakse ulottuvaa oven takareunaa ja matalaa oviaukkoa. Istuessa pääntila jää pitkällä matkustajalla vajaaksi, eikä polvitilaakaan ole yllin kyllin. Tavaratila sitä vastoin on varsin tilava, mutta nostokynnys konttiin on todella korkea.Tulevaa odotellessaDS 4 on siis varsin ristiriitainen auto, ja sama pätee itse automerkkiin.Pelkkä logojen liimailu ei pidemmän päälle riitä, vaan tueksi tarvitaan jo kokonaan uusia malleja. Sellaisia on tulossakin: kompaktia DS-katumaasturia odotellaan saapuvaksi vuonna 2018.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Citroën DS4 Crossback Puretech 130 So Chic Hinta alkaen 29 392 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 112 g/km Mitat pituus 4275 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1502 mm, akseliväli 2612 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa