22.4.2017 Ajoneuvot Elämäntapamaasturi mukavuusalueen ulkopuolella: veimme Mercedes-Benz GLA:n maastoradalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katumaasturi ja maasto ovat outo, mutta opettava yhdistelmä. Jos Mercedes-Benz GLA tuo mieleen maastohenkisillä koristeilla varustetun A-sarjan, ei mielikuva mene aivan pieleen. Saksalaismerkin kompaktimalliston katumaasturi esiteltiin Suomessa menevän matalalla maavaralla, joten auton ilme ei paljoa A-sarjasta poikennut.Nykyisin kaikki Suomeen tuotavat GLA:t toimitetaan oletuksena Offroad Comfort -alustapaketin kera, joka nostaa maavaraa kolme senttiä ylöspäin. Korotus saa auton näyttämään uskottavammalta, ja maavarakin riittää katumaasturihommiin.Tosin nyt edessä on hieman katukivetyksen ylitystä pahempi paikka. Hungaroringin kilparadan liepeille rakennettu maastorata ei ole offroad-harrastajan unelma, mutta se on erinomainen paikka näyttää miten pitkälle elämäntapamaasturi etenee. Alla oleva auto on GLA 220 4Matic varustettuna mainitulla Offroad Comfort -paketilla ja kitkarenkailla. Ne tarjoavat urheilullisia kesärenkaita paremman pidon soralla.Maastoradan alkupätkä muistuttaa kesannolle päässyttä mökkitietä. GLA etenee ongelmitta, mutta niin etenisi mikä tahansa henkilöauto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRänniä alasMuutaman mutkan jälkeen eteen tulee kohtalaisen jyrkästi alas mutkitteleva ränni. Vilkaisen kouluttajaa, jonka nyökkäys vahvistaa käsitykseni. Kyllä, tuosta alas.Kevyesti korotettu alusta parantaa auton ylitysten tulo- ja jättökulmaa sen verran, ettei puskurien kallis maalipinta raavi hiekkaan. Alamäkihidastimen kaitsemana GLA valuu rauhassa mäkeä alas. Ajoittain ajonvakautusjärjestelmän kuulee jarruttelevan yksittäisiä pyöriä.Kun GLA:n apukuljettajan etupyörä hakeutuu kumpareen päälle, jää auto hetkeksi keinahtelemaan ristiriipunnassa. Lopulta painovoima vetää toisenkin etupyörän tonttiin, ja toinen takapyörä nousee varsin rehellisesti ilmaan.Mercedes-Benz GLA jakaa alustarakenteet urheilullisen A-sarjan kanssa, joten joustovarat ovat pienehköt. Eteneminen pyörä toisensa perään ilmassa näyttää vaikuttavalta, mutta suuremmat joustovarat pitäisivät pyörät paremmin kiinni tiessä.Pidonhallinta pelittääVesiesteet GLA:lla sentään jätetään väliin. Kyse on edelleen elämäntapamaasturista. Sitä seuraavaan ristiriipuntamonttu sen sijaan kuuluu ohjelmaan, eikä nyt painovoima ole auttamassa etenemisessä. Kuljettajan paikalta on helppo tarkkailla ilmaan kohonneiden renkaiden toimintaa, sillä radan reunalle on asennettu suuret peilit. GLA:n 4Matic-neliveto luottaa taka-akselin yhteydestä löytyvään lamellikytkimeen ja avoimiin tasauspyörästöihin, joten keventyneiden pyörien luistonhallinta kuuluu ajonvakautukselle. Järjestelmä on hienosti tehtäviensä tasalla, sillä ilmassa roikkuvat pyörät vain nytkähtävät eteenpäin, kunnes jarrut nappaavat kiinni. Sitten veto välittyy pitäville renkaille, ja GLA liikkuu vaivattomasti eteenpäin.Lyhyt vierailu maastoradalla avaa silmiä. Mercedes-Benz GLA on edelleen katumaasturi, mutta ammattilaisen opastamana silläkin pääsee paljon pidemmälle kuin uskoisi. Ihan kuin oikealla maasturillakin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?