28.1.2015 Ajoneuvot Koeajo: entistä laadukkaampi Ford Mondeo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tilaa, ajettavuutta ja varustelua yhdistettynä näyttävään ulkonäköön. Hyvää: valot, äänettömyys, ajettavuus, ulkonäkö. Huonoa: ohjaava kaistavahti, epävarma nopeusrajoitusten luku. Uusi Ford Mondeo jäi Auto- ja liikennetoimittajat ry:n Vuoden Auto Suomessa 2015 –valinnassa kakkoseksi, mutta mitään hävettävää hopeasijassa ei ole – päinvastoin.Pitkä odotus Mondeon uudistamisesta on tietenkin luonut paljon odotuksia. Vaativankaan asiakkaan ei kuitenkaan tarvitse pettyä. Mondeo onnistuu tekemään ison loikan entisestä malliversiosta tuoden mukanaan hiukan yllätystäkin. Sellaiseksi voidaan lukea takaistuimen turvavyöt, joihin on rakennettu turvatyyny. Hiukan outoon, paksuun vyöhön tottuu nopeasti.Myös ajettavuus yllättää. Puutteita edes Suomen kuraisilla ja huonokuntoisilla teillä on vaikea löytää. Automaattivaihteiston toiminta on huomaamatonta.Mukavan ajettavuuden lisäksi vaikutuksen tekee matkustamon äänettömyys. Se luo mielikuvaa entistä laadukkaammasta autosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRistiriitainen kaistavahtiVaikein totuteltava oli yllättäen kaistavahti, joka ei vain varoita siitä, että olet siirtymässä viivan yli, vaan myös pyrkii kääntämään ohjausta pitääkseen auton kaistaviivojen välissä. Ainakin raskaassa loskakelissä tämä ominaisuus kannattaisi kytkeä pois, sillä loskaimun ja kaistavahdin toimintaa on aika ajoin vaikea erottaa toisistaan.Kaistavahtiin ei voi myöskään liikaa luottaa, sillä mittaristosta seuraten enimmän aikaa näytti siltä, ettei järjestelmä pysty hahmottamaan teidemme kuluneita kaistamerkintöjä. Koeajon perusteella jäikin vaikutelma, että ohjauspyörää täristävät ja äänimerkein varoittavat kaistavahdit voivat olla tositilanteessa – esimerkiksi kuljettajan nukahtaessa – paljon luotettavampi ratkaisu.Valot mukautuvatKuratalven synkkyydessä kuljettaja arvostaa hyviä valoja yli kaiken. Ne onkin toteutettu Mondeossa niin hyvin, että valojen merkitys koko koeajon yleismielikuvassa on erittäin suuri. Valoautomatiikassa ei ollut havaittavissa minkäänlaisia viiveitä. Valot mukautuivat joustavasti ja nopeasti ympäristöön ja ajotapahtumiin.Myös vallitsevan nopeusrajoituksen näyttö mittaristossa on hyödyllinen varuste, mutta sen toiminta aiheutti hiukan hämmennystä.Kun Mondeo lukee nopeusrajoitukset kameralla liikennemerkeistä, tieto on luotettavaa. Toisinaan se kuitenkin nappaa nopeusrajoitustiedon navigointiohjelmasta ja se johti koeajossa toistuviin liian korkeisiin nopeusrajoituksiin.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Mondeo 1.5 EcoBoost A6 Titanium Hinta alkaen 35 290 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 595 € Ajoneuvovero 130 €/ v Moottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 118 kW (160 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 240 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 214 km/h Kulutus l/ 100 km 8,7 (kaup.) / 4,9 (maant.) / NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4871 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1466 mm, akseliväli 2850 mm Tavaratila: 429 l Omamassa: 1505 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla