28.1.2015 Ajoneuvot Koeajo: entistä laadukkaampi Ford Mondeo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tilaa, ajettavuutta ja varustelua yhdistettynä näyttävään ulkonäköön. Hyvää: valot, äänettömyys, ajettavuus, ulkonäkö. Huonoa: ohjaava kaistavahti, epävarma nopeusrajoitusten luku. Uusi Ford Mondeo jäi Auto- ja liikennetoimittajat ry:n Vuoden Auto Suomessa 2015 –valinnassa kakkoseksi, mutta mitään hävettävää hopeasijassa ei ole – päinvastoin.Pitkä odotus Mondeon uudistamisesta on tietenkin luonut paljon odotuksia. Vaativankaan asiakkaan ei kuitenkaan tarvitse pettyä. Mondeo onnistuu tekemään ison loikan entisestä malliversiosta tuoden mukanaan hiukan yllätystäkin. Sellaiseksi voidaan lukea takaistuimen turvavyöt, joihin on rakennettu turvatyyny. Hiukan outoon, paksuun vyöhön tottuu nopeasti.Myös ajettavuus yllättää. Puutteita edes Suomen kuraisilla ja huonokuntoisilla teillä on vaikea löytää. Automaattivaihteiston toiminta on huomaamatonta.Mukavan ajettavuuden lisäksi vaikutuksen tekee matkustamon äänettömyys. Se luo mielikuvaa entistä laadukkaammasta autosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRistiriitainen kaistavahtiVaikein totuteltava oli yllättäen kaistavahti, joka ei vain varoita siitä, että olet siirtymässä viivan yli, vaan myös pyrkii kääntämään ohjausta pitääkseen auton kaistaviivojen välissä. Ainakin raskaassa loskakelissä tämä ominaisuus kannattaisi kytkeä pois, sillä loskaimun ja kaistavahdin toimintaa on aika ajoin vaikea erottaa toisistaan.Kaistavahtiin ei voi myöskään liikaa luottaa, sillä mittaristosta seuraten enimmän aikaa näytti siltä, ettei järjestelmä pysty hahmottamaan teidemme kuluneita kaistamerkintöjä. Koeajon perusteella jäikin vaikutelma, että ohjauspyörää täristävät ja äänimerkein varoittavat kaistavahdit voivat olla tositilanteessa – esimerkiksi kuljettajan nukahtaessa – paljon luotettavampi ratkaisu.Valot mukautuvatKuratalven synkkyydessä kuljettaja arvostaa hyviä valoja yli kaiken. Ne onkin toteutettu Mondeossa niin hyvin, että valojen merkitys koko koeajon yleismielikuvassa on erittäin suuri. Valoautomatiikassa ei ollut havaittavissa minkäänlaisia viiveitä. Valot mukautuivat joustavasti ja nopeasti ympäristöön ja ajotapahtumiin.Myös vallitsevan nopeusrajoituksen näyttö mittaristossa on hyödyllinen varuste, mutta sen toiminta aiheutti hiukan hämmennystä.Kun Mondeo lukee nopeusrajoitukset kameralla liikennemerkeistä, tieto on luotettavaa. Toisinaan se kuitenkin nappaa nopeusrajoitustiedon navigointiohjelmasta ja se johti koeajossa toistuviin liian korkeisiin nopeusrajoituksiin.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Mondeo 1.5 EcoBoost A6 Titanium Hinta alkaen 35 290 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 595 € Ajoneuvovero 130 €/ v Moottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 118 kW (160 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 240 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 214 km/h Kulutus l/ 100 km 8,7 (kaup.) / 4,9 (maant.) / NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4871 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1466 mm, akseliväli 2850 mm Tavaratila: 429 l Omamassa: 1505 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin