15.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford Fiesta Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvää: suorituskyky, ajettavuus, nopea lämpeneminen, runsas varustelu Huonoa: takatilat FORD Fiestan nykyinen korimalli tuli reilut neljä vuotta sitten, ulkonäkö ja moottorit uusittiin vuonna 2012. Suosio on vain kasvanut: tänä vuonna Fiesta on ollut Euroopan myydyin pikkuauto ja kokonaistilastossakin toisella sijalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivaton automaattiEnnen pikkuautoja oli vaikea löytää automaattivaihteisina, nyt lähes jokaisella valmistajalla on automaatti tai vaihderobotti tarjolla myös pikkuluokassa. Kilpailijat osuvat Fiestan kanssa samaan 20 000 euron hintaluokkaan, vaikka tekniset ratkaisut vaihtelevat.Fiestassa on kuusivaihteinen Powershift-kaksoiskytkinvaihteisto. Se tarkoittaa kahdella kytkimellä varustettua robotisoitua käsivaihteistoa, mutta käytettävyys on kuin tavallisessa automaatissa.Pienen moottorin parina robotti selviää vaihdoista vähemmällä luistattamisella ja huudattamisella, mikä palkitaan alhaisemmalla melulla ja kulutuksella. Powershift vaihtaa pehmeästi ja osaa hyödyntää turbomoottorin alavääntöä.Nopeiden vaihtojen ajoitus menee hämilleen vain yhtäkkisestä kaasulla pumppaamisesta, mutta ajatustenlukuun eivät pysty muutkaan vaihteistot. Aikaisemmin robottien arka paikka oli ylämäkeen taskuparkkiin peruutus, mutta se onnistuu kaasulla ryömittämällä.Ahdettu kolmisylinterinenTähän asti Fiestassa automaatti on ollut paritettuna vanhaan 1,6-litraiseen, joka saa nyt väistyä. Tästä lähin lähes kaikki bensa-Fiestat ovat kolmisylinterisillä litraisilla moottoreilla varustettuja, tehoversioita on neljä (65/80/100/125 hv).Kaksi tehokkainta ovat turboahdettuja ja kantavat Ecoboost -lisänimeä, automaatin saa vain sataheppaisena. Dieselvaihtoehtoja on kaksi, 1.5 TDCI (75 hv) ja 1.6 TDCI (95 hv). Uudet bensamoottorit ovat niin taloudellisia, että rahaa säästääkseen dieseleihin ei kannata satsata. Tosin koeajossa kulutus karkasi lähes seitsemään litraan.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Powershift Titanium Hinta alkaen 20 538 € Moottori 999 cm³ bensiinimoottori edessä poikittain, 3 sylinteriä, turboahdin, suorasuihkutus, kaksoiskytkinvaihteisto (6 v), etuveto Teho 74 kW (100 hv), 4000 r/min Vääntö 170 Nm (6000 r/min) Vääntö 170 Nm (6000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 6,6 (kaup.) / 3,9 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 3969 mm, leveys 1722 mm, korkeus 1495 mm, Tavaratila: 290-974 l Omamassa: 1047 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa