15.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ford Fiesta ST200 on vastaväite etuvedon epäilijöille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Superhauska Ford Fiesta ST200 näyttää, ettei ilonpitoon tarvitse takavetoa. Hyvää: hauska ajettavuus lyhyempi perävälitys. Huonoa: Turha, jos ajamisesta ei halua nauttia; radion näppäimet Ehkäpä kaikkein parasta Ford Fiesta ST200:ssa on, että se muistuttaa tavallisen Fiesta ST:n erinomaisuudesta.Fiesta ST:stä kehitetty ST200 on syntynyt virittämällä moottorista mallimerkinnän lupaamat hevosvoimat, lyhentämällä perävälitystä ja muokkaamalla alustaa.Erikoismallin tunnusväri on valittu Henry Fordin kunniaksi: Fiesta ST200:n saa minkä värisenä tahansa, kunhan se on harmaa Storm Grey.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäppäimiä kuin ydinvoimalassaTaajamassa Fiesta tuntuu jämäkältä, ajoittain jopa epämukavan kovalta. Päivittäistä käyttöä rasittaa suuri kääntösäde ja pitkän malli-iän paljastava stereosekamelska.Pienen näytön alapuolelle on koottu radion ja auton asetusten hallintaan tarvittava käyttöliittymä: 34 näppäintä, pyöritettävä rulla ja nelisuuntainen kytkin. Käyttö helpottuu vasta, kun tärkeimmät painikkeet uppoavat lihasmuistiin.Tärkein kunnossaOnneksi raivostuttavinkaan käyttöliittymä ei pilaa riemua, joka pienestä harmaasta Fordista irtoaa mutkateillä.Jo tavallinen Fiesta ST ansaitsee paikan yhtenä GTI-historian merkkipaaluista. Erinomainen Recaron istuin ja hyvä ajoasento tarjoavat perustan, josta upeasti toimiva alusta ja pirteä moottori ottavat kaiken ilon irti.ST200-mallia varten 1,6-litraista Ecoboost-moottoria on viritetty: 182 hevosvoimasta tasan kahteen sataan. Oikeasti hevosia 215, sillä yliahtotoiminto nostaa tehoa ja vääntöä 20 sekunnin ajaksi.Pelkän teholisän vuoksi ST200:sta ei tarvitse haaveilla. Fordille läheinen viritysfirma Mountune myy tavalliseen ST-malliin pakettia, joka nostaa huipputehon 215 hevosvoimaan – kuin sattumalta.Aktiiviselle vaihtajalleMerkittävin ST200-yksinoikeus on tihentynyt perävälitys (4,06:1 tavallisen ST:n 3,82:1:n sijaan). Aktiivisessa ajossa huomaa käyttävänsä ahkerasti kolmosta ja nelosta, ajoittain peräti kakkosta. Sulavan vaihteensiirron ansiosta vaihtaminen vain syventää auton ja kuljettajan suhdetta.Tiheämmän välityksen ansiosta Fiesta ST200 tuntuu aidosti nopealle. Vauhdintuntua säestää imusarjalta kojelaudan alle kulkeutuva resonaattoriputki, joka välittää täyskaasulla pirteän pärisevää ääntä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutkissa herkkuMoni autonvalmistaja voisi ottaa oppia Fiesta ST200:n erinomaisesta balanssista. Parhaiden etuvetojen tapaan kaasunnosto tiukentaa linjaa, mutta etuvetoisille harvinaisempaa on Fiestan pyrkimys hienoiseen yliohjautuvuuteen nopeissa kaarteissa. Siitä kiitos eTVC-kaarreajon hallintajärjestelmälle, joka parantaa ohjautuvuutta yksittäisiä pyöriä jarruttelemalla.Fiesta ST200 on saanut tavallista ST:tä pehmeämmät jouset ja iskunvaimentimet, mutta etukallistuksenvaimenninta ja sen tehtävää takana hoitavan yhdystukiakselin jäykkyyttä on kasvatettu.Riemukkaan ajettavuuden tarjoava alusta ei onneksi jää ST200-herkuksi: Ford kertoo tehneensä vastaavat muutokset hiljattain myös tavallisiin Fiesta ST –malleihin.Se on oikea päätös, sillä Fiesta ST200 -mallissa on yksi kaupallisen menestyksen tuhoava heikkous: koeajoauto on ainoa Suomeen saapuva yksilö.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Fiesta ST200 Hinta alkaen 34 201 € Moottori 1596 cm³, 4 sylinteriä turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 147 kW (200 hv), 6000 r/min Vääntö 290 Nm (2500–4000 r/min) Vääntö 290 Nm (2500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 140 g/km Mitat pituus 3982 mm, leveys 1709 mm, korkeus 1456 mm, akseliväli 2489 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster