14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford Tourneo Connect Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joustava kuljetusväline sekä ihmisille että tavaroille. Hyvää: tilat, ajomukavuus, muunneltavuus. Huonoa: tavaratilan taittuva peitelevy. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäysin uusitun tila-auton edellisestä tulemisesta vierähti 12 vuottaSadan hevosvoiman tehoinen bensiinimoottori toimii erinomaisesti Ford Tourneo Connectin voimanlähteenä.Neljännen sylinterin puuttumista ei huomaa edes äänestä. Painava auto toimii vaivattomasti ja tarmokkaasti pikkuruisella moottorilla.Edeltäjäänsä henkilöautomaisempiTourneo Connectin edellisestä tulemisesta vierähti 12 vuotta, eikä uusia ole valmistettu kahteen vuoteen. Edeltäjäänsä verrattuna Tourneo Connect on henkilöautomaisempi, vaikka onkin alustaltaan yhtäläinen pakettiautosisarensa kanssa.Tourneo Connecteja valmistetaan edeltäjänsä tavoin lyhyempänä (4,42 m) ja pidempänä (4,82 m) versiona, pidempi on nimeltään Grand Tourneo Connect.Pituutta lukuun ottamatta autot ovat hyvin samanlaisen oloisia ja näköisiä. Grandin saa lisäistuimilla seitsemänpaikkaiseksi, taakse tulee jopa Ford Galaxya paremmat istumatilat.Laatikkomaisuutta häivytettyTaaksepäin kaventuvat ikkunat ja korinväriset puskurit sulattavat laatikkomaista vaikutelmaa.Reilusti avautuvista takaliukuovista pääsee kohtuullisen mukavasti myös pidemmän version kahdelle lisäistuimelle. Tavaroiden kuljettamista helpottavat suuret ovet sivulla ja takana.Avaran matkustamon äänimaailmaan on paneuduttu, ja se on saatu paljon edeltäjäänsä hiljaisemmaksi. Istuinten muotoilu on myös kehittynyt ja sivuttaistuki parantunut.Tavaratilan koko ja muunneltavuus ovat omaa luokkaansa varsinkin pidemmässä Grand Tourneo Connectissa, johon saa sopimaan jopa kolme metriä pitkän tavaran laskemalla etumatkustajan istuimen alas.Lyhyemmässä Tourneo Connectissa on 2 410 litran tavaratila, jos poistaa takaistuimet kokonaan. 60/40-suhteessa taittuvat takaistuimet kallistuvat eteenpäin kevyellä liikkeellä.Istuimet myös irtoavat helposti, ja ne voi nostaa sivuun. Tällöin tavaratila muuttuu pakettiauton kaltaiseksi.Peräkoukun saa Tourneo Connectiin tehdasasennuksena noin 500 eurolla hinnalla. Koukun mukana saa varoitusjärjestelmän, joka havaitsee poikkeamat perävaunun liikkeissä jo ennen kuljettajaa.Loppuvuodesta Suomeen rantautuvan Tourneo Connectin saa myös 1,6-litraisella diesel- tai bensiinimoottorilla joko manuaali- tai automaattivaihteisena. Automaattivaihteilla ja 1,6 litran bensiinimoottorilla kulutus kipuaa kahdeksaan litraa sadalla kilometrillä.Teksti ja kuvat: Ilpo Mattila Ford Tourneo Connect 1.0 EcoBoost Hinta alkaen 25 862 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 957 € Ajoneuvovero 110 €/ v Moottori 998 cm³, bensiinirivimoottori, ahdin, 3 sylinteriä, 6-v.manuaalivaihteisto Teho 74 kW (100 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm (1400-4000 r/min) Vääntö 170 Nm (1400-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,0 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km 6,4 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4418 mm, leveys 2137 mm, korkeus 1852 mm, akseliväli 2662 mm Tavaratila: 1029-2410 l Omamassa: 1420 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 000 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous