13.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Haastajan asemassa – Renault Mégane Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pieni perheauto, joka on kevyt käsitellä ja mukava ajaa. Hyvää: käsiteltävyys, moottori, vaihteisto, neljän vuoden takuu. Huonoa: kosketusnäytön käytettävyys ajon aikana, avainkortti, katve etuoikealle. Nousukiidossa oleva Renault kiiruhtaa autonostajien luo nyt voimalla. Maailmanlaajuisesti Renault kasvatti markkinaosuuttaan viime vuonna jo kolmatta vuotta peräkkäin, kun mukaan lasketaan henkilö- ja tavara-autot.Suomessa Renault oli viime vuonna myydyin ranskalaismerkki. Mittavat kasvuprosentit, henkilöautoissa +63 prosenttia ja tavara-autoissa +39 prosenttia, ovat tietenkin osittain edellisten vuosien vaatimattoman suorituksen ansiota, mutta myydyimmäksi ranskalaismerkiksi pääsyyn tarvittiin lisäksi mallistoa, joka onnistui vetoamaan suomalaisiin.Myös tänä vuonna Renault tavoittelee Suomessa kasvua. Huikeisiin kasvuprosentteihin ei enää varmasti ylletä, mutta markkinaosuuden kasvuun uskotaan vahvasti.Viime vuonna Renault-henkilöautojen markkinaosuus Suomessa oli 2,6 prosenttia. Sillä irtosi merkkitilaston 12. sija. Tämän vuoden markkinaosuus tehdään ennen kaikkea uusilla henkilöautomalleilla: Talisman, Espace ja Mégane.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnnistunut sisustaMaaliskuussa myyntiin tuleva uusi Renault Mégane herättää suuria odotuksia. Koeajettu viisiovinen Mégane kelpaa varmasti ulkonäöltään suomalaisille, mutta syksyllä myyntiin saadaan myös Suomessa suosittu farmarikori.Ensisilmäys sisätiloihin herättää tyytyväisyyttä. Mégane todistaa, että muovinenkin sisustus voi olla laadukkaan oloinen. Huomio kiinnittyy erityisesti istuimiin, jotka näyttävät siltä, että niihin on kiinnitetty huomiota myös suunnittelu- ja valmistusvaiheessa. Istuimet ovat myös mukavat ja säätövaroja on riittävästi.Runsaiden säätöjen kääntöpuolena alimmilleen laskettu istuin syö takamatkustajalta tehokkaasti varvastilan. Myös reisituki jää istuinta ala-asennossa käyttävälle kuljettajalle huonoksi. Hiukan korkeammalle nostettuna 164-senttinen kuljettaja saa istuimelta hyvän tuen.Eniten istuma-asennossa jäi mietityttämään ohjauspylvään ja istuimen väliin jäävä tila. Pidempijalkaiselle kuljettajalle tila saattaa käydä ahtaaksi, joten koeistunta ennen ostopäätöstä kannattaa.Takamatkustajille tilaa on auton kokoon nähden mukavasti.Itsekuria vaaditaanSisustuksen laatuvaikutelmaa tukee myös selkeä ja käyttökelpoinen mittaristo. Mittaristo tarjoaa runsaasti informaatiota, mutta helppolukuisessa muodossa. Kuljettaja voi myös itse valikoida, millaiset tiedot mittaristossa kulloinkin on esillä.Eniten epäilyksiä jättää sinänsä tyylikäs ja iso kosketusnäyttö sekä hipaisunapit. Uudessa Méganessa on uuden Espacen ja Talismanin tapaan käytössä Multi-Sense -teknologia. Sen ansiosta käyttäjä voi muutella ajoasetuksia henkilökohtaisten mieltymystensä mukaan. Ajoasetuksia on viisi.Houkutus kosketusnäytön käyttöön ajonaikana on varmasti suuri, sillä sieltä löytyy käytännössä kaikki asetukset ja valinnat. Osa valinnoista on toteutettu myös ohjauspyörään, mutta ne tuskin riittävät läheskään kaikille Méganen kuljettajille.Haaste on hyvin yleinen uusissa autoissa. Ennen ajoonlähtöä olisi maltettava käyttää hetki ajoasetusten, navigoinnin, radion ja muiden tarpeellisten toimintojen valintaan. Kosketusnäytön käyttö ajon aikana vie tässäkin autossa kuljettajalta liikaa huomiota.Kevyt käsitelläTuntuvimman muistijäljen jättää ajettavuus. Renault Méganen 1,2-litrainen turboahdettu bensiinimoottori tottelee kaasujalkaa herkästi ja kuusiportaisen käsivalintaisen vaihteiston valitsin liikkuu kevyesti. Moottorin ja vaihteiston yhteistyön ansiosta käsiteltävyys on helppoa ja kätevää.Taajamassa Mégane on ketterä ja virkeä liikkuja, eikä moottoritieosuus anna aihetta moitteisiin. Ajamisen ääniä matkustamoon ei juuri kantaudu, mutta jos niitä kaipaa niin kosketusnäytön valikosta löytyy myös äänitehosteita.Valmistajan mukaan erityisesti jousitusta ja iskunvaimennusta on parannettu. Ohjauksesta on saatu tarkempi ja herkempi, kun apurungon ja korin kiinnityksissä ei ole käytetty kumisia kiinnityspisteitä.Etuakseliston kolmiotukivarsien kiinnitysheloja on kehitetty ja taka-akseliston kiinnityspisteet ja nivelet on suunniteltu uudelleen.Tavoitteena on ollut, että jopa ilman nelipyöräohjausta takapyörien ohjausliikkeet olisivat suurempia mutka-ajossa.Tavaratila on auton kokoon nähden sopiva. Tavaroita joutuu nostelemaan niin sisään kuin ulos, sillä nostokynnys on kilpailijoihin nähden korkea ja tavaratilan pohja matalalla. Välipohjaa ei ole joten takaistuimen selkänojien kaataminen jättää kynnyksen lisätilan väliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViiden tähden turvaaEuro NCAP -testissä Mégane ylsi viiden tähden suoritukseen. Apujärjestelmiä on tarjolla runsaasti: mukautuva vakionopeussäädin, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti, turvavälihälytys, nopeuden ylittämisestä hälyttävä liikennemerkkien tunnistus, katvevaroitin, peruutuskamera, automaattinen lyhyiden ja pitkien valojen vaihto sekä pysäköintitutkat edessä, takana ja sivuilla.Seitsemän moottoria, kolme varusteluaBensiinimoottoreita on tarjolla kolme: 100- ja 130-hevosvoimaiset sekä GT:n 205 hevosvoimainen. Koeajetun TCe 130:n ja GT:n saa myös seitsemänvaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla.Dieseleitä tarjolla on 90-, 110- ja 130-hevosvoimaiset versiot, sekä GT:n 165-hevosvoimainen. Kuusivaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston saa 110-hevosvoimaiseen sekä GT:hen.Varustetasoja ovat Life, Zen ja Bose, joista koeajetun mallin Bose-varustelu edustaa kattavinta vaihtoehtoa.Haastaja Vuoden AutolleMégane käy kisaa ostajista Opel Astran ja Volkwagen Golfin kanssa. Golfille se ei pärjänne, mutta Astran kanssa kisa tullee olemaan tiukka.Suomessa Méganen hinnat alkavat 19 990 eurosta (TCe 100 Life), koeajetun TCe 130 Bosen hinnan alkaessa 26 890 eurosta, joten Renault liikkuu selvästi Opelin kanssa samassa markkinasegmentissä. Nähtäväksi jää, sijoittuuko Mégane myyntitilastoissa korkeammalle kuin Vuoden Autoksi Suomessa 2016 valittu Opel Astra. Tätä kirjoittaessa Méganen ennakkomyynti Suomessa on jo alkanut, ensimmäisten autojen saapuessa liikkeisiin maaliskuun puolivälissä.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Renault Mégane TCe 130 Bose Hinta alkaen 19 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 890 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³ turboahdettu, suorasuihkutus. Teho 97 kW (132 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa