18.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Harley-Davidson Low Rider S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Customointi alkaa Harley-Davidson Low Rider S:tä. Hyvää: moottorin vääntö, äänet, avaimeton käynnistys. Huonoa: mittariston sijoittelu. Harleyn mukaan Low Rider S on mitä mainoin kohde omatoimiselle moottoripyörän customoinnille.Low Riderin perusresepti on yksinkertainen. Laitetaan teräsputkirunkoon peräti 1 801-kuutioinen ja erittäin vääntävä voimanlähde. Avarretaan ilmansuodatin ja asennetaan hengittävä pakoputkisto. Pieni varttikate täydentää ulkonäköä. Lopuksi asennetaan tarvittavat mittarit polttoainesäiliön päälle.Toimiiko kokonaisuus? Ei muuta kuin moottori käyntiin ja koeajolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi virta-avaimiaHarley-Davidsonin ajamiseen ei tarvita virta-avaimia. Siinä ei nimittäin ole virtalukkoa lainkaan. Sen virkaa hoitaa pieni lähetin, jota pidetään ajon aikana taskussa. Mikä parasta, järjestelmässä on automaattinen varashälytin. Kun kuljettaja poistuu harrikan luota yli kahden metrin päähän, kytkeytyy hälytin automaattisesti päälle. Starttinapin painallus herättää henkiin ison V-2 moottorin. Jo joutokäynnillä moottori tutisee ja tärisee tuntuvasti. Se ei ole vika, vaan harrikkaan kuuluva ominaisuus.Kierrosluku- ja nopeusmittari on sijoitettu tankin päälle. Se on arveluttava ratkaisu, sillä katsoakseen nopeusmittaria, on katsetta siirrettävä pois liikenteen seuraamisesta. Lisäksi mittariston varoitusvalot ovat pieniä. Onneksi suuntavilkuissa on automaattinen sammutustoiminto, muuten vilkku jäisi herkästi päälle.Moottori vääntää hienosti. Pako- ja imuäänet ovat juuri sopivan muhkeita. Sellaista mukavaa basson jytinää. Kallistusvarat ovat rajalliset, mutta ei Low Rider mikään temppupyörä olekaan. Pieni varttikate suojaa hyvin kuljettajaa. Ajoasento on leppoisan takakeno.Harrikalle tyypilliseen tapaan takajarru on etujarrua ottavampi. Pieni takajarrun painallus pysäyttää pyörän tehokkaasti.Jousitus kantaa kuormaa hienosti, itse asiassa takajousitus on jopa hiukan pintakova. Istumakorkeus on erittäin matala, vain 68,5 senttimetriä. Lyhyenkin kuljettajan jalat yltävät mainiosti maahan. Syytä onkin, sillä komeus painaa tankattuna yli 300 kiloa.Valmistaja on tarkoittanut Low Rider S -mallin rakentelun pohjaksi. Idea on hyvä, mutta harva motoristi alkaa parannella yli 25 000 euroa maksavaa moottoripyörää. Vai alkaako? Toisaalta, jos rakenteluhammasta kolottaa, löytyy valmistajalta jo kattava lista customointi-osia.Teksti: Tero Kiira Kuvat: Tero Kiira ja valmistaja Harley-Davidson Low Rider S Hinta alkaen 25 810 € Moottori Bensiinimoottori 1 801 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, ilmajäähdytys, viisi vaihdetta, hihnaveto. Vääntö 156 Nm (3500 r/min) Vääntö 156 Nm (3500 r/min) Mitat akseliväli 1630 mm Omamassa: 293 kg Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 685 mm, polttoainesäiliön tilavuus 17,8 litraa. Rengaskoko: edessä 100/90-19, takana 160/70-17. Huoltoväli: 8 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”