18.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Harley-Davidson Low Rider S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Customointi alkaa Harley-Davidson Low Rider S:tä. Hyvää: moottorin vääntö, äänet, avaimeton käynnistys. Huonoa: mittariston sijoittelu. Harleyn mukaan Low Rider S on mitä mainoin kohde omatoimiselle moottoripyörän customoinnille.Low Riderin perusresepti on yksinkertainen. Laitetaan teräsputkirunkoon peräti 1 801-kuutioinen ja erittäin vääntävä voimanlähde. Avarretaan ilmansuodatin ja asennetaan hengittävä pakoputkisto. Pieni varttikate täydentää ulkonäköä. Lopuksi asennetaan tarvittavat mittarit polttoainesäiliön päälle.Toimiiko kokonaisuus? Ei muuta kuin moottori käyntiin ja koeajolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi virta-avaimiaHarley-Davidsonin ajamiseen ei tarvita virta-avaimia. Siinä ei nimittäin ole virtalukkoa lainkaan. Sen virkaa hoitaa pieni lähetin, jota pidetään ajon aikana taskussa. Mikä parasta, järjestelmässä on automaattinen varashälytin. Kun kuljettaja poistuu harrikan luota yli kahden metrin päähän, kytkeytyy hälytin automaattisesti päälle. Starttinapin painallus herättää henkiin ison V-2 moottorin. Jo joutokäynnillä moottori tutisee ja tärisee tuntuvasti. Se ei ole vika, vaan harrikkaan kuuluva ominaisuus.Kierrosluku- ja nopeusmittari on sijoitettu tankin päälle. Se on arveluttava ratkaisu, sillä katsoakseen nopeusmittaria, on katsetta siirrettävä pois liikenteen seuraamisesta. Lisäksi mittariston varoitusvalot ovat pieniä. Onneksi suuntavilkuissa on automaattinen sammutustoiminto, muuten vilkku jäisi herkästi päälle.Moottori vääntää hienosti. Pako- ja imuäänet ovat juuri sopivan muhkeita. Sellaista mukavaa basson jytinää. Kallistusvarat ovat rajalliset, mutta ei Low Rider mikään temppupyörä olekaan. Pieni varttikate suojaa hyvin kuljettajaa. Ajoasento on leppoisan takakeno.Harrikalle tyypilliseen tapaan takajarru on etujarrua ottavampi. Pieni takajarrun painallus pysäyttää pyörän tehokkaasti.Jousitus kantaa kuormaa hienosti, itse asiassa takajousitus on jopa hiukan pintakova. Istumakorkeus on erittäin matala, vain 68,5 senttimetriä. Lyhyenkin kuljettajan jalat yltävät mainiosti maahan. Syytä onkin, sillä komeus painaa tankattuna yli 300 kiloa.Valmistaja on tarkoittanut Low Rider S -mallin rakentelun pohjaksi. Idea on hyvä, mutta harva motoristi alkaa parannella yli 25 000 euroa maksavaa moottoripyörää. Vai alkaako? Toisaalta, jos rakenteluhammasta kolottaa, löytyy valmistajalta jo kattava lista customointi-osia.Teksti: Tero Kiira Kuvat: Tero Kiira ja valmistaja Harley-Davidson Low Rider S Hinta alkaen 25 810 € Moottori Bensiinimoottori 1 801 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, ilmajäähdytys, viisi vaihdetta, hihnaveto. Vääntö 156 Nm (3500 r/min) Vääntö 156 Nm (3500 r/min) Mitat akseliväli 1630 mm Omamassa: 293 kg Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 685 mm, polttoainesäiliön tilavuus 17,8 litraa. Rengaskoko: edessä 100/90-19, takana 160/70-17. Huoltoväli: 8 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?