18.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Harley-Davidson Low Rider S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Customointi alkaa Harley-Davidson Low Rider S:tä. Hyvää: moottorin vääntö, äänet, avaimeton käynnistys. Huonoa: mittariston sijoittelu. Harleyn mukaan Low Rider S on mitä mainoin kohde omatoimiselle moottoripyörän customoinnille.Low Riderin perusresepti on yksinkertainen. Laitetaan teräsputkirunkoon peräti 1 801-kuutioinen ja erittäin vääntävä voimanlähde. Avarretaan ilmansuodatin ja asennetaan hengittävä pakoputkisto. Pieni varttikate täydentää ulkonäköä. Lopuksi asennetaan tarvittavat mittarit polttoainesäiliön päälle.Toimiiko kokonaisuus? Ei muuta kuin moottori käyntiin ja koeajolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi virta-avaimiaHarley-Davidsonin ajamiseen ei tarvita virta-avaimia. Siinä ei nimittäin ole virtalukkoa lainkaan. Sen virkaa hoitaa pieni lähetin, jota pidetään ajon aikana taskussa. Mikä parasta, järjestelmässä on automaattinen varashälytin. Kun kuljettaja poistuu harrikan luota yli kahden metrin päähän, kytkeytyy hälytin automaattisesti päälle. Starttinapin painallus herättää henkiin ison V-2 moottorin. Jo joutokäynnillä moottori tutisee ja tärisee tuntuvasti. Se ei ole vika, vaan harrikkaan kuuluva ominaisuus.Kierrosluku- ja nopeusmittari on sijoitettu tankin päälle. Se on arveluttava ratkaisu, sillä katsoakseen nopeusmittaria, on katsetta siirrettävä pois liikenteen seuraamisesta. Lisäksi mittariston varoitusvalot ovat pieniä. Onneksi suuntavilkuissa on automaattinen sammutustoiminto, muuten vilkku jäisi herkästi päälle.Moottori vääntää hienosti. Pako- ja imuäänet ovat juuri sopivan muhkeita. Sellaista mukavaa basson jytinää. Kallistusvarat ovat rajalliset, mutta ei Low Rider mikään temppupyörä olekaan. Pieni varttikate suojaa hyvin kuljettajaa. Ajoasento on leppoisan takakeno.Harrikalle tyypilliseen tapaan takajarru on etujarrua ottavampi. Pieni takajarrun painallus pysäyttää pyörän tehokkaasti.Jousitus kantaa kuormaa hienosti, itse asiassa takajousitus on jopa hiukan pintakova. Istumakorkeus on erittäin matala, vain 68,5 senttimetriä. Lyhyenkin kuljettajan jalat yltävät mainiosti maahan. Syytä onkin, sillä komeus painaa tankattuna yli 300 kiloa.Valmistaja on tarkoittanut Low Rider S -mallin rakentelun pohjaksi. Idea on hyvä, mutta harva motoristi alkaa parannella yli 25 000 euroa maksavaa moottoripyörää. Vai alkaako? Toisaalta, jos rakenteluhammasta kolottaa, löytyy valmistajalta jo kattava lista customointi-osia.Teksti: Tero Kiira Kuvat: Tero Kiira ja valmistaja Harley-Davidson Low Rider S Hinta alkaen 25 810 € Moottori Bensiinimoottori 1 801 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, ilmajäähdytys, viisi vaihdetta, hihnaveto. Vääntö 156 Nm (3500 r/min) Vääntö 156 Nm (3500 r/min) Mitat akseliväli 1630 mm Omamassa: 293 kg Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 685 mm, polttoainesäiliön tilavuus 17,8 litraa. Rengaskoko: edessä 100/90-19, takana 160/70-17. Huoltoväli: 8 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen