16.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai ix35 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvää: Neliveto, automaattivaihteisto, varustelu, mukavuus. Huonoa: Likaantuva peruutuskamera, näkyvyys taakse, takaistuinten reisituki. Hyundai ix35:n ohjaus on kehittynyt hyvään suuntaan. Tsekissä valmistettavan etelä-korealaisen parhaimpaan Premium-varusteluun kuuluu kolmiportainen ohjaustuntuman säätö, jonka Sport-asento alkaa tuntua melkein eurooppalaiselta.Kaksi löysempää säätöä ovat turhia, koska ohjauspyörä ei pysäköidessäkään muutu liian raskaaksi kääntää. Suoralla tiellä moottoritienopeudella kaipaa parempaa suuntavakavuutta.Koeajetussa Style-varustetussa nelivetomallissa ei säätömahdollisuutta ollut, mutta myös tämän varustetason ohjausta on parannettu uudella ohjelmistolla. Tuntuma koheni alentamalla rengaspaineet suosituksen mukaiselle 2,3 barin tasolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJouhevaa yhteistyötäKasvojenkohotuksena katumaasturiin tuli myös uuden kahden litran bensiinimoottori. Se on toiminnoiltaan nykyaikaisempi kuin vuonna 2010 esitellyssä ix35:ssä käytössä ollut moottori, mutta erojen havaitsemiseksi moottoreilla pitäisi ajaa peräjälkeen.Kuusiportaisen automaatin ja bensiinimoottorin yhteistyö sujuu ongelmitta. Automaatti vaihtaa ahkerasti pienemmälle esimerkiksi ohitukseen lähdettäessä ja ylämäessä. Sen vaikutusta kulutukseen emme kyenneet arvioimaan, mutta mukavuutta ajoon se toi reilusti.Vertailun vuoksi koeajettu käsivalintainen vaihteisto 1,6-litraisen bensiinimoottorin yhteydessä ei ansainnut välityksiensä vuoksi varauksetonta kiitosta, mutta ajoi kyllä asiansa. Moni on mieltynyt tämän kokoluokan autossa automattivaihteistoon.Raapii neljästä kulmastaNelivetojärjestelmä sisältää sähköhydraulisen nelivedon kytkimen. Normaalisti auto vetää vain eturenkailla, mutta ottaa nopeasti avuksi takarenkaat, kun luisto tätä vähänkin vaatii. Etuveto kuluttaa nelivetoa vähemmän polttoainetta, ja siksi on edullista, että automatiikka huolehtii säädöistä.Tarpeen vaatiessa kuljettajan on mahdollista lukita neliveto jatkuvatoimiseksi alle 40 kilometrin tuntinopeudessa, jolloin esimerkiksi nuoskalumisen ylämäen nousu helpottuu.Varustelu on monipuolinen, mutta kyllä 39 000 eurolla pitääkin saada mukavuutta. Alamäkihidastin, mäkilähtöavustin, perävaunun vakautusjärjestelmä sekä peruutuskamera ovat oivallisia apulaisia. Peruustuskamera tosin tuhraantuu jatkuvasti, ja sen oppii puhdistamaan ennen liikkeellelähtöä, koska sitä tarvitsee kehnon peruutusnäkyvyyden vuoksi.Edessä on hyvät tilat, mutta takaistuimiin toivoisi lisää reisitukea. Takaistuimissa on myös istuinlämmitin. Takaistuimen selkänojat eivät kaadu tasaiseksi alustaksi, mikä rajoittaa tavaratilan käyttöä.Teksti ja kuvat: Ilpo Mattila Hyundai IX35 4WD 2.0 GDI 6AT Hinta alkaen 35 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 999 € Moottori bensiinirivimoottori 4 sylinteriä, 6-v. automaatti, neliveto Teho 122 kW (166 hv), 6200 r/min Vääntö 205 Nm (4000 r/min) Vääntö 205 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11 s Huippunopeus 181 km/h Kulutus l/ 100 km 11,2 (kaup.) / 6,6 (maant.) / NEDC-kulutus 8,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 193 g/km Mitat pituus 4410 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1665 mm, akseliväli 2640 mm Tavaratila: 465 l Omamassa: 1665 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 5 vuotta Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti