16.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai ix35 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvää: Neliveto, automaattivaihteisto, varustelu, mukavuus. Huonoa: Likaantuva peruutuskamera, näkyvyys taakse, takaistuinten reisituki. Hyundai ix35:n ohjaus on kehittynyt hyvään suuntaan. Tsekissä valmistettavan etelä-korealaisen parhaimpaan Premium-varusteluun kuuluu kolmiportainen ohjaustuntuman säätö, jonka Sport-asento alkaa tuntua melkein eurooppalaiselta.Kaksi löysempää säätöä ovat turhia, koska ohjauspyörä ei pysäköidessäkään muutu liian raskaaksi kääntää. Suoralla tiellä moottoritienopeudella kaipaa parempaa suuntavakavuutta.Koeajetussa Style-varustetussa nelivetomallissa ei säätömahdollisuutta ollut, mutta myös tämän varustetason ohjausta on parannettu uudella ohjelmistolla. Tuntuma koheni alentamalla rengaspaineet suosituksen mukaiselle 2,3 barin tasolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJouhevaa yhteistyötäKasvojenkohotuksena katumaasturiin tuli myös uuden kahden litran bensiinimoottori. Se on toiminnoiltaan nykyaikaisempi kuin vuonna 2010 esitellyssä ix35:ssä käytössä ollut moottori, mutta erojen havaitsemiseksi moottoreilla pitäisi ajaa peräjälkeen.Kuusiportaisen automaatin ja bensiinimoottorin yhteistyö sujuu ongelmitta. Automaatti vaihtaa ahkerasti pienemmälle esimerkiksi ohitukseen lähdettäessä ja ylämäessä. Sen vaikutusta kulutukseen emme kyenneet arvioimaan, mutta mukavuutta ajoon se toi reilusti.Vertailun vuoksi koeajettu käsivalintainen vaihteisto 1,6-litraisen bensiinimoottorin yhteydessä ei ansainnut välityksiensä vuoksi varauksetonta kiitosta, mutta ajoi kyllä asiansa. Moni on mieltynyt tämän kokoluokan autossa automattivaihteistoon.Raapii neljästä kulmastaNelivetojärjestelmä sisältää sähköhydraulisen nelivedon kytkimen. Normaalisti auto vetää vain eturenkailla, mutta ottaa nopeasti avuksi takarenkaat, kun luisto tätä vähänkin vaatii. Etuveto kuluttaa nelivetoa vähemmän polttoainetta, ja siksi on edullista, että automatiikka huolehtii säädöistä.Tarpeen vaatiessa kuljettajan on mahdollista lukita neliveto jatkuvatoimiseksi alle 40 kilometrin tuntinopeudessa, jolloin esimerkiksi nuoskalumisen ylämäen nousu helpottuu.Varustelu on monipuolinen, mutta kyllä 39 000 eurolla pitääkin saada mukavuutta. Alamäkihidastin, mäkilähtöavustin, perävaunun vakautusjärjestelmä sekä peruutuskamera ovat oivallisia apulaisia. Peruustuskamera tosin tuhraantuu jatkuvasti, ja sen oppii puhdistamaan ennen liikkeellelähtöä, koska sitä tarvitsee kehnon peruutusnäkyvyyden vuoksi.Edessä on hyvät tilat, mutta takaistuimiin toivoisi lisää reisitukea. Takaistuimissa on myös istuinlämmitin. Takaistuimen selkänojat eivät kaadu tasaiseksi alustaksi, mikä rajoittaa tavaratilan käyttöä.Teksti ja kuvat: Ilpo Mattila Hyundai IX35 4WD 2.0 GDI 6AT Hinta alkaen 35 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 999 € Moottori bensiinirivimoottori 4 sylinteriä, 6-v. automaatti, neliveto Teho 122 kW (166 hv), 6200 r/min Vääntö 205 Nm (4000 r/min) Vääntö 205 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11 s Huippunopeus 181 km/h Kulutus l/ 100 km 11,2 (kaup.) / 6,6 (maant.) / NEDC-kulutus 8,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 193 g/km Mitat pituus 4410 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1665 mm, akseliväli 2640 mm Tavaratila: 465 l Omamassa: 1665 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 5 vuotta Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?