4.4.2014 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar XJ Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Herraskaista kyytiä nelivetoisella voimanpesällä. Hyvää: ajettavuus, moottori, vaihteisto, viimeistely. Huonoa: näkyvyys taakse, jalkatilat takana keskellä, etuistuimen sivutuki, hinta. Jaguarkin haluaa mukaan nelivetobuumiin, joka on käynnissä ainakin tarjonnan valossa läpi automerkkien. Kuivalla kelillä, normaalin pidon olosuhteissa Jaguar on takavetoinen. Ratkaisu sopii Jaguarin ja autoluokan luonteeseen.Neliveto tulee talkoisiin mukaan tarvittaessa. Liikkeelle lähdettäessä voimaa jaetaan aina myös eteen 10 kilometrin tuntinopeuteen saakka.Koeajon aikana ei tule esiin tilanteita, joissa Jaguar jäisi huohottamaan tai yskähtelemään. Voimaa on, ja sitä jakaa uusi kahdeksanvaihteinen ZF-automaattivaihteisto, joka toimii hienostuneen huomaamattomasti.Vaihdekepin virkaa ajaa herkkätoiminen JaguarDrive Selector -pyörösäädin, joka nousee esiin auton käynnistyttyä. Urheilullisempaa tuntumaa saa käskyttämällä vaihteita ohjauspyörän vivuilla ja siirtymällä Drive-asetuksesta Sport-asetukseen.Yli viisimetrisen ja yli kaksitonnisen edustusauton luvattu keskikulutus on melko kohtuullinen 9,9 litraa sadalla kilometrillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivatonta etenemistä…Pitkä akseliväli, väkivahva moottori, erinomainen ohjaustunto, tarkka ohjaus, nelivetokyvyt, ilmajousitus ja onnistunut painonjakauma tekevät XJ:lla ajamisesta vaivatonta.Matka-ajossa Jaguar yltää kiitettävälle tasolle. Kilometrien nielentä on äänieristettyä ja suoraviivaista....ja työlästä pyörittelyäLuksusvaunun pitkällä akselivälillä on hintansa. Hidastetöyssyjen kohdilla saa ajaa varoen, jottei pohja raapaise etupyörien jo ehdittyä töyssyn tuolle puolen. Sama vaara uhkaa autohallien jyrkissä rampeissa.Pysäköinti ei ole erityisen mukavaa, sillä iso kääntösäde nostattaa ahtaiden pylväiden välissä pysäkoivälle hien otsalle pelkästä edestakaisesta sahaamisesta. Käy selväksi, ettei XJ:n ulkomittojen hahmottaminen iskostu selkäytimeen viikossa.Lähes vanhan miljoonan markan arvoiseen autoon saa peruutuskameran ohjauslinjoin, mutta se on hämmästyttävästi 650–700 euroa maksava lisävaruste.Näkyvyys taakse on umpinaisen muotoilun ja matalan takaikkunan vuoksi surkea, eivätkä sivupeilit ole kovin kookkaat.Takana istuvilla on hyvät tilat, muta keskipaikalle on turha ahtautua: korkea keskitunneli syö kaiken tilan jaloilta. Pääntilaa saisi olla enemmänkin.Nykyälyä ja nostalgiaaAlumiini ja magnesium keventävät ja jäykistävät koria. Sen huomaa ajossa: Jaguar ei nuljuile tai vetele kaarteissa tai kiihdytyksissä.Ei yllätä, että tämän hintaluokan autossa on aimo nippu nykyaikaisia avustavia järjestelmiä ja aktiivisia turvavarusteita. Esimerkiksi hätäjarrutusavustin toimii tiiviissä yhteistyössä mukautuvan vakionopeudensäätimen kanssa.Sen toiminta perustuu etupuskurin mikroaalto-antureihin, jotka tarkkailevat edessä olevia autoja. Jos edellä ajava hidastaa, laantuu Jaguarinkin vauhti. Järjestelmä pitää yllä ennalta määritellyn etäisyyden edessä ajavaan.'Kun tie jälleen urkenee vapaaksi, kiihdyttää XJ itsenäisesti kuljettajan toivomaan nopeuteen. Forward Alert -toiminto antaa äänimerkin liikenteen hidastuessa.XJ:n digitaalinen mittaristo on näkymiltään räätälöitävissä. Jos 12,3-tuumainen mittaristo ja vaihteenvalitsin edustavat modernia tyyliä, tuovat kojelaudan muotoilu ja materiaalit mukaan klassista brittihenkeä. Pisteenä iin päälle on kromikehyksinen analoginen kello ylhäällä keskellä kojelautaa, pyöreiden ilmansuuttimien välissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNahkaa ja kaviaariaPremium Luxury -varustukseen kuuluvat muun muassa sähkösäätöiset etuistuimet, kuljettajan istuimen, ohjauspyörän ja sivupeilien säätömuisti, nahkaverhoilu, pähkinäpuulistat, matkustamon tunnelmavalaistus, avaimeton avaus -toiminto sekä sähköisesti avautuva ja sulkeutuva takaluukku.Lasikatto ulottuu etulasin yläreunasta takaistuinten etuosaan. Sävytetyn lasin pinnoite estää matkustamon liiallisen lämpenemisen ja sähköisesti sulkeutuvat tuplakaihtimet takaavat yksityisyyden.Koeajoautossa on lisäherkkuja 16 500 eurolla: muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, lämmitettävä tuulilasi ja ohjauspyörä, etuistuinten tuuletus ja jäähdytys sekä 14 kaiuttimen audiovermeet. Koeajoyksilön ulkoväri on caviar, ylellistä herkkua sekin.Herkut nostavat auton hinnan 179 243 euroon. Tällaisia autoja myydään Suomessa vuosittain korkeintaan kymmeniä, mutta niissä jokaisessa on kate kohdillaan – niin valmistajan, maahantuojan kuin jälleenmyyjänkin näkökulmasta.Ostajan saama kate mitataan muin yksiköin kuin euroin. Jaguar on toki vain kulkuväline, mutta väkevästi muutakin: omille perinteilleen uskollinen luomus ja sukunäkönsä säilyttänyt tyyli-ikoni. Jaguarilla ajaa itsevarma ihminen, joka ei pelkää leimautumista äveriääksi vallasväen edustajaksi.Muotovalio Jaguar XJ jättää muistijäljen niskat notkauttaviin kanssa-autoilijoihin – ja koeajajan sydänalaan.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Jaguar XJ 3.0 V6 S/C AWD Premium Luxury Hinta alkaen 162 739 € Koeajetun auton hinta varusteineen 179 243 € Ajoneuvovero 284 €/ v Moottori 2 995 cm³, bensiinimoottori, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 250 kW (340 hv), 6500 r/min Vääntö 450 Nm (3500-5000 r/min) Vääntö 450 Nm (3500-5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 14,4 (kaup.) / 7,8 (maant.) / NEDC-kulutus 9,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 234 g/km Mitat pituus 5127 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1456 mm, akseliväli 3032 mm Tavaratila: 520 l Omamassa: 1940 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!