4.4.2014 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar XJ Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Herraskaista kyytiä nelivetoisella voimanpesällä. Hyvää: ajettavuus, moottori, vaihteisto, viimeistely. Huonoa: näkyvyys taakse, jalkatilat takana keskellä, etuistuimen sivutuki, hinta. Jaguarkin haluaa mukaan nelivetobuumiin, joka on käynnissä ainakin tarjonnan valossa läpi automerkkien. Kuivalla kelillä, normaalin pidon olosuhteissa Jaguar on takavetoinen. Ratkaisu sopii Jaguarin ja autoluokan luonteeseen.Neliveto tulee talkoisiin mukaan tarvittaessa. Liikkeelle lähdettäessä voimaa jaetaan aina myös eteen 10 kilometrin tuntinopeuteen saakka.Koeajon aikana ei tule esiin tilanteita, joissa Jaguar jäisi huohottamaan tai yskähtelemään. Voimaa on, ja sitä jakaa uusi kahdeksanvaihteinen ZF-automaattivaihteisto, joka toimii hienostuneen huomaamattomasti.Vaihdekepin virkaa ajaa herkkätoiminen JaguarDrive Selector -pyörösäädin, joka nousee esiin auton käynnistyttyä. Urheilullisempaa tuntumaa saa käskyttämällä vaihteita ohjauspyörän vivuilla ja siirtymällä Drive-asetuksesta Sport-asetukseen.Yli viisimetrisen ja yli kaksitonnisen edustusauton luvattu keskikulutus on melko kohtuullinen 9,9 litraa sadalla kilometrillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivatonta etenemistä…Pitkä akseliväli, väkivahva moottori, erinomainen ohjaustunto, tarkka ohjaus, nelivetokyvyt, ilmajousitus ja onnistunut painonjakauma tekevät XJ:lla ajamisesta vaivatonta.Matka-ajossa Jaguar yltää kiitettävälle tasolle. Kilometrien nielentä on äänieristettyä ja suoraviivaista....ja työlästä pyörittelyäLuksusvaunun pitkällä akselivälillä on hintansa. Hidastetöyssyjen kohdilla saa ajaa varoen, jottei pohja raapaise etupyörien jo ehdittyä töyssyn tuolle puolen. Sama vaara uhkaa autohallien jyrkissä rampeissa.Pysäköinti ei ole erityisen mukavaa, sillä iso kääntösäde nostattaa ahtaiden pylväiden välissä pysäkoivälle hien otsalle pelkästä edestakaisesta sahaamisesta. Käy selväksi, ettei XJ:n ulkomittojen hahmottaminen iskostu selkäytimeen viikossa.Lähes vanhan miljoonan markan arvoiseen autoon saa peruutuskameran ohjauslinjoin, mutta se on hämmästyttävästi 650–700 euroa maksava lisävaruste.Näkyvyys taakse on umpinaisen muotoilun ja matalan takaikkunan vuoksi surkea, eivätkä sivupeilit ole kovin kookkaat.Takana istuvilla on hyvät tilat, muta keskipaikalle on turha ahtautua: korkea keskitunneli syö kaiken tilan jaloilta. Pääntilaa saisi olla enemmänkin.Nykyälyä ja nostalgiaaAlumiini ja magnesium keventävät ja jäykistävät koria. Sen huomaa ajossa: Jaguar ei nuljuile tai vetele kaarteissa tai kiihdytyksissä.Ei yllätä, että tämän hintaluokan autossa on aimo nippu nykyaikaisia avustavia järjestelmiä ja aktiivisia turvavarusteita. Esimerkiksi hätäjarrutusavustin toimii tiiviissä yhteistyössä mukautuvan vakionopeudensäätimen kanssa.Sen toiminta perustuu etupuskurin mikroaalto-antureihin, jotka tarkkailevat edessä olevia autoja. Jos edellä ajava hidastaa, laantuu Jaguarinkin vauhti. Järjestelmä pitää yllä ennalta määritellyn etäisyyden edessä ajavaan.'Kun tie jälleen urkenee vapaaksi, kiihdyttää XJ itsenäisesti kuljettajan toivomaan nopeuteen. Forward Alert -toiminto antaa äänimerkin liikenteen hidastuessa.XJ:n digitaalinen mittaristo on näkymiltään räätälöitävissä. Jos 12,3-tuumainen mittaristo ja vaihteenvalitsin edustavat modernia tyyliä, tuovat kojelaudan muotoilu ja materiaalit mukaan klassista brittihenkeä. Pisteenä iin päälle on kromikehyksinen analoginen kello ylhäällä keskellä kojelautaa, pyöreiden ilmansuuttimien välissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNahkaa ja kaviaariaPremium Luxury -varustukseen kuuluvat muun muassa sähkösäätöiset etuistuimet, kuljettajan istuimen, ohjauspyörän ja sivupeilien säätömuisti, nahkaverhoilu, pähkinäpuulistat, matkustamon tunnelmavalaistus, avaimeton avaus -toiminto sekä sähköisesti avautuva ja sulkeutuva takaluukku.Lasikatto ulottuu etulasin yläreunasta takaistuinten etuosaan. Sävytetyn lasin pinnoite estää matkustamon liiallisen lämpenemisen ja sähköisesti sulkeutuvat tuplakaihtimet takaavat yksityisyyden.Koeajoautossa on lisäherkkuja 16 500 eurolla: muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, lämmitettävä tuulilasi ja ohjauspyörä, etuistuinten tuuletus ja jäähdytys sekä 14 kaiuttimen audiovermeet. Koeajoyksilön ulkoväri on caviar, ylellistä herkkua sekin.Herkut nostavat auton hinnan 179 243 euroon. Tällaisia autoja myydään Suomessa vuosittain korkeintaan kymmeniä, mutta niissä jokaisessa on kate kohdillaan – niin valmistajan, maahantuojan kuin jälleenmyyjänkin näkökulmasta.Ostajan saama kate mitataan muin yksiköin kuin euroin. Jaguar on toki vain kulkuväline, mutta väkevästi muutakin: omille perinteilleen uskollinen luomus ja sukunäkönsä säilyttänyt tyyli-ikoni. Jaguarilla ajaa itsevarma ihminen, joka ei pelkää leimautumista äveriääksi vallasväen edustajaksi.Muotovalio Jaguar XJ jättää muistijäljen niskat notkauttaviin kanssa-autoilijoihin – ja koeajajan sydänalaan.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Jaguar XJ 3.0 V6 S/C AWD Premium Luxury Hinta alkaen 162 739 € Koeajetun auton hinta varusteineen 179 243 € Ajoneuvovero 284 €/ v Moottori 2 995 cm³, bensiinimoottori, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 250 kW (340 hv), 6500 r/min Vääntö 450 Nm (3500-5000 r/min) Vääntö 450 Nm (3500-5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 14,4 (kaup.) / 7,8 (maant.) / NEDC-kulutus 9,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 234 g/km Mitat pituus 5127 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1456 mm, akseliväli 3032 mm Tavaratila: 520 l Omamassa: 1940 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous