14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Compass Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tyylikäs katumaasturi, joka etenee nelivetoisena kuten Jeepin kuuluukin. Hyvää: suurikokoiset sivupeilit, jämäkkä alusta, tunnokas ajettavuus. Huonoa: pieni tavaratila, mittariston luettavuus, vaihteiston toiminta varauksin, korkea kulutus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJeep-malliston junioria on päivitetty perinteitä kunnioittaenPieni katumaasturi Jeep Compass esiteltiin ensimmäistä kertaa vuonna 2007. Hieman surusilmäinen Compass sai uudistuessaan vuonna 2011 keulalleen rohkeamman, Grand Cherokeen näköisen ilmeen. Ilmettä on nyt terävöitetty.Compassin päivitys on poikinut kromia keulalle: grilli ja sen tausta sekä sumuvalojen kehykset ovat nyt kromatut.Niin ajovalot kuin takavalotkin ovat vaihtuneet kirkkaasta optiikasta tummempiin umpioihin.Aidon Jeepin tuntuaCompassin hinnat alkaen-malli on etuvetoinen ja varustettu kaksilitraisella bensiinimoottorilla ja viisivaihteisella manuaalilla.Nelivetoisena Jeep Compassia saa 2,4 litraisella bensiinimoottorilla ja kaksilitraisella dieselmoottorilla. Bensiinineliveto on aina automaattivaihteinen, dieseliä saa myös manuaalina. Uusi ”perinteinen” automaattivaihteisto korvaa aiemman CVT-vaihteiston.Korkeilla kierroksillaKoeajettu 2,4 litrainen bensiinimalli tarjoaa riittävää suorituskykyä, joskin jouhea eteneminen vaatii moottorilta kierroksia.Ajosta tulee aika ajoin urheilullisemman tuntuista ja kuuloista kuin on tarkoitus: vaihteisto vaihtaa isommalle vasta korkeilla kierroksilla ja vaihteen vaihtumista odottaa kuin oopperan katsoja sopraanon hengenvetoa.Matkustamossa viihtyy sekä kuljettaja että matkustajat. Hallintalaitteiden kytkimet ovat suurikokoisia ja hyvin käsillä.Mittariston numeroissa on toteutettu päinvastaista logiikkaa ja nopeutta täytyy tihrustaa. Selkänojan säätö on toteutettu vivulla, mutta porrastus on tarpeeksi tiheä.Etenkin pitkä kuljettaja kaipaisi ohjauspyörään etäisyydensäätöä, sillä ohjauspyörä jää hieman kauas. Kuljettajan polvitilaa syö erikoisen suuri ohjausakselin kotelointi.Pikkujeepissä on säilytetty merkin syvin olemus ja parhaat puolet. Ne tulevat esiin etenkin päällystetyltä tieltä maastoon poikettaessa, jolloin aktiivinen neliveto pääsee oikeuksiinsa. Tiukassa paikassa käsi hamuaa nelivedon lukituskytkintä, jolloin matka jatkuu jälleen.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Jeep Compass 4x4 2.4 AT6 Limited Hinta alkaen 37 991 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 410 € Ajoneuvovero 231 €/ v Moottori 2 359 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 125 kW (170 hv), 6000 r/min Vääntö 220 Nm (4500 r/min) Vääntö 220 Nm (4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km 12,0 (kaup.) / 7,1 (maant.) / NEDC-kulutus 9,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 209 g/km Mitat pituus 4465 mm, leveys 1812 mm, korkeus 1663 mm, akseliväli 2635 mm Tavaratila: 458 l Omamassa: 1586 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 425 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 1 vuosi Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous