14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Compass Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tyylikäs katumaasturi, joka etenee nelivetoisena kuten Jeepin kuuluukin. Hyvää: suurikokoiset sivupeilit, jämäkkä alusta, tunnokas ajettavuus. Huonoa: pieni tavaratila, mittariston luettavuus, vaihteiston toiminta varauksin, korkea kulutus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJeep-malliston junioria on päivitetty perinteitä kunnioittaenPieni katumaasturi Jeep Compass esiteltiin ensimmäistä kertaa vuonna 2007. Hieman surusilmäinen Compass sai uudistuessaan vuonna 2011 keulalleen rohkeamman, Grand Cherokeen näköisen ilmeen. Ilmettä on nyt terävöitetty.Compassin päivitys on poikinut kromia keulalle: grilli ja sen tausta sekä sumuvalojen kehykset ovat nyt kromatut.Niin ajovalot kuin takavalotkin ovat vaihtuneet kirkkaasta optiikasta tummempiin umpioihin.Aidon Jeepin tuntuaCompassin hinnat alkaen-malli on etuvetoinen ja varustettu kaksilitraisella bensiinimoottorilla ja viisivaihteisella manuaalilla.Nelivetoisena Jeep Compassia saa 2,4 litraisella bensiinimoottorilla ja kaksilitraisella dieselmoottorilla. Bensiinineliveto on aina automaattivaihteinen, dieseliä saa myös manuaalina. Uusi ”perinteinen” automaattivaihteisto korvaa aiemman CVT-vaihteiston.Korkeilla kierroksillaKoeajettu 2,4 litrainen bensiinimalli tarjoaa riittävää suorituskykyä, joskin jouhea eteneminen vaatii moottorilta kierroksia.Ajosta tulee aika ajoin urheilullisemman tuntuista ja kuuloista kuin on tarkoitus: vaihteisto vaihtaa isommalle vasta korkeilla kierroksilla ja vaihteen vaihtumista odottaa kuin oopperan katsoja sopraanon hengenvetoa.Matkustamossa viihtyy sekä kuljettaja että matkustajat. Hallintalaitteiden kytkimet ovat suurikokoisia ja hyvin käsillä.Mittariston numeroissa on toteutettu päinvastaista logiikkaa ja nopeutta täytyy tihrustaa. Selkänojan säätö on toteutettu vivulla, mutta porrastus on tarpeeksi tiheä.Etenkin pitkä kuljettaja kaipaisi ohjauspyörään etäisyydensäätöä, sillä ohjauspyörä jää hieman kauas. Kuljettajan polvitilaa syö erikoisen suuri ohjausakselin kotelointi.Pikkujeepissä on säilytetty merkin syvin olemus ja parhaat puolet. Ne tulevat esiin etenkin päällystetyltä tieltä maastoon poikettaessa, jolloin aktiivinen neliveto pääsee oikeuksiinsa. Tiukassa paikassa käsi hamuaa nelivedon lukituskytkintä, jolloin matka jatkuu jälleen.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Jeep Compass 4x4 2.4 AT6 Limited Hinta alkaen 37 991 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 410 € Ajoneuvovero 231 €/ v Moottori 2 359 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 125 kW (170 hv), 6000 r/min Vääntö 220 Nm (4500 r/min) Vääntö 220 Nm (4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km 12,0 (kaup.) / 7,1 (maant.) / NEDC-kulutus 9,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 209 g/km Mitat pituus 4465 mm, leveys 1812 mm, korkeus 1663 mm, akseliväli 2635 mm Tavaratila: 458 l Omamassa: 1586 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 425 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 1 vuosi Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan – toimintamatkaa 700 kilometriä 27.10.2024 Ajoneuvot International Scout on automaailman seuraava henkisen paluun tekijä – tällä kertaa tosin Volkswagenin siiven alla 27.10.2024 Ajoneuvot Mini esitteli ensimmäiset täyssähköiset John Cooper Works -mallinsa – ja sitten uuden polttomoottorisen heti perään 26.10.2024 Koeajo Koeajo: Lotus Eletre – ja sillä R-kirjaimella 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 27.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: riittäisikö Mercedes-Benz S124:n ryhti museorekisteriin? 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 28.10.2024 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 21: Miksi BMW R 1300 GS on maailman paras moottoripyörä? 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa - hyvästit Czech Airlinesille 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 26.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä seurauksia on, jos jää kiinni liikenteessä toisen autolla, josta AdBlue-järjestelmä on kytketty pois? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster