14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Compass Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tyylikäs katumaasturi, joka etenee nelivetoisena kuten Jeepin kuuluukin. Hyvää: suurikokoiset sivupeilit, jämäkkä alusta, tunnokas ajettavuus. Huonoa: pieni tavaratila, mittariston luettavuus, vaihteiston toiminta varauksin, korkea kulutus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJeep-malliston junioria on päivitetty perinteitä kunnioittaenPieni katumaasturi Jeep Compass esiteltiin ensimmäistä kertaa vuonna 2007. Hieman surusilmäinen Compass sai uudistuessaan vuonna 2011 keulalleen rohkeamman, Grand Cherokeen näköisen ilmeen. Ilmettä on nyt terävöitetty.Compassin päivitys on poikinut kromia keulalle: grilli ja sen tausta sekä sumuvalojen kehykset ovat nyt kromatut.Niin ajovalot kuin takavalotkin ovat vaihtuneet kirkkaasta optiikasta tummempiin umpioihin.Aidon Jeepin tuntuaCompassin hinnat alkaen-malli on etuvetoinen ja varustettu kaksilitraisella bensiinimoottorilla ja viisivaihteisella manuaalilla.Nelivetoisena Jeep Compassia saa 2,4 litraisella bensiinimoottorilla ja kaksilitraisella dieselmoottorilla. Bensiinineliveto on aina automaattivaihteinen, dieseliä saa myös manuaalina. Uusi ”perinteinen” automaattivaihteisto korvaa aiemman CVT-vaihteiston.Korkeilla kierroksillaKoeajettu 2,4 litrainen bensiinimalli tarjoaa riittävää suorituskykyä, joskin jouhea eteneminen vaatii moottorilta kierroksia.Ajosta tulee aika ajoin urheilullisemman tuntuista ja kuuloista kuin on tarkoitus: vaihteisto vaihtaa isommalle vasta korkeilla kierroksilla ja vaihteen vaihtumista odottaa kuin oopperan katsoja sopraanon hengenvetoa.Matkustamossa viihtyy sekä kuljettaja että matkustajat. Hallintalaitteiden kytkimet ovat suurikokoisia ja hyvin käsillä.Mittariston numeroissa on toteutettu päinvastaista logiikkaa ja nopeutta täytyy tihrustaa. Selkänojan säätö on toteutettu vivulla, mutta porrastus on tarpeeksi tiheä.Etenkin pitkä kuljettaja kaipaisi ohjauspyörään etäisyydensäätöä, sillä ohjauspyörä jää hieman kauas. Kuljettajan polvitilaa syö erikoisen suuri ohjausakselin kotelointi.Pikkujeepissä on säilytetty merkin syvin olemus ja parhaat puolet. Ne tulevat esiin etenkin päällystetyltä tieltä maastoon poikettaessa, jolloin aktiivinen neliveto pääsee oikeuksiinsa. Tiukassa paikassa käsi hamuaa nelivedon lukituskytkintä, jolloin matka jatkuu jälleen.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Jeep Compass 4x4 2.4 AT6 Limited Hinta alkaen 37 991 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 410 € Ajoneuvovero 231 €/ v Moottori 2 359 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 125 kW (170 hv), 6000 r/min Vääntö 220 Nm (4500 r/min) Vääntö 220 Nm (4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km 12,0 (kaup.) / 7,1 (maant.) / NEDC-kulutus 9,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 209 g/km Mitat pituus 4465 mm, leveys 1812 mm, korkeus 1663 mm, akseliväli 2635 mm Tavaratila: 458 l Omamassa: 1586 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 425 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 1 vuosi Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Koeajo Koeajo: Subaru Forester – vanhoilla vahvuuksilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti