24.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: käyttöauto kaupunkiin – Ford Ka+ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Ford Ka+ on tasapainoinen ja särmätön perusauto, joka on omimmillaan kaupunkiajossa. Hyvää: ohjaustunto, ketteryys, moottori. Huonoa: ajoasento, muotoilu, lisävarusteiden hinta. Uusi Ford Ka+ saa mietteliääksi. Tulokas on vuodesta 1996 tehdyn pikkuauto Ford Kan seuraaja kolmannessa polvessa. Ja toisaalta ei ole.Siinä missä Ka oli kolmiovinen, on nyt koeajettu Ka+ nimensäkin mukaisesti isompi ja viisiovinen. Pohjaratkaisu on muuttunut, sillä Ka+ perustuu lyhennettyyn Fiestan alustarakenteeseen.Ford Ka+ on tasapainoinen ja särmätön perusauto, joka ei muotoilultaan erotu automassasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjoasentoa etsimässäAlle nelimetrinen tarjoaa tilat viidelle. Vaikka keskikotelo on varsin matala, ovat jalkatilat takana autoluokalle tyypillisen niukat.Tahdottoman pehmeä istuinosa tekee pitemmistä ajotaipaleista tukalia: istuin ei tuo kunnolla ja mataluuden vuoksi polvet nousevat. Turhan pehmeä on myös etuistuin, eikä se anna kuljettajalle kunnollista reisitukea. Selkänojan sivutuki on kunnollinen.Etuistuimen säätövaroissa on toivomisen varaa. Ajoasentoa saa sovitella, sillä ohjauspyörä säätyy ylös ja alas muttei lainkaan syvyyssuunnassa. Selkänojan kaltevuussäätö on ratkaistu vivulla. Säätö on turhan karkeajakoinen. Korkeussäädössäkin saisi olla laajemmat liikeradat.Käyttökytkimet ovat käsillä, joten tältä osin kuljettajan valtakunnassa on kaikki hyvin.Ketterä kaupungissa…Ka+ on omimmillaan kaupunkiajossa. Renkaat ovat aivan auton kulmissa, joten auto kääntyy ketterästi ja sen kulmat ovat helposti hahmotettavissa. Tällä autolla on ilo pysäköidä myös ahtaisiin kadunvarren lokosiin.Autosta näkee hyvin ulos, eikä isompia katveita ole. Sivupeilit tosin saisivat olla kookkaammat.Lisää tilaa kaipaa myös tavaroille, sillä tavaratilaa on vain 270 litraa.…rauhaton maantielläOhjaus on erinomainen: tuntuma on selkeä, ennustettava ja tunnokas – totuttuun fordimaiseen tapaan. Ohjauksen puolesta ei jää hammasteltavaa, mutta maantieajossa Ka+ on rauhattomampi tapaus kuin esimerkiksi hieman kookkaampi Ford Fiesta.Lyhyt akseliväli tuntuu etenkin lumipöperössä ajaessa selvästi: ajolinjaa saa tämän tästä korjata, eikä moottoritien kaistojen väliin kinostunutta lumisohjovallia tule vapaaehtoisesti ylittäneeksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelppo valintaUusi Ka+ on monessakin mielessä helppo valinta: perushyvä auto arkiajoon. Tilat riittävät kolmihenkiselle perheelle, auttavasti myös isommalle porukalle.Viisilovinen manuaalivaihteisto toimii ongelmitta, vaihdeopastin vinkkaa oikeat vaihtohetket. Vaihdekepin liikeradat tosin saisivat olla hieman lyhyemmät. Automaattivaihteistoa ei ole tarjolla.Koeajettu 1,2-litrainen 85 hevosvoiman pihi bensiinimoottori on sekin helppo valinta Ka+:n keulille, se kun on ainoa voimanlähde.Varustetasojen valinta on kätevää, sillä varustetasoja on yksi. Auton voi lompakon kestäessä räätälöidä mieleisekseen lisävarustein. Moni ruksannee 563 euron Driver Assistance Packin, joka tuo parkkitutkan taakse, sähköisesti taittuvat ovipeilit ja sähköikkunat taakse. Vakionopeudensäädin ja nahkainen ohjauspyörä maksavat 407 euroa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Ka+ 1.2 Ti-VCT 85 hv Ultimate Hinta alkaen 14 392 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 320 € Moottori Bensiinimoottori 1 196 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 63 kW (85 hv), 6300 r/min Vääntö 112 Nm (4000 r/min) Vääntö 112 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,9 s Huippunopeus 166 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 3929 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1524 mm, akseliväli 2489 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous