24.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: käyttöauto kaupunkiin – Ford Ka+ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Ford Ka+ on tasapainoinen ja särmätön perusauto, joka on omimmillaan kaupunkiajossa. Hyvää: ohjaustunto, ketteryys, moottori. Huonoa: ajoasento, muotoilu, lisävarusteiden hinta. Uusi Ford Ka+ saa mietteliääksi. Tulokas on vuodesta 1996 tehdyn pikkuauto Ford Kan seuraaja kolmannessa polvessa. Ja toisaalta ei ole. Siinä missä Ka oli kolmiovinen, on nyt koeajettu Ka+ nimensäkin mukaisesti isompi ja viisiovinen. Pohjaratkaisu on muuttunut, sillä Ka+ perustuu lyhennettyyn Fiestan alustarakenteeseen. Ford Ka+ on tasapainoinen ja särmätön perusauto, joka ei muotoilultaan erotu automassasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajoasentoa etsimässä Alle nelimetrinen tarjoaa tilat viidelle. Vaikka keskikotelo on varsin matala, ovat jalkatilat takana autoluokalle tyypillisen niukat. Tahdottoman pehmeä istuinosa tekee pitemmistä ajotaipaleista tukalia: istuin ei tuo kunnolla ja mataluuden vuoksi polvet nousevat. Turhan pehmeä on myös etuistuin, eikä se anna kuljettajalle kunnollista reisitukea. Selkänojan sivutuki on kunnollinen. Etuistuimen säätövaroissa on toivomisen varaa. Ajoasentoa saa sovitella, sillä ohjauspyörä säätyy ylös ja alas muttei lainkaan syvyyssuunnassa. Selkänojan kaltevuussäätö on ratkaistu vivulla. Säätö on turhan karkeajakoinen. Korkeussäädössäkin saisi olla laajemmat liikeradat. Käyttökytkimet ovat käsillä, joten tältä osin kuljettajan valtakunnassa on kaikki hyvin. Ketterä kaupungissa… Ka+ on omimmillaan kaupunkiajossa. Renkaat ovat aivan auton kulmissa, joten auto kääntyy ketterästi ja sen kulmat ovat helposti hahmotettavissa. Tällä autolla on ilo pysäköidä myös ahtaisiin kadunvarren lokosiin. Autosta näkee hyvin ulos, eikä isompia katveita ole. Sivupeilit tosin saisivat olla kookkaammat. Lisää tilaa kaipaa myös tavaroille, sillä tavaratilaa on vain 270 litraa. …rauhaton maantiellä Ohjaus on erinomainen: tuntuma on selkeä, ennustettava ja tunnokas – totuttuun fordimaiseen tapaan. Ohjauksen puolesta ei jää hammasteltavaa, mutta maantieajossa Ka+ on rauhattomampi tapaus kuin esimerkiksi hieman kookkaampi Ford Fiesta. Lyhyt akseliväli tuntuu etenkin lumipöperössä ajaessa selvästi: ajolinjaa saa tämän tästä korjata, eikä moottoritien kaistojen väliin kinostunutta lumisohjovallia tule vapaaehtoisesti ylittäneeksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Helppo valinta Uusi Ka+ on monessakin mielessä helppo valinta: perushyvä auto arkiajoon. Tilat riittävät kolmihenkiselle perheelle, auttavasti myös isommalle porukalle. Viisilovinen manuaalivaihteisto toimii ongelmitta, vaihdeopastin vinkkaa oikeat vaihtohetket. Vaihdekepin liikeradat tosin saisivat olla hieman lyhyemmät. Automaattivaihteistoa ei ole tarjolla. Koeajettu 1,2-litrainen 85 hevosvoiman pihi bensiinimoottori on sekin helppo valinta Ka+:n keulille, se kun on ainoa voimanlähde. Varustetasojen valinta on kätevää, sillä varustetasoja on yksi. Auton voi lompakon kestäessä räätälöidä mieleisekseen lisävarustein. Moni ruksannee 563 euron Driver Assistance Packin, joka tuo parkkitutkan taakse, sähköisesti taittuvat ovipeilit ja sähköikkunat taakse. Vakionopeudensäädin ja nahkainen ohjauspyörä maksavat 407 euroa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Ka+ 1.2 Ti-VCT 85 hv Ultimate Hinta alkaen 14 392 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 320 € Moottori Bensiinimoottori 1 196 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 63 kW (85 hv), 6300 r/min Vääntö 112 Nm (4000 r/min) Vääntö 112 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,9 s Huippunopeus 166 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 3929 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1524 mm, akseliväli 2489 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan