24.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: käyttöauto kaupunkiin – Ford Ka+ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Ford Ka+ on tasapainoinen ja särmätön perusauto, joka on omimmillaan kaupunkiajossa. Hyvää: ohjaustunto, ketteryys, moottori. Huonoa: ajoasento, muotoilu, lisävarusteiden hinta. Uusi Ford Ka+ saa mietteliääksi. Tulokas on vuodesta 1996 tehdyn pikkuauto Ford Kan seuraaja kolmannessa polvessa. Ja toisaalta ei ole.Siinä missä Ka oli kolmiovinen, on nyt koeajettu Ka+ nimensäkin mukaisesti isompi ja viisiovinen. Pohjaratkaisu on muuttunut, sillä Ka+ perustuu lyhennettyyn Fiestan alustarakenteeseen.Ford Ka+ on tasapainoinen ja särmätön perusauto, joka ei muotoilultaan erotu automassasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjoasentoa etsimässäAlle nelimetrinen tarjoaa tilat viidelle. Vaikka keskikotelo on varsin matala, ovat jalkatilat takana autoluokalle tyypillisen niukat.Tahdottoman pehmeä istuinosa tekee pitemmistä ajotaipaleista tukalia: istuin ei tuo kunnolla ja mataluuden vuoksi polvet nousevat. Turhan pehmeä on myös etuistuin, eikä se anna kuljettajalle kunnollista reisitukea. Selkänojan sivutuki on kunnollinen.Etuistuimen säätövaroissa on toivomisen varaa. Ajoasentoa saa sovitella, sillä ohjauspyörä säätyy ylös ja alas muttei lainkaan syvyyssuunnassa. Selkänojan kaltevuussäätö on ratkaistu vivulla. Säätö on turhan karkeajakoinen. Korkeussäädössäkin saisi olla laajemmat liikeradat.Käyttökytkimet ovat käsillä, joten tältä osin kuljettajan valtakunnassa on kaikki hyvin.Ketterä kaupungissa…Ka+ on omimmillaan kaupunkiajossa. Renkaat ovat aivan auton kulmissa, joten auto kääntyy ketterästi ja sen kulmat ovat helposti hahmotettavissa. Tällä autolla on ilo pysäköidä myös ahtaisiin kadunvarren lokosiin.Autosta näkee hyvin ulos, eikä isompia katveita ole. Sivupeilit tosin saisivat olla kookkaammat.Lisää tilaa kaipaa myös tavaroille, sillä tavaratilaa on vain 270 litraa.…rauhaton maantielläOhjaus on erinomainen: tuntuma on selkeä, ennustettava ja tunnokas – totuttuun fordimaiseen tapaan. Ohjauksen puolesta ei jää hammasteltavaa, mutta maantieajossa Ka+ on rauhattomampi tapaus kuin esimerkiksi hieman kookkaampi Ford Fiesta.Lyhyt akseliväli tuntuu etenkin lumipöperössä ajaessa selvästi: ajolinjaa saa tämän tästä korjata, eikä moottoritien kaistojen väliin kinostunutta lumisohjovallia tule vapaaehtoisesti ylittäneeksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelppo valintaUusi Ka+ on monessakin mielessä helppo valinta: perushyvä auto arkiajoon. Tilat riittävät kolmihenkiselle perheelle, auttavasti myös isommalle porukalle.Viisilovinen manuaalivaihteisto toimii ongelmitta, vaihdeopastin vinkkaa oikeat vaihtohetket. Vaihdekepin liikeradat tosin saisivat olla hieman lyhyemmät. Automaattivaihteistoa ei ole tarjolla.Koeajettu 1,2-litrainen 85 hevosvoiman pihi bensiinimoottori on sekin helppo valinta Ka+:n keulille, se kun on ainoa voimanlähde.Varustetasojen valinta on kätevää, sillä varustetasoja on yksi. Auton voi lompakon kestäessä räätälöidä mieleisekseen lisävarustein. Moni ruksannee 563 euron Driver Assistance Packin, joka tuo parkkitutkan taakse, sähköisesti taittuvat ovipeilit ja sähköikkunat taakse. Vakionopeudensäädin ja nahkainen ohjauspyörä maksavat 407 euroa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Ka+ 1.2 Ti-VCT 85 hv Ultimate Hinta alkaen 14 392 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 320 € Moottori Bensiinimoottori 1 196 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 63 kW (85 hv), 6300 r/min Vääntö 112 Nm (4000 r/min) Vääntö 112 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,9 s Huippunopeus 166 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 3929 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1524 mm, akseliväli 2489 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 3.11.2024 Koeajo Maistiainen: Alpine A290 on kuin uusi Renault 5 Turbo 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 1.11.2024 Ajoneuvot Mitsubishi aikoo lainata Renaultilta ensimmäisen modernin sähköautonsa – myös Symbioz lienee Mitsulla tähtäimessä 31.10.2024 Koeajo Koeajo: BYD Tang Flagship – unelmia rakentamassa 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava – se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen ”korjaussarjaa” 30.10.2024 Koeajo Koeajo: Mini Aceman – ässä alkaa sähköllä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat - 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster